Gå til innhold
Arkivverket

[#28354] GLESTAD, Haldor Haldorsen d. 1640 f. på Veldre, Ringsaker


Gjest Roy Lindquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Lindquist

Kan noen si meg om hvem Haldor Haldorsen Glestad fra Veldre, Ringsaker var? Han døde 1640 på Glestad, Fron, Oppland. Jeg ser det er en slags fellesnevner med Glestad - Bratt, men jeg finner ikke 'linken' Med vennlig hilsen Tretten slekts gransker, men bor ved Ålesund Hilsen Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har en Halvor (Halvorsen?) Glestad, d. ca. 1627 på Glestad i Veldre. Han hadde 6 barn, hvorav Haldor, d. senest 1641, kom til ROMSÅS søndre I RINGEBU. Er det denne Haldor du tenker på? Han var gift med Kirsten Jonsdtr. Romsås, datter til Jon Romsås.Hvor er det du 'ser' at det er en slags fellesnevner mellom Glestad og Bratt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei.- Bratt-ætten kom jo inn på Glestad.-- Anbefales: Årbok f. Ringsaker (1988), Veldre Bygdebok, (1974).- Der skulle det meste fremgå.-Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Takk Alv ! Du 'sver over vannene' og er til hjelp mange ganger! Har nå skrevet til Ringsaker historielag ang bokforslagene dine..... Det var ikke jeg som fant Bratten, men det var de som fant meg....igjennom ant Glestad, vi får se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Roy :)Jeg refererer fra Hedmark Slektshistorielags Jubileumsskrift 1939 - 25.juni - 1964 s. 114Halvor Glestad på Veldre , nevnt 1612/15/24, var far til Haldor Halvorsen Glestad på Romsås i Ringebu, som var gift med Kirsti, datter av Jon Romsås.Haldor og Kirstis datter Thorgunn ble gift med Østen Olsen Bjørge sygard, Fåvang, f. 1612.Østens farfarsforeldre var Jon Trondsen Tynnel på Lesja og Anne Eriksdatter Helle-Glømmen av den gamle Glømmenætten i Tretten.Datter av Thorgunn og Østen var da Gunnhild Østensdatter Bjørge. Hun var gift 1 gang med Mikkel Johannessen Vedum (d. før 1674) Gift 2 g. med Erik Jonsen Botterud, Tretten.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Takk skal du ha for hjelpen, for gleden over å hjelpe andre! Nå, hadde det seg slik at disse opplysningene hadde jeg, det var den veien jeg kom fra og leter meg bakover til eldere tider; 'hvem var Halvor Glestad på Veldre ? Dette var en Bratt gård, men det er ikke sikkert at Halvor var en Bratt ?? Så hvor kom de fra ?? Ingen sikkre svar til nå..... Men jeg takke rå 'smiler ' tilbake og håper vi begge kan bidra med spørsmål og hjelp hilsen Roy ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! Enl. 'oppskriften' skulle det forholde seg slik: Eystein Guttormson Bratt på Bjølstad, f.c. 1470 hadde bl.a. en sønn Peder, død ca. 1565, g.m. Marit Tostensdr., ant. bosatt på Heringstad. Det var senere en strid om nabogården til Heringstad, Kruke som blev gjort krav på av arvingene etter Torstein Pålson List.- Kanskje var da Peders kone av den ætta ? -(Enken g.2.m. Knut Halvorsen Bagge, g.3.m. Abraham Nilsen Stub.)- Peder og Marits sønn, Lauritz Pedersen Bratt, bosatt på By i Veldre, g.m. Ingrid Olufsd.- Fra dem kom Bratt til Glestad.- Altså da etter Halvor Glestads tid.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hadde Halvor Halvorsen Glestad som var gift med Kirsti Jonsdatter en bror som het Peder?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Da blir spørsmalet for meg , var Knut Halvorsen Bagge, far til Halvor Glestad ???Måtte de 'vise' genologer tenke høgt med meg ?? hilsen Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Roy. Glestad er på Veldre i Ringsaker kommune, Hedmark Fylke. Romsås er Ringebu, Oppland fylke. s.172 i Veldre Bygdebok Bind I(er kun en - enda?) står følgende: Halduor Glestad hadde disse barna: Halduor Halduorsøn(d.ca.1641), kom til Rømsås i Ringebu. etterlot seg hustru Kjersti Jonsdatter og 6 barn.....så følger de 5 andre: Peder, Arne, Torger, Guro, Kari.... Faren hans er altså ikke den du spør om. Ihvertfall ikke i følge VBB, men det er en sekundær kilde...ikke orginale kilder altså. Jeg har også kopi av Glestads egen utarbeidede Slektshistorie....men den sier egentlig ikke så mye mere. I Bygdebok for Ringebu av Einar Hovdhaugen er det kun nevnt navn - ikke f.år eller d.år: På Sygard Romsås: Haldor Romsås, det er jo din Haldor(Halvor). Har også sett i Ringsaker Historielags årbok 1988, men den sier ikke så mye mere.....ikke om dette med hvem far ihvertfall.Det ser ut som det har vært Halduor - Haldor - Halvor I, II og III(navnene skrives forskjellig i div.bøker og dokumenter....jeg har flere håndskrevne slektstavler som hører til Glestadheftet jeg har kopi av. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roy Lindquist

Jeg er fortsatt interesert i å få hjelp til å bli kjent med Haldor Glestad, på Glestad...hvor kom han fra, var han av Bratt slekt eller bare en plutselig nykommer. Dette var jo en gård som hørte til 'viktige' på denne tid og kanskje har det røtter til Cesilie O og hennes slekt på Giske.( Havtorsen ) Hun eigde jo flere gårder på Veldre ??? Haldor Glestad ( eksisterte) og hans sønn Haldor Haldorsen Romsås med etterslekt ( en sønn eigde del i Glestad)???? Håper noen kan gi mere information . ( Navnene ble jo skrevet på litt forskjelleig måten en min moderne versjon. hilsen Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Thor Böhmer

Dette er en gammel debatt som sikkert er avsluttet? Siden jeg stammer flere veier fra Glestad - både Ringsaker og Ringebu, sperrer jeg øynene opp over påstanden om at Glestad var en Brattgard? For det første var det to Glestadgarder helt til Kristoffer Larsen Deglum fra velt Deglum kjøpte garden. Hans slekt er der fortsatt.Når Glestad ble delt er jeg noe usikker på, men det må ha vært før delingsforbud kom tidlig på 1600-tallet.Laurits Lauritsen Brat visstnok født på Graffer kom tilbake til By som leilending etter at slekta gav bort garden til kirken i tidligere generasjoner.Laurits hadde så vidt jeg vet bare døtre. Disse døtrene har tallrike etterkommere i Veldre.Noen av disse etterkommerne kom til Glestad, men så vidt jeg vet aldri i mannslinjen. Veldre bygdebok er for øvrig helt frenetisk på Bratt og kaller 'alle' med Bratt-blod i årene for Bratt.Veldre bb sier også i flere tilfeller at på grunn av den og den skrivemåten av et navn, så måtte personen være av Brattslekt. Prester og klokkere på den tiden hadde nok et rimelig enkelt forhold til stavemåter, og slektene et ennå lødigere forhold til ortografi.Bratt-familien har mange avleggere på gårder på Hedemarken og dermed kalle en gard for Btatt-gard, blir neppe riktig av den grunn. Det bør være et krav at slekta har vært der i mannslinjen og helst i flere generasjoner?:-D Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.