Gå til innhold
Arkivverket

[#28347] Hvem var Ole Nilsen Gasmann, f. ca 1803-1804 på Kongsberg?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Slik saken nå står, har Ole Nielsen Gasmann altså fått en far: Niels Gasmann. Selv om Ole Nielsen kan være døpt f. eks. i Hedenstad, kom nok Niels Gasmann annetsteds fra. Nå mangler vi farens patronym, og vi mangler også moras navn. Dessuten vet vi ikke om Ole Nielsen hadde søsken. Konfirmasjonsinnførselen i Kongsberg kirkebok ('bor hos sin fader') kan muligens indikere at faren var enkemann. En halvkvalifisert gjetning ut fra disse faktaopplysningene kan være at faren har hett Niels Olsen. Så har vi altså en 'missing link' for å kunne koble Niels (Olsen?) Gasmann til den øvrige Gasmann-slekta. Jeg tror kanskje det heteste sporet å følge for å finne det manglende mellomledd, vil være det jeg reflekterer litt rundt i innlegg 65: Altså at Ole Nilsen Gasmanns far (eventuelt hans farfar) må ha kommet fra Egelands verk i Søndeled/Gjerstad. Jeg akter derfor, så fort jeg får anledning, å ta en tur innom Statsarkivet i Kristiansand for å pløye gjennom de aktuelle kirkebøkene nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting etter aner til min Karen Christophersdatter kom jeg over denne ugifte Gasman i 1762 i Larvik. Du har han sikkert i dine papirer fra før, men jeg ser at du fortsatt strever med å finne Nils Gasman. Kunne denne karen være en forfader til Ole f. 1804?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, han er nok i hvert fall en slektning. Christen Olsen Gasmann har tidligere vært diskutert her i Brukarforum (Lenke), og det var i den debatten Ole Nilsen Gasmanns navn første gang dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har i dag vært på Statsarkivet i Kristiansand og saumfart den aktuelle kirkeboka for Søndeled. Konklusjonen må bli at det er utelukket at Ole Nilsens far, Niels Gasmand, kan ha kommet fra Søndeled/Egelands verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Nilsen Gasmann kan nå altså ikke lenger karakteriseres som et mysterium, men det kan fremdeles hans far, Niels Gasman(d).Den eneste noteringen jeg foreløpig har på ham, er at han bor på Kongsberg i 1818 ved sønnens konfirmasjon.De eneste personene f. på 1700-tallet ved navn Niels Gasmann jeg vet om, er Niels Giliussen Gasmann, f. 1722 i Søndeled, sønn til hammersmed ved Egelands verk, Gilius Hansen Gasmann - og Niels Egidius Gasmann, f. 1747 i Gjerpen, sønn til forvalter Christian Pettersen Gasmann ved Fossum verk (fetter til den førstnevnte Niels Giliussen G.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er fremdeles nysgjerrig på Ole Nilsen Gasmann. Det som i hvert fall nå er klart, er at Gasmann-navnet ikke er feilskrift. I alle kildene der han er nevnt, heter han det samme (med enkelte små variasjoner i skrivemåten).Ved konfirmasjonen i Kongsberg 1818: Ole Nielsen Gasmand.I utflyttingslista i KB for Kongsberg 1826: Ole Nielsen Gasmand.I den lokale folketellingen for Larvik 1825: Ole Nielsen Gasmand. (At han er utflyttet fra Kongsberg i 1826 og registrert i Larvik i 1825, skyldes opplagt en forsinket innføring av utflyttingen.) Ved vielsen i Larvik 1826: Ole Nilsen Gasman.I ft. 1865 for Larvik: Ole Nilsen Gasmann.Dessuten kalles altså faren Niels Gasmand ved sønnens konfirmasjon i Kongsberg 1818. Se Lenke (nr. 3).Formuleringen 'hos sin Fader Niels Gasmand' er påfallende. Hvordan skal den tolkes? En mulighet kan være at faren har vært enkemann, men det vanlige (i hvert fall i andre kirkebøker jeg kjenner fra dette tidsrommet) er likevel at begge foreldrene føres opp - alternativt at bare farens navn nevnes, men ikke med en slik formulering som dette. En annen mulig tolkning kan være at faren ikke bor i Kongsberg, og at sønnen - som kanskje bor hos andre (som tjenestegutt eller pleiesønn) - midlertidig oppholder seg hos faren...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant nettopp et meget interessant skifte i det skifteregisteret for Kongsberg som er utlagt her i Digitalarkivet (nylig utvidet): Lenke.Uten at jeg her og nå kan påvise noen kobling til Ole Nilsen Gasmann, ser jeg det ikke som usannsynlig at det har vært en relasjon mellom ham (samt faren Nils Gasmann, selvfølgelig) og den Hans Nilsen Gasmand (og sønnen Ole Hansen Gasman) som er nevnt i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var en interessant oppdagelse. I samme skifteregister fant jeg også opplysninger om mine aner av Frølich-slekt, med tilknytning til sølv-verket i Kongsberg. Flott med disse digitaliseringene!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ut fra opplysningene i skiftet ser det ut til at de ekteskapelige forviklingene her nærmest har stått i kø. En hypotese kan da være at den forsvunne Hans Nielsen Gasmann kan ha hatt flere sønner enn Ole Hansen Gasmann - f.eks. den Niels Gasmann som er far til Ole Nielsen Gasmann (men da med en annen kvinne enn Anna Enersdtr.).Og så: Kan Hans Nielsen Gasmann være sønn til Niels Giliussen Gasmann, f. 1722 i Søndeled (Egelands verk)? Han er i hvert fall den enseste Niels Gasmann jeg kjenner til som kan passe inn i kronologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Nils Giliusen Gasmann, er han ikke nevnt i det første bevarte regnskapet for Egelands verk i 1755. To av brødrene hans er der (Ole er hammermester og Jørgen er hammersvenn). Dessuten er to av svogrene nevnt, den ene som masmester og den andre som malmpukker. Jeg har ikke funnet ham i kirkeboka verken som gift eller død i Søndeled (jag kan selvsagt ha oversett ham). Det gjør det sannsynlig at han har flyttet fra Egelands verk en gang i 1740-årene eller begynnelsen av 1750-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå gått gjennom kirkeboka på nytt. Nils Giliussen Gasmann er ikke innført verken som gift eller død i Søndeled fram til 1747. Jeg har heller ikke støtt på ham som fadder e.l. Det er nok en viss underraportering av dødsfall i perioden, men sannsynligheten er likevel stor for at han har flyttet - og da antakelig til et annet jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.