Gå til innhold
Arkivverket

[#28363] Foreldre til Hans Mikkelsen Ovlien f. ca. 1741. Aurskog, Akershus.


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Under FT 1801 var Hans Mikkelsen på Ovlien Øvre sammen med kone Inger Nielsdatter. Hun oppgis å være 50 år. Bygdebok for Aurskog og Blaker, bind 1 kan ikke fortelle hvem som var foreldre til Hans. Navnet indikerer at han kan være av finsk opprinnelse. Håper at noen vet hvem foreldrene var, eventuelt også hvem som var foreldre til Inger. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Morten Strøm

Hei Arne, tror du finner disse opplysningene på www.eidskogslekt.no jeg kommer ikke inn på denne siden nå, men du kan jo prøve der siden.mvh Morten Strøm Rælingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På side 26 (A&B I) står det noe om Mikkel Eskildsen Fallet. Bruker i 1664-66.... 'Det er dennes sønn den Hans Mikkelsen som en tid hadde halve Ovlien i bruk'. Denne Hans er nok for gammel til å være din, men kanskje farfar? Desverre så finner jeg ikke 1664-66 på nettet så jeg kan ikke se hvor gammel Mikkel Eskildsen var på den tiden, og om han hadde en sønn Mikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Grete  wisth

Hei ArneSå innlegget ditt først igår (har ikke hatt kjennskap til brukerforum før i det siste.)Jeg er også etterkommere av Hans Mikkelsen og Inger Nielsdatter.Har du funnet ut av foreldrene?Er en mulig kandidat Mikkel Hansen f. 1716 i Aurskog (Familysearch)(det er født to Mikkel Hansen i 1716, men den ene er født Gunnildrud)Ihvertfall, den Mikkel jeg nevnte, har en far Hans Mikkelsen og mor Inger Christensdatter, de fikk følgende barn: Amund 1705, Anne 1709, Christen 1707,Ingeborg 1712, Mikkel 1716 og Berte 1720 (alt iflg Familysearch)Sånn rent aldersmessig kan jo da Mikkel Eskildsen være far til Hans Mikkelsen(han som er gift med Inger Christensdatter)Hadde jo vært greit om det var slik, men det er klart det må endel kirkebokoppslag til.hilsen Grete Wisth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Grete, Din vurdering virker å være fornuftig. Skal ta en ny runde med bygdebøkene for A&B, men også jeg tror at kirkebøkene vil gi det endelige svar på hvem som var foreldre til Hans Mikkelsen f. ca. 1741. Har egentlig gått litt surr i alle med navn Hans og Mikkel i Aurskog. Mikkel Hansen Ovlien f. 1775 og Birthe Johannesdatter f. 1779 var mine 2. tippoldeforeldre. Hvem var din ane? Er du forresten i slekt med Ella Wisth f. Braarud i 1903 i Verdal? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Wisth

hei igjenDet er faktisk Mikkel Hansen og Berte som er mine forfedre også, Deres datter Inger Dortea f 1809 er min tipp tipp oldemor.Tror ikke du finner mer i bygdebøkene for A&B om alle Mikkelene, men for all del... Finner du noe så gi beskjed.Jeg har dessverre ikke tilgang på kirkebøker for Aurskog ( biblioteket her har heller ikke mikrofilm/fiche leser.)Jeg er nok ikke i slekt med Ella Wisth, mannen min kjenner heller ikke til henne. Selv er jeg født Blaker (etter stedet)mine oldeforeldre tok navnet da de flyttet til Oslo, mesteparten av slekten på farssiden kommer fra Aurskog/Blaker, så de bygdebøkene er 'nilest' Håper det er noen som kan gjøre oppslag i kirkebøker for oss, hadde vært fint å finne far til Hans Mikkelsen.hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.