Gå til innhold
Arkivverket

[#28380] Hustad i Romsdal: Handelsmann Hans H. Rødahl (1819-1868)


Gjest R. Hagen
 Del

Recommended Posts

Søker opplysninger om handelsmann på Storholmen, Hans H. Rødahl f. 1819 på Brendslen i Bud prestegjeld d. 1868. Ved FT1865 var han på Storholmen i Hustad/Bud.Han KAN ha vært sønn av husmann Hans Hansen f. ca. 1780 d. 1842 Brendslen og Berit Nilsdatter Brendslen. (Hans Hansen var sønn av Hans Knutsen fra Lille-Rødal, Hustad)På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Erling O. Hagerup

Eit brev datert mai 1928, frå Jakob Martinus Rødahl, er trykt i 'Riddarsalen', Den gamle gildeskålen i Bud, andre delen, den bygningshistoriske (Volda 1961), s. 43 - 45. Der gjev Jakob Rødahl opplysningar om seg sjølv og foreldra. Han opplyser m.a. at han var den nest eldste av i alt 11 søsken, og at foreldra hans, Hans H. Rødahl og Anne Dorthea f. Persen, 'var begge fødte og opdragne i Bud Fiskevær'. Vidare: Faren hans var først 'Handelsfuldmægtig' på Storholmen før han kjøpte staden etter at tidlegare eigar gjekk konkurs i 1861. - Men dette visste du vel?Kan det vere grunn til å tvile på at Hans på Storholmen i 1865, fødd 1819 på Brenslen i Bud fiskevær, er son av Hans Hansen Rødal f. ca 1780 og Beret Nilsdatter Brenslen, f. ca 1799?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ErlingHar ikke sjekket dåpsnotis for Hans Hansen Rødal. Det ville vært veldig interessant å vite mer om denne slekten. Har endel bildemateriale fra 1800-tallet etter denne Rødal-slekten på Storholmen. Flotte portrettbilder av hele slekten m.m. Ev etterslekt må bare ta kontakt med meg på randihag@hotmail.com for å få kopier av bildene, som jeg har digitale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hans Hansen Rødal, Storholmen, f. 1852, var son av Hans Hansen Rødal, f. 1820 og Anna Dortea Persen frå Bud, f. 1819. Ho var dotter av skipper og gjestgjevar i Bud, Jakob Pedersen (Persen) Bae, og andre kona hans, Ingeborg Elen Marie Andersdotter Høyem, prestedotter frå Bud. Jakob Pedersen var son av Peder Jakobson Bae (br.nr. 7)f. 1746, og kona Marit Iverdtr. Sckancke frå Røros, som bodde i 'Sumpen' i Kristiansund og seinere på Honningsøya. Sjå også 'Riksmøtet og Riddarsalen i Bud' av A. Magerøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

FamilySearch (IGI): Hans Hansen f. 18.11.1819, døypt 28.11.1819 i Bud, foreldre: Hans Hansen og Berith Nielsdr (Batch No.: C421751)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Endre og Erling Takk for innspill! Jeg kjenner artiklene fra bygdeboklitteraturen i Fræna, men du skal allikevel ha takk for opplysningene, Endre. I dette tilfelle var det Hans Hansen Rødal den eldre jeg var på utkikk etter. Jeg har forøvrig bilde av Hans H. Rødal junior, samt alle hans søsken - og jeg har også to bilder av gamle fru Anne Dorthea Persen f. 1819. Det er skrevet mye om denne slekten (Jakob Rødal mfl) og opphavet deres, det er utrolig spennende å ha. Dette er slekten til min mann.Det om at Marit er av Schancke-ætt har jeg også lest - men jeg tror også det tilbakevises et sted, uten at jeg helt kan huske hvor. Jeg skal grave litt i notater og se om jeg kan finne igjen noe om disse.Randi Hagen, Oslo randihag@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.