Gå til innhold
Arkivverket

[#28347] Hvem var Ole Nilsen Gasmann, f. ca 1803-1804 på Kongsberg?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter et passende ektepar, Nils Andersen og Berthe Henrichdatter som får en sønn Ole Nilsen i 1804, ( Innelgg 95)Finner en ugift bergarbeider på Kongsberg , Niels Andersen , 25 år, hos foreldre i 1801 LenkeDet finnes også en del Nils Andersener på Modum i det aktuelle tidsrom.Fant også en Berthe Henrichdatter 19 år på Modum ,1801, men dessvere har jeg ikke greid å finne vielsen.Da blir det å famle helt i blinde. Siden avstanden ikke er så avskrekkende mellom Kongsberg og Modum, kunne det vært noe i din teori om at sønnen Ole Nilsen her kan være feil ført ved dåpen . Familien kan jo ha flyttet til Kongsberg senere.Skal en tur på biblioteket senere i dag og skal lete i Brunlanesbøker og muligens Larviks historie etter Hans Hansen Høyer på Gudem.Sender deg kopi om jeg finner noe av interesse der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant i Avskjedigelsesmantallet for Kongsberg sølverk 1805 denne Nils Andersen Ruth. Han arbeidet i Erts Engel Michael Grube 58 som Bohrhauer, bosted Kongsberg, fødselsår 1776, gift. Lønn 4 rdl 48 sk. Ved avskjedigelsen.I dette mantallet står dessverre ikke hustrus navn.Har heller ikke nå funnet Nils Andersens ekteskap på F. S. ( Årene 1802-1804)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min lansering av Ole Nilsen fra Modum (innlegg 95) som en mulig kandidat, var et forsøk på å 'skyte fra hoften' - og sånn sett blir jo gjerne det man da treffer, ingen 'innertier'. Det er nok kun kirkebokoppslag i Kongsberg som kan avklare hvem Ole Nilsen Gasman og foreldrene var. Mitt utgangspunkt for i det hele tatt å lete etter opphavet hans, var Gasmann-navnet. Jeg mangler det konkrete tilknytningspunktet til den øvrige Gasmann-slekta, som han må ha tilhørt - under forutsetning av at han faktisk het Gasman, selvsagt. Jeg tror nemlig ikke det finnes mer enn én Gasmann-slekt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Rettelse:Vielsen til Ole og Elisabet var 23. Januar 1826.Deres førstefødte barn Berthe Kristine ble født 1. mars og døpt 23. juni. 1826.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ja, den Gasman-tilknytningen ser ut til å være svært vanskelig å finne.I dag har jeg prøvd å finne opplysninger i Bygdebøkene for Brunlanes om Gui/ Gudem beboere.Dessverre med svært magert resultet med hensyn til Hans Hansen Høyer og hans datter.Har prøvd å sende en mail med noen vedlegg om Gui Gudemnavnet, fra gamle L. Berg. Et kart-utsnitt over Gui-gårdene , samt et par bilder av gårdene. Av en eller annen grunn får jeg feilmelding på adressen din . ( Mulig det kan ha noe med vedleggene å gjøre)Kan komme tilbake til saken.Håper kirkebok-oppslag i Kongsberg kan gi en løsning!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk, Kjell! Ja, det var jo interessant - for da seiler den 'avskrevne' Ole Nilsen opp som en aktuell kandidat igjen (altså den flere ganger omtalte sønnen til Niels Friderichsen og Juliane Billengren). Han skal jo nemlig ha blitt døpt i Kongsberg 17/4 1804. Dersom vi da igjen finregner på et sannsynlig fødselstidspunkt for Ole Nilsen Gasmann ut fra den oppgitte alderen ved vielsen (21 3/4 år), så kommer vi faktisk til april 1804.Gunn - takk for mail-forsøkene. Problemet med å nå fram med svære filvedlegg kan skyldes en litt for full e-postkasse hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Det bør vel letes etter en Nils i Kongsberg som ble far til Ole.Han kan være uekte barn og kan ha fått Gasman som dåpsgave uten at han har noen tilknytning til en Gasmanfamilie. bare en teori.Hvis kirkebøkene i Kongsberg er lesbare burde det være mulig å få dette avklart.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror absolutt den teorien kan ha noe for seg. Vi kan jo også tenke oss andre beslektede muligheter: Ole kan være født utenfor ekteskap med ei mor som har hatt tilhørighet til Gasmann-navnet - eller en Nils Gasmann kan ha vært 'på vift' på Kongsberg - og satt visse spor etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En omvei for å utrede den Ole Nilsen som er døpt i Kongsberg 17/4 1806, kan være å gå via hans yngre bror, Friderik Julius, som jf. FS skal være døpt i Larvik 28/12 1806. Foreldre: Niels Friderichsen og Juliane Billinggren. Eventuelle fadderopplysninger her kan jo være interessante. Som jeg har nevnt tidligere, bør opplysningen om lillebrorens dåp i Larvik eliminere denne Ole Nilsen som kandidat, siden Ole Nilsen Gasman jo ble konfirmert i Kongsberg. Men vi kan vel også tenke oss at Ole kan ha blitt igjen på Kongsberg og blitt oppfostret der (hos en Gasman?). Her er spekulasjonsmulighetene legio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn den gamle lenken om Nils Hesse og Juliane Billingreen fra 1801 -tellingen i Moss. LenkeKan være at Nils har brukt Hesse-navnet ved vielsen også? Litt pussig dette for jeg finner kun en med Billingreen i etternavnet i 1801.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen!Larvik By. KLOk I 1 1785 – 1807 side 91 (kort 3/7).Her finner vi Nils Friedrichen Hesse og kone Juliane Billinggreen fødte sønn 3. nov. døpt 28 Desember 1826, kaldet Friderik Julius.Faddere: Madam Wisting, Jomfru Lingreen, Vitus Bjering ? , Frederik Markonine, og Nils Friedrichen Hesse.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott, Kjell! Da vet vi i hvert fall at foreldrene til den Ole Nilsen som er døpt på Kongsberg 17/4 1804 kort tid etter flyttet til Larvik. Noe nærmere en mulig kobling til Gasmann-navnet er vi imidlertid ikke kommet. Som tidligere nevnt, ser det ut til at Juliane Billinggren var svensk. Etter navnene på fadderne å dømme, er det ikke usannsynlig at et par av dem også var svensker. I alle fall tyder vel navnene på at de fleste av dem har vært innflyttere til Larvik. Fredrik Markonine (Marconini) var italiener. Han og hans slekt er tidligere diskutert her: Lenke. Det er ikke usannsynlig at Nils Friederichsen Hesse også var svensk. Det finnes i hvert fall mange med etternavnet Hess(e) i Sverige. Skal vi fortsette å spekulere på en mulig Gasmann-tilknytning her, kan det jo nevnes at det også opprinnelig var en svensk slekt (den norske grenen riktignok innvandret rundt 100 år tidligere). I Sverige har den vanlige skrivemåten vært Gatzman, og slekta (både på svensk og norsk side) har vært sterkt knyttet til ulike former for bergverksvirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk disse opplysningene om dåp og faddere ved dåpen til Nils Frecrichen Hesses barn:Lurer på om dette kan være madame Wisting i 1825-tellingen?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har lett litt etter en Vitus Bjering som kunne passe til fadder ved dåpen til Fredrik Julius. Den nærmeste med navnlikhet var denne trønderen:LenkeEllers finnes det en del som bruker Bjeringnavnet senere i Larvik har jeg sett.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette var nok Vitus Ulrichsen Bierring som giftet seg i Vor Frelsers Kirke 03.05.1793 i Christiania (var da bakersvend) med Stine Jacobsdatter. De var bosatt i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.