Gå til innhold
Arkivverket

[#28378] Sogndal: Peder Pedersen Ølnes f. 1843


Gjest R. Hagen
 Del

Recommended Posts

Søker opplysninger om Peder Pedersen født 26.12.1843 i Sogndal. Han flyttet til Bud i Romsdal da han var ung gutt, sammen med foreldrene. Der ble han konfirmert 10.08.1858 og han arbeidet etter den tid som 'løskarl'. 'Per' var blant annet skomaker og fisker, og han forlovet seg med Jensine Rødahl på handelsstedet Storholmen. Deretter fikk han barn med hennes søster, men det er en helt annen historie...Peders forfedre skal ha vært Peder Vikingsen Steig Ølnes f. 1809 Sogndal og Gunhild Persdatter Hausum f. 1812 Sogndal. Hans besteforeldre var Viking Svendson Bidne Steig f. Voss d. Sogndal og Brita Persdatter Æen fra Wang i Voss f. ca. 1768 Voss, samt Per Ivarsson Hausum f. 1762 eller 1781 Sogndal og Anna Ellingsdatter Resaland Hundere f. 1781 Sogndal.Hans oldeforeldre var Svend Andersen fra Lie i Voss og Kari Johannesdatter fra Dugstad i Voss, gift 1758. Ivar Persson Hauså bosatt Ormalseng og Kari Einarsdatter fra Tørvi i Hafslo. Ellend Pedersen fra Stedje i Sogndal og Synneve Hermundsdatter fra Resaland.Dette var kanskje mye informasjon på en gang, men dette er det jeg har om denne mannen og slekta bakover - og jeg håper at noen kan supplere meg. Bilde av Peder er vedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er (håper lenken fungerer) giftermålet mellom Per Vikingsen og Gunhild i Sogndal, 1835 [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbvigde&page=1&sql=low%5Fbrudgom%5Fetternamn+like+%27viking%25%25%27+++ORDER+BY+low%5Fbrudgom%5Fforenamn%2C+low%5Fbrudgom%5Fetternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1>LenkeFinner følgende barn på nettsidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane:Anna (1835) Lenke.Brita (1840) LenkePer (1837) (LenkePer (1842) LenkePer (1843) Lenke. Ser ut som denne Per dør i 1843 LenkeHer er Per Vikingsen, f. 1809 LenkeHer er giftermålet i Voss i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Viking Svendsen i 1801-tellingen, Voss [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11235&gardpostnr=377&personpostnr=6427&merk=6427#ovre>Lenke.Dette er vel dåpen til Gunhild Persdatter, f. 1812, datter av Per Ivarsen og Anna Ellingsdatter, Hausa, Sogndal LenkeFinner et giftermål i 1802 mellom Per Ivarsen Hausa og Gunhild Ellingsdatter, Hundere Lenke. Gunhild Ellingsdatter Hausa dør i 1810 Lenke, og da er det vel Per Ivarsen som gifter seg på nytt i 1812 med Anna Ellingsdatter Lenke. Lurer på om Gunhild og Anna kan være søstre, og da er de vel i så tilfelle her på gården Hundere i Sogndal, 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Inger Leirvåg

Dersom mine opplysningar er korrekte kjøpte Peder Vikingsen Ølnes bruk nr. 1 av Hans Olsen Ølnes i 1844. Peder Vikingsen er vel far til Peder Pedersen. Er det nokon som veit kor tid Peder Pedersen og foreldra flytta til Bud i Romsdal, og kven dei skøytte garden på Ølnes til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Leirvåg

Dersom mine opplysningar er korrekte kjøpte Peder Vikingsen Ølnes bruk nr. 1 av Hans Olsen Ølnes i 1844. Peder Vikingsen er vel far til Peder Pedersen. Er det nokon som veit kor tid Peder Pedersen og foreldra flytta til Bud i Romsdal, og kven dei skøytte garden på Ølnes til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.