Gå til innhold
Arkivverket

[#28362] Foreldre til Herman Hansen, f. i Aas sogn, oppvokst Glemmen?, bodde i Onsøy.


Gjest Arve Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arve Arntzen

Dette er mitt andre Herman Hansen problem, det første, ref brukerforum nr. 19290, gjaldt Tjøme, nå skal vi til Onsøy. I kirkebok for Onsøy 1861-1877 finner vi under innflyttede datert 14/4 1864: Ektefolk Herman Hansen, 29 år gml., og hustru Barbro Marie Hermansdtr., 24 år gml. Han kom fra Glemming, farsgården og hun fra Nøtterøe. De innflyttede oppholdt seg på Høium? (vanskelig å lese).Nevnte Barbro Marie Hermansdtr. var i realiteten født 1. april 1840 på Nordre Sundene (digitalpensjonatet angir feilaktig Sundene nedre) på Tjøme, under Nøtterøy prestegjeld. Herman Hansen skal i. h. t. angitt alder, 29 år, være født 1834/35. I følge folketellingen for Onsøy 1865 er huseier og matros Hermand Hansen født i Aas sogn. Han og Barbro skal i følge mine notater være gift i 1863, ikke på Tjøme, uten at jeg kan kildebelegge det. De bodde på gården Haugelunden i Aale skoledistrikt ved tellingen og hadde sønnen Hans Hermand, 2 år gml., født i Onsøy. I følge dette må Hans være født like etter at Herman og Barbro flyttet dit. I gårdsmatrikkelen av 1886 finner vi Herman Hansen som bruker på Okseviken i Onsøy, g.nr. 53, b.nr. 6. I folketelling 1900 benevnes Herman gårdbruker og selveier på Okseviken med fødselsår 1836. Han var ved tellingen fraværende og det angis midlertidig bosted Drammen. Herman og Barbra er begge her uriktig angitt med fødested (t), dvs.Onsøy.Jeg søker foreldrene til Herman, men har ikke funnet noen Herman Hansen født i Aas sogn ca 1835. Det er mulig at foreldrene bodde i Glemmen i 1863 uten at jeg har fått kontrollert det nærmere. Mulige kandidat i Glemmen: Hans Hansen, 65 år gml., gårdbruker og selveier på Glemminge østre, matr 193, 310b. Han må i tilfelle også ha vært gift tidligere, da oppført hustru Hanna F. Kristensd. bare er 44 år og rimeligvis ikke mor til Herman.Håper at noen kan sette meg på sporet til slekten til denne Herman Hansen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS ble det i Ås, AK døpt 5/4 1835 en Hermann med foreldre Hans Olsen og Maria Helgesdt. Hvor riktig dette er tør jeg ikke si.Dette er vel muligens dennes foreldre i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Arntzen

Jeg takker så mye for svaret.Jeg ser at jeg har en del arbeid foran meg, hvis jeg skal sannsynliggjøre denne muligheten. Jeg finner ikke disse navnene som faddere for noen av barna til Herman døpt på 1870-tallet, men var foreldrene hans så gamle i 1865, var de nok døde da. Det var heller ingen annen Hans som fadder, jeg får inntrykk av at fadderne var naboer. Dåpen til Hermans sønn Hans Herman har jeg desverre ingen notater på. Spørsmålet er også om det fins noe skifte etter Hans og/eller Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.