Gå til innhold
Arkivverket

[#28347] Hvem var Ole Nilsen Gasmann, f. ca 1803-1804 på Kongsberg?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant faktisk en Nils Jonsen i Avskjedigelses- mantallet for Kongsberg Sølverk i 1801. Han kan passe i alder med den begmand som var 19 år i 1801-tellingen i Sandsvær.Her er de opplysningene jeg fant om Niels Jonsen:Stoksnummer 690, arbeidet i Ertz Engel Michala grube 5b, Ausschlager, alder 22 år , f. 1783, gift, ingen barn å forsørge. Lønn (34) 3Rd , 48 sk. Bor Plass, Kongsberg. Pensjon , avskj.Litt vanskelig å finne flere opplysninger om han, men han kunne passe bra med den som gifter seg med Dorthe H. og får en sønn Ole dpt 1806.Glemte at det i tillegg til navnet stod Stordalen ( Muligens navn på plassen han bodde?)( Kun en teori?)Dette skulle være mulig å få sjekket i kirkebøkene.Lykke til med letingen fortsatt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for oppslaget i avskjedigelsesmanntallet. Slik saken nå står, ligger muligens nøkkelen til en nærmere identifikasjon av Ole Nilsen Gasmann i opplysningene ved konfirmasjonen. Han skal altså være konfirmert i Kongsberg, og hvis fødselsåret er 1804, bør vel konfirmasjonsåret ligge innenfor perioden 1818-1820. Dersom noen med tilgang på kirkebøkene har mulighet til å slå opp, ville jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene.Under leting etter en passende Dorthe Maria Halvorsdatter, fant jeg en dame i Solum i Telemark. Moren er enke og har pensjon fra Værket. En bror arbeider ved verket. LenkeMye flytting mellom Kongsberg og verkene i Telemark. Kan det være et spor?Håper noen har mulighet til å slå opp i kirkebøkene for deg!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i 1782 tellingen for Solum, Telemark, mulig far til Dorthe Maria Halvorsdatter. LenkeHans navn er da Halvor Anunds, kone og 1 barn, under Bølvig med gård, Brostad.Se 1801 telling med enken som bor sammen med sønn Anund Halvorsen, ved verket. ( Bror til Dorthe Maria)Vet jo ikke om dette er rette damen som senere gifter seg i Kongsberg, men det vil vel muligens kirkebøker vise. ( Mange tråder nå vel nøstes opp her, før det er mulig å finne sammenheng til Gasman ?)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De mulige kandidatene vi altså nå har til å være Ole Nilsen Gasmanns foreldre, er:1. Nils Friderichsen og Juliana Bellengreen.2. Nils Joensen og Dorthe Mari Halvorsdtr.3. Nils JohnsenVurdering:1. Paret døper sønnen Ole Nilsen 17/4 1804 i Kongsberg. Har flyttet dit etter ft. 1801 (fra Moss?).2. Paret døper sønnen Ole Nilsen 2/8 1806 i Kongsberg.3. Han er nevnt som 'bergmand' i Hedenstad, Sandsvær 1801. Er da 19 år. Muligens identisk med han som er nevnt i avskj. manntallet på Kongsberg 1801.Ingen av dem passer helt. For det første: Ingen av dem heter øyensynlig Gasmann. Det er dessuten vanskelig å se noen relevante oppkallinger blant Ole Nilsen Gasmanns barn. Nr. 3 ser ut til å ha flyttet fra Kongsberg før en eventuell sønn Ole er blitt født. Han blir vel dermed uaktuell. Nr. 2 får en sønn Ole - men i 1806. Det passer ikke helt. Nr. 1 får en sønn Ole som passer perfekt i alder. Dermed anser jeg fremdeles dette paret for å være det 'heteste' (blant du foreløpig aktuelle kandidatene, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det der var ikke lett! Lurer likevel på om kandidat 2 og 3 kan være den samme, med sønn Ole Nilsen f. 1806 i Kongsberg. Paret trenger ikke ha flyttet derfra rett etter avskjedigelsen.Mener Nils Jonsen er oppført uten barn å forsørge i 1805. ( Han kan ha fått en sønn i 1806 om ikke jeg tar feil , det vil vel kirkebøker kunne gi svar på?)Hustru er ikke ført opp med navn i avskjedigelses-mantallet. ( Kan være den samme som jeg har funnet i Solum?) Ren teori. Kan hende der er svikt i min logikk her?Er ellers enig i at det første paret med sønn f. 1804, passer bedre, men , men?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje det også kunne være verd å oppsummere det vi vet om par nr. 1 (Nils Friderichsen og Juliana Billinggren). Så vidt jeg har kunnet se, har de i hvert fall hatt 4 barn. I ft. 1801 bor de i Moss, der Niels Hesse (som han da kalles) er 35 år og 'Farvemester ved (klæde)-fabriqven'. Juliane Billinggreen er 28 år, og de har da datteren Caroline Nielsdtr, 6 år. Ca. 1802-03 må de ha flyttet til Kongsberg. Og så - i 1804-05 videre til Larvik. Her er barna:1. Caroline, f. ca 1795 (i Moss?)2. Carl Friderich, døpt i Moss 29/1 1802 (foreldrene kalles da Nils Friderich Hess og Juliane Billinggren)3. Ole, døpt i Kongsberg 17/4 1804 (foreldre: Nils Friderichsen og Juliana Bellengreen)4. Friderik Julius, døpt i Larvik 28/12 1806 (foreldre: Niels Friderichsen og Juliane Billinggreen)Det siste av barna har jeg nettopp funnet i FS, og det må være han som er nevnt i lenken til Gunns innlegg 35. Opplysningen om at han er døpt i Larvik, forandrer også saken en del. Det må vel da bety at Ole Nilsen (Gasman?) IKKE er konfirmert i Kongsberg, men i Larvik. Dermed er det altså kirkeboka for Larvik som blir 'cluet' her.Juliane Billinggrens dåp og fødsel har jeg også funnet i FS. Hun er der oppgitt å være f. 21/10 1770 og døpt 28/10 1770 i Nora, Örebro, Sverige. Foreldre: Knut Billinggren og Frumerie (?). Dette må da være Knut Billinggrens andre ekteskap, for 6/10 1751 gifter en Knut Billinggren seg i Stockholm med Juliana Enberg. Juliana Billinggren er vel da oppkalt etter farens første hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette så da lovende ut. Håper du får noen til å gjøre oppslag i kirkebøker. Lurer på om de har disse filmene ved Larvik bibliotek.Dessverre har jeg ikke mulighet for å dra dit nå om dagen, holder på med flyttesjau.Ellers har de vel disse kirkebøkene i arkivet på Kongsberg?Lykke til med leting fortsatt. Skal ble spennende å se om du finner opphavet til Gasman- navnet her?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Litt på siden av tema. I dag kom jeg over en Gasmand i Skien i 1825 tellingen .LenkeDu har vel oversikt over henne før, men legger det hit likevel.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Disse har du vel også sett? I 1825-telling i Porsgrund.LenkeDet er kort vei til Larvik, og derfor lurer jeg på om det her kan ligge en løsning til sammenheng til Gasman - navnet til Ole Nilsen Gasman?Gunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, dette er kjente folk. Jeg klarer i farten ikke helt å få plassert Mette Gasmann. Jeg vet jeg har vært borti henne tidligere, men etter en krasj på harddisken for et par uker siden, er det en del data jeg har hatt problemer med å finne igjen. Jens Gasmann var en av slektas mer berømte personligheter. Se f.eks. her: Lenke. Jeg har foreløpig ikke greid å knytte Ole Nilsen Gasmann til 'Grenlands-klanen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Artig lesestoff den lenken. Fortsatt ganske mystisk med Ole Nilsens Gasmann-navn.Håper du greier å løse dette også.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Da ser den oppdaterte oversikten (ikke bekreftet ved primærkilder) over Ole Nilsen Gasmanns og Elisabeth Angel Hansdtr. Høyers barn slik ut:1. Berte Kristine Gasmann, døpt 23/6 18262. Caroline Severine Gasmann, døpt 17/5 17293. Hans Henrik Gasmann, døpt 5/10 18344. Oluf Anthon Gasmann, døpt 15/11 18375. Odin Gasmann, døpt 24/11 (1842?)6. Harald Gasmann, født ca. 1849Alle barna ser ut til å være f. i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Ole Nilsen Gasmanns opphav, er det fremdeles uavklart. At slektsnavnet Gasmann ikke er feilskrift, understøttes av at flere av barna (og også barnebarna) er gitt samme navn. Nils er dessuten et navn som forekommer flere ganger i Gasmann-slekta. F. eks. finnes det flere blad Nils Egidius i Grenland.En Nils som jeg ikke kjenner mer til enn fødselsdatoen, kan være interessant (forutsatt altså at han stiftet familie og fikk etterkommere). 5. søndag etter trefoldighet 1722 ble Nils Giliussen Gasmann døpt i Søndeled. Han var sønn til hammersmed Gilius Hansen Gasmann ved Egelands Verk og hans 3. hustru, Helvig Jørgensdtr. Også Ole er et navn som forekommer flere ganger. En annen av Gilius Gasmanns sønner (fra 1. ekteskap med Karen Hansdtr.) het Ole Giliussen Gasmann (1709-1775). Han hadde igjen en sønnesønn som het Ole Giliussen Gasmann, som jeg bare har én opplysning om i tillegg til fødselsdatoen (3/9 1769): Han levde ved skiftet etter faren, Gilius Olsen, 21/2 1777. Dersom han levde opp, har han muligens flyttet fra Søndeled.Det må ellers føyes til at det oppgitte fødested for Ole Nilsen Gasmann ved ft.1865 (Kongsberg), kan være feil. I hvert fall ser det ikke ut til at noen Ole Nilsen Gasmann er døpt der i det aktuelle tidsrommet. Han kan selvsagt ha bodd på Kongsberg før han flyttet til Larvik, og at det da er blitt tatt for gitt at Kongsberg også var fødestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gilius Hansen Gasmann hadde tilsammen 10 barn i tre ekteskap, og flere av dem flyttet og har vært vanskelige å etterspore. Nylig fant jeg dattera Sissel Giliusdatter igjen i ft. 1801. Da er alderen oppgitt som 78 år (hun ble døpt 24. s. etter trefoldighet 1724), og hun bor på Stabbestad i Sanni(ke)dal hos sønnen Gilius Amundsen. Han er 40 år, forhenværende skipper og gift med den mye yngre Anne Pedersdtr. Møller (24 år). Ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I følge bygdeboka for Søndeled (med forbehold om at jeg kan ha skrevet av feil) hadde Gilius Hanssøn Gastmand og Helvig Jørgensdtr. to døtre med navn Sissel. Den første ble døpt 5. søndag etter trefoldighet 1722 (tvilling med Nils). Den andre ble døpt 24. søndag etter trefoldighet _1723_ (tvilling med Margarete) og gravlagt 9/6-1799. Sannsynligvis har den første Sissel dødd før den andre ble født. Den Sissel Giliusdtr. som er funnet i folketellingen 1801 passer akkurat til å være henne som ble f. i 1723. Og det er vanskelig å tro at det kan ha vært så mange med dette navnet som er født omtrent på denne tiden. Men enten står det feil i bygdeboka eller så er det en annen Sissel Giliusdtr. som er funnet i 1801. Er det noen som kan oppklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke komme med ytterligere oppklaring vedrørende den yngste Sissel, men den eldste (tvillingsøstera til Nils) døde jf. bygdeboka for Søndeled som liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Når det står i bygdeboka for Søndeled at den eldste Sissel døde som liten, tror jeg helst det er en antagelse som bygger på det faktum at det kom en ny Sissel året etter. Det ser ikke ut som hun er funnet gravlagt. Ellers var det ikke så rent sjeldent at to barn fikk samme navn selv om begge vokste opp. Så det er i hvert fall en teoretisk mulighet for at den Sissel Giliusdtr. som ble funnet i 1801 kan være den eldste av døtrene til Gilius og Hedvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har selvfølgelig rett i det. Jeg har begynt ferie denne helgen og skal se om jeg kan få tid til et arkivbesøk en av de første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Sidsel ble gift 16-2-1751 i Kragerø med Aanon Aslachsen men sønnen Gilius fikk etternavnet Amundsen.Ser Gunn (54) har en Halvor Anunds, samme familie?Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har vært innom Statsarkivet i Kristiansand i dag og bl.a. lett etter en eventuell begravelsesdato for den eldste Sissel Giliusdatter Gasmann (f. 1722). Den har jeg ikke funnet. Nå må jeg jo legge til at dødsfallene i de to eldste kirkebøkene (Gjerstad Mini A1, 1695-1717 og A2, 1717-1779) ser ut til å være svært mangelfullt registrert - i hvert fall fram til ca 1730.Andre funn i de eldste kirkebøkene for Gjerstad er lagt inn her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver å løfte fram igjen etterlysningen etter Ole Nilsen Gasmann. De mest oppdaterte refleksjonene omkring hans opphav finnes i innlegg 65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som har mulighet for et oppslag i Larvik MINI 12 for å sjekke vielsen mellom Ole Nilsen Gasmand og Elisabeth Hansdtr. Høyer i 1826? Jf. innlegg 26 kan det være en viss mulighet for at fedrenes navn, samt fødselsår og fødested kan være nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden Kongsberg KAN være en misvisende geografisk referanse, og siden de som eventuelt kan besvare foregående innlegg ikke oppdager spørsmålet, har jeg åpnet en ny tråd her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.