Gå til innhold
Arkivverket

[#28352] Morten Hendriksen Jæger i 3de Kompagnie af det Norske Jægerkorps


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Den 9. juni 1814, lyses det til ekteskap i Holm Kirke i Borge, Østfold: D 19 Juny er i Holm Kirke Lyst til ægteskab for unge Jæger Morten Henrichsen af det 3de Kompagnie af det Norske Jægerchorps der foreviste her. Captain Von Fleischers tilladelse at indtræde i Ægteskab med pigen Gullov Erichsdatter deres causjonister ere Hans Anudsen og Frærik Aresen Copuleret i Holm ? sept (9? 5? 25?) – Borge Kirkeb Jeg har tidligere hatt temaer som grenser til mine spørsmål her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=17425&sok=Torunn+Ludvigsen&startnr=&antall=&spraak=>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Kan dette være noen tips? Den finnes en trykt militærbiografi i to bind av Ovenstad. Der kan det tenkes du finner opplysnnger om kaptein Fleischer. Riksarkivet har militære ruller, så det kan tenkes at du kan finne opplysninger om dem som tilhørte 3. kompani av Norske Jegerkorps der. Statsarkivet i Oslo har også militærarkiver. Nå som Riksarkivbygningen er stengt pga utvidelse, finner du alt av kataloger + ekspedisjonsskranke m/personale i Byarkivet i Oslo (om stengning av Riksarkivbygningen, se www.arkivverket.no, Nyheter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Grethe! Takk for tipsene. Jeg skal se etter militærbiografien.Når det gjelder Statsarkivet og dokumenter der.. så kanskje ja.. Men er det noen som kanskje er mer kjent, og har mer inngående om hva jeg skal spørre etter?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er vel her du bør lete:LenkeJeg er ikke noe særlig innsatt i de militære inndelingene, men jeg leser nå i 'Østfold Regiment - Norsk infanteri gjennom 350 år' av Oberst Tore Hiorth Oppegaard, at det i januar 1814 bl.a. ble mobilisert i det Sønnenfjeldske Regiment; 1 jegerkorps (med 4 kompanier) på omlag 480 mann, og 4 ridende jegerkompanier på ca 300 mann. Disse ble vel plassert stort sett ved grensene.I juni når din Morten Henriksen giftet seg, var det like før trefningene med svenskene ved grensene. Det var helt naturlig å søke sin overordnede i det militære om tilatelse til å få gifte seg. De lå også i leirer og måtte jo ha fri til dette. Slike notater finnes ofte i kirkebøkene her ved grensetraktene.Soldater fra Kongsvingerområdet (her Varaldskogen) var ikke sjeldne i de militære leirer i Frhald og Frstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Tusen hjertlig takk Liv!Jeg skal se på de du anbefaller.Hvis det er noen som har direkte kunnskaper om dette kompaniet ( som tilfeldigvis har tilgang på listene, eller har erfaring med å lete i militære ruller..) så er jeg fortsatt interessert!Jeg sender en epost til Riksarkivet, kanksje jeg kommer meg videre. Har for tiden ikke anledning til å besøke Riksarkivet i den nærmeste tiden.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Takker igjen for hyggelig innspill Berit! Setter pris på gode tips!Jeg vet ikke om det finnes bygdebøker for disse områdene, noen som vet?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Morten Henriksen fra Varaldskogen i Vinger kan være en aktuell kandidat som soldat i Østfold. Morten var f. 1784 på Søndre Aronstorpet, Varaldskogen i Vinger. Finneslekten Kirnuinen. Foreldre Henrik Pedersen og Lisbet Mortensd. Morten har en bror Peder f. i 1771 som også blir borte fra bygda. Finner du han i samme kompani eller i Østfold så kan det være så at det er Morten fra Varaldskogen som er aktuell. Det var også en på Bradval Finnskog f. 1789, men han er i mine notater oppført som skolemester i Brandval. Har ikke fulgt opp hans livsløp. Finner du ut noe mere, kan bekrefte via kilder at det var Morten Henriksen fra Vinger så kom tilbake, så har jeg mere om aner og familie. Dimmisjon etter endt tjeneste er en viktig detalj i dette arbeide med soldater. Her får vi opplysninger om hvor lang tjenestid etc. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Finn!Jeg har ikke glemt deg! Grunnen til at jeg forsøker å finne historien bakover, er til dels på grunn av ditt innlegg, da jeg vil være mest mulig sikker på at denne Morten Hendriksen er den som du henviser til.En teori, svak men dog, som jeg har kommet til å fundere over er om Morten kan være av dansk avstamning. Men sannsynlighen for at en dansk statsborger er soldat i en norsk armé og spesielt ved denne tiden er vel ekstremt liten..Jeg har sendt en henvendelse til Riksarkivet, og jeg får vel da se om jeg får noen tilbakemeldninger som kan føre meg videre.Men som tidligere, så er jeg veldig fornøyd med innspill, da jeg synes det kan være litt vanskelig å finne ut av dette.Det jeg ser litt på av transkribsjonen av lysningen til giftermålet er at Morten betegnes som 'unge' Jæger... Er 31 år 'ungt' ved denne tiden?Forbeholdet her, kan jo være at transkribsjonen kan være feil og at det menes Ungk. Her er det jo bare snakk om en bokstav, men den bokstaven kan jo ha betydning. TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei TorunnJeg kan ikke hjelpe deg om Morten sin herkomst,men ta med det som står i 'Gårder og slekter i Borge og Torsnes'.Mjølnaren (Møllerplassen)+ Vestre Myra.Morten Henriksen f. ca 1783 gift 5 sept. 1814 med Gullov Eriksdatter f. 9 mars 1793 på Wisurplass,datter av Mette Abrahamsdatter og Erik Gustavsen.Inderst på Møllerplassen 1815-1816.Husmann på Vestre Myra fra 1817. Flyttet til Karlsøya i Skjeberg med attest 30 okt. 1827.Barn:1) Ellen f.30 mai 1815 på Møllerplassen død 14 august 1815.2) Ellen f. 22 juni 1816 på Møllerplassen død 11 sept. 1816.3) Anne f. 11 sept. 1817.4) Henrik f. 31 des. 1819 på Myra.5) Elisabeth f. 16 des.1822 på Myra6) Erik f ca 1825 i Ullerøy,gift med Pernille Augensdatter Kvernebauen.I 1850 åra var de husmenn på Roppestadholmen.Senere selveiere på Bukkenes i Skjeberg.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Jeg har nå mottatt svar fra Riksarkivet, og det viser seg at kompanirullene for denne enheten først begynner i 1815, der er ikke Morten Hendriksen med.Dette skulle bety at Morten Henriksen ville blitt dimmitert i 1814 eller våren 1815. Jeg fikk opplyst at grunnen til at han fikk tillatelse til å gifte seg sannsynligvis var at han nettopp skulle dimmiteres.Dermed så ble jeg henvist til de to Morten Henriksene som var aktuelle ( som også Berit Knudsen henviste til) aldersmessig.Dermed så tror jeg at Morten var den slekten du nevner, Finn.Jeg fikk opplyst at alle de mennene kom fra hele det søndenfjeldske Norge. Alle skulle også være ugift.Håper du fortsatt leser dette temaet!Alle innspill er fortsatt veldig hyggelige å høre.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.