Gå til innhold
Arkivverket

[#28359] Betydning av 'fer. 11 da Noel' i 1798


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

Noel = jul på fransk? På 1700-tallet var man jo glad i fransk sjargong, men jeg har aldri sett det brukt i datoer i kirkebøker. Jeg har heller aldri hørt om ellevte juledag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Kanskje jeg burde legge ut et bilde av daten i et nytt innlegg. Det er jo en mulighet for at jeg kan tolke det feil, selv om det ikke kunne blitt tydeligere...Takk for innspillet Andreas.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg er på veldig tynn is her, men jeg tror ikke det står Noel. Noae ser det ut som. ('Arca Noae' = Noas ark)...Fikk bare lyst til å prøve :) Jeg har ikke peiling, som sagt, og tror det der med Noa er vel søkt. Men jeg tror ikke det står Noel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk for innspillet, men Noa er jeg rimelig overbevist om at det ikke står. Jeg har nå registrert endel år fra denne kirkeboken, og det viser seg at innførslene er overveiende likt ført. Nettopp dette gjør denne kirkeboken så grei å ha med å gjøre.Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Posten før er den 11. august, og posten etter er også den 11. august. Problemet er at denne innførselen er 'skutt inn' i året 1799, til tross for at dåpen er datert 1798. Derfor kan nok ikke datoene før og etter hjelpe til.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hege Kvale

Hei Magne!Jeg ser at det er mange som har lagt innlegg hos deg så jeg prøver meg jeg også. :)De fleste har noe med jul å gjøre ser jeg. Noel har noe med jul å gjøre,men det kommer også i fra det franske ordet noël som betyr fødsel.Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!I følge denne siden:http://www.saack.dk/index.htmkan 'fer.' stå som forkortelse for Feria eller Feriaehvor Feria - står for Hverdag eller ugedag Feriae - står for Hviledag (sener blitt til 'ferie')Så hvis du tar den første betydningen, kan innførselen stå for ' 11te hverdag før/etter jul'Ettersom 11 dager etter jul i 1798 må bli i januar 1799 så vil jeg kanskje tro at det betyr før?Har jeg tolket det korrekt?Det kan jo også stå for 11te hviledag etter jul.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.