Gå til innhold
Arkivverket

[#28379] Jakob Fredriksen Dahle til Stadsbygd


Gjest Espen Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Berg

Jakob Fredriksen Dahle fra Vågå giftet seg i 1862 med Ragnhild Jørgensdatter Ellandlykkja fra Dombås. I 1864 flyttet de til Stadsbygd. Ved folketellingen i 1865 finner jeg dem på garden Grostad. Jeg har funnet 8 barn på dem: o Marit Jakobsdatter Dahle (1862-?) o Fredrik Jakobsen Dahle (1864-?) o Johan Fredriksen Dahle (1866-?) o Ola Jakobsen Dahle (1869-?) o Julius Jakobsen Dahle (1871-?) o Regine Jakobsdatter Dahle (1875-?) o Jøda Jakobsdatter Dahle (1880-?) o Einar Jakobsen Dahle (1882-?) I 1875 bor familien i Orkdal siden Jakob jobber ved et sagbruk. Ved folketellinga i 1900 bor de på Stendal i Stadsbygd.Er det noen som kjenner til etterkommere av denne familien? Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kan vel være Einar som emigrerer fra Trondheim i 1905? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&gardpostnr=119436&merk=119436#ovre>Lenke og i 1909 LenkeI 1900 er i allefall Julius gift og har en datter Ragna, f. 1899 LenkeFinner en Marit f. 1861 i Vågå, gift Bjerkestrand, bosatt i Kr.sund i 1900. Hun har også en datter kalt Ragna Lenke. I Kr.sund finner jeg også en annen Marit, gift Kristoffersen, f. 1862 i Vågå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Folke Forfang

Jan Dahle [redaktøren har fjernet deler av tekst], og driver og samler opplysninger om han. [redaktøren har fjernet deler av tekst]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Grethe Flood satte meg på sporet av slekta mi. Folke Forfang, Orkdal, har hjelpa meg videre. Jeg er en direkte etterkommer av Fredrik Jakobsen, født 1805 i Vågå. Han og Johanna Olsdatter fikk fire barn, ma. Jakob Fredriksen (Dale), født 1839 i Vågå. Han og Ragnhild Jørgensdatter fikk i alt ni barn, ma.: Jakob Jakobsen Dahle, født 1878 i Orkdal (som ikke er med i lista di). Han og Beret Anna Digslett, født 1878 i Ingdalen, fikk ett barn, Johan Dahle, født 1901, den siste ordføreren i Strinda. Den samme Jakob Jakobsen Dahle og Martha Kristendatter Sandvold fikk 11/12 (?) barn, ma.: Arne Jakobsen Dahle, født 1914 i Lunder i Norderhov. Han og Birgit Eiklid fikk ett barn: Jan Dahle, født 1952 i Oslo. Jeg har etter hvert samla en del opplysninger om slekta. Smeden Fredrik Jakobsen kom til Nedre Grostad i Ingdalen i Stadsbygden ca 1862 og begynte på Thams-sagbruket. Sønnen Jakob Fredriksen kom til Ingdalen 1864, og fikk også arbeid på Thams-bruket. Broren Johan Fredriksen kjøpte plassen Asphaugen 1866. I 1867 flytta Jakob Fredriksen etter Thams til nytt sagbruk på Orkdalsøra, ca 1880 til garden Andøl i Orkdalen, ca 1887 tilbake til Ingdalen, der han kjøpte Asphaugen. Sønnen Jakob Jakobsen eide Asphaugen 1913-18, da garden blei solgt ut av slekta. Om du er interessert, har jeg liggende et manus som kanskje kan være til videre hjelp. Ellers er jeg fortsatt interessert i info om Dahle-slekta i Trøndelag. Hilden Jan Dahle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan dahle

En feil sneik seg inn i innlegget mitt. Fredrik Jakobsen var født 1809 i Vågå (ikke 1805). Ellers spør jeg samtidig om når og hvor han og kona, Johanna Olsdatter døde? Jan Dahle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bjordal Strømsholm

Usikker på hvorfor e-postadressen min ikke fungerte, men e-postadressen din er nå fjernet fra forumet. Vennlig hilsen Marianne Bjordal Strømsholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.