Gå til innhold
Arkivverket

[#28365] Jacob Johansen Myklebostads andre hustru? Nesna-Nordland


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg holder på med å hjelpe en bekjent av meg med sin slekt. Jeg har kommet til at hun nedstammer fra Jacob Johansen Myklebostad sitt andre ekteskap, men hans andre hustru kan jeg ikke finne noe skifte etter. Det står i skifte på Myklebostad i Nesna i 1863 at hans hustru døde for ca 10 år siden. Jacob Johansen sin første hustru Karen Hansdatter blir det skiftet over i 1841. Kjenner noen til hans andre hustru som er mor til blant annet Ingeborg Margrethe Bjerring Jacobsdatter som er født ca 1851? Jeg har ikke kirkebok for denne perioden så derfor er jeg litt avhengig av hjelp.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Kan opplyse om at Ingeborg Margrethe Jacobsdatter i 1865 bor som pleidatter på Myklebostad Lenke. Hun er født rundt 1851 og jeg kjenner som tidligere nevnt ikke hennes mor.Moren må være gift med Jacob mellom 1841 og 1851. Det ser ut for at de i dette ekteskapet får barna Ingeborg, Lorents Johan og Karen Helena. Moren dør rundt 1853, trolig på Myklebostad.Jeg håper at noen kan hjelpe meg med å finne Ingeborgs mor. Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Jeg kan ikke direkte gi deg svar, men muligens en ledetråd.- Der var en Hedvig M. Biering som blev g.m. en sønn av Skipper Anders Larsen Mula i Hemnes, f.c. 1713. Anders var g.2.m. enke Sitzele Pedersdr., fra Sjoneidet som selv hadde vært g.på Myklebostad.- Sønnen Lorentz C. Andersen var g.2.m. denne Hedvig og bodde da på Sund i Hemnes. - Kanskje en prestedr. ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for svaret. Jeg kan nevne at jeg har hatt kontakt med en annen slektsforsker som har nevnt omtrent det samme som du, denne slektsforskeren har heller ikke tilgang til kirkeboken for denne tiden. Men mye tyder på at det er en sammenheng mellom Hedvig Bierring og Ingeborg M.Jacobsdatter. Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Øystein Ingeborg ble født 1/9-1852. Foreldre Jakob Johansen, Myklebostad og Ingeborg Marie Larsdatter. Ref. Nesna kirkebok 838c3-114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har prøvd å finne skifter der Ingeborg Marie Larsdatter er å finne i skiftet. Så langt har jeg ikke funnet noen skifter som påviser henne, men jeg har fått en mistanke om at hun kan være en Ingeborg Marie Lorentsdatter, men bare en mistanke. Jeg skulle gjerne ha hatt innførselen av ekteskapet mellom Ingeborg og Jacob Johansen, forhåpentlig står det hun kommer fra der. Ekteskapet er trolig like etter 1841, men må være mellom 1841 og 1851. Er det noen som kan hjelpe? Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei ØysteinDe ble gift 10/7-1842. Jacob Johanesen 42 år, enkemann og Ingeborg Maria Larsdatter 20 år. Hans far Johanes Johanesen Hennes far Lars Sørensen.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk til deg igjen Svein! Det var ikke som jeg trodde, men nå skal det i alle fall være mulig å komme videre. Takk igjen!Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har funnet at Hedevig Margrethe Bjering var Ingeborgs Oldemor på mor-siden. Er det noen som kjenner til slekten Bjering og opphavet til Hedevig Margrethe Bjering?Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.