Gå til innhold
Arkivverket

[#28383] Tolking av kirkebokinnføring.


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Jeg har lenge vært på jakt etter foreldrene til Anna Gunnusdatter Føreland (Tema 11388). Hun ble født i ca.1718 på ukjent sted. Hun døde på østre Føreland, Hægeland i Vest-Agder i 1791, 73 år gml. Hun giftet seg i ca. 1742 med Anders Kristenson Føreland (1719-1779). Anne hadde en bror Aslak og trolig også en annen bror, Ole Gunnusen Det eneste jeg har funnet og som kan være et spor er dåpen til Christer Aslaksen, sønnen til Anne's bror, og der også Anne (Anne Føreland) er fadder: Første fadder er Gunnu ........ Hva er etternavnet/gårdsnavnet? Er dette faren til Anne og Aslak Gunnusen?Petter Langelandbilete0283.1748.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Eller Grevsland. Fjerde bokstav ser ut som en r hvis man sammenligner med resten av teksten. Jeg finner dessverre ingen v'er å sammenligne med.I Øvrebø finnes gården Greibesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Enig med Ketil i at fjerde bokstav er en r. Men da kan det se ut som tredje bokstav også er en r, slik at det kunne bli f. eks. - Gorrsland. En som er kjent på stedet burde vel dra kjensel på gardsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Er du sikker på at etternavnet er et gårdsnavn da? Men jeg synes det står Gunnu Gunnsland. U-er og n-er ser for meg like ut, og s-en likner s-en i christer på rekken over. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Gjorde et søk i manntallet for 1701 for Stavanger amt. Det er jo ikke helt det samme området, men kanskje en mulighet. I Ytter Jendal, Backe sogn finnes det en Gunnuw, 15 år gammel. Med brødrene Lars, Niels og Peder, faren er Oluf Gundersen. Trenger jo ikke være noen sammenheng i det hele tatt, men tenkte at avstanden fra Stavangerområdet til Vest-Agder ikke er så veldig lang.Et søk i 1801 tellingen viser at Gunnu stort sett bare er brukt i Aust og Vestagder.Søker du med utgangspunkt i Gun i manntallet for 1660 så får du jo også noen muligheter. Blant annet Gunner på Østerholt i Gjærstad.Men søker man i samme manntal på Gunnu får man ingen svar i Nedenes prosti. Derimot i Lister får man opp en rekke Gunnu. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ser også av manntallet for Lister II at gården Gundingsland dukker opp, med en oppsitter Gunner. Ikke vet jeg, men kan Gundingsland ha blitt Gunnsland? Gundingsland ligger i Oustad sogn, Liungdal prestegjeld i Lister. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Greibesland i Øvrebø er ikke langt fra Føreland i Hægeland. Begge gårder ligger vel i nåværende Vennesla kommune ?Grevsland kan vel være en variant av Greibesland.Forøvrig synes jeg at det ser ut som om faren til dåpsbarnet Christjer er kalt Aslach Christens. (og ikke Gunnusen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Faren til dåpsbarnet heter åpenbart Aslach Christensen og kan vel dermed ikke være Anne Gunnusdatters bror (men kanskje hennes svoger?). Ellers tror jeg også det står Grevsland. Det er jo ikke uvanlig at en b kan bli svekket til en v -særlig i sørlandsdialekter, så Greibesland er et godt tips. Jeg legger ellers merke til at de øvrige gårdsnavnene som er nevnt, kommer fra samme området (Øvrebø-Hægeland): Føreland, Løyning, Loland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hvis det står Grevsland, står det ikke Forland på linja under. Og da står det heller ikke Drengebarn lenger oppe.Men første bokstav kan være H? Måtte ha mer av skrifta for å sjekke det. Isåfall ville jeg foreslå Horrsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det kan også være Horrisland (uten prikk over i-en). LenkeTror jeg har funnet en v - første bokstav på siste linje. I så fall er det mindre sannsynlig at det står Grevsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det Haaresland Ketil viser til ligger svært nær. Men i skriftformen her er det verken i eller e, noe som vel kan være nær uttalen, eller rettere sagt oppfattelse av uttalen.Det springende punktet er hvorvidt det kan være H, men det skulle vel være lett å sjekke for Petter Langeland på andre navn der H blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for mange forslag.Har selv tenkt på Horrisland, men H'en på siden med Aslak Gunnusens trolovelse (Torbor Henricsd) ser ut som en H.. Se nederst på siden:http://home.c2i.net/jplange/etterlysninger.htmTil Jan Helge (8): Enig at det står Aslach Christens. Kona til Aslak Gunnusen heter i følge Bygdebok og Kirkebok Kari Kristensdatter og i følge BB for Hægeland har de en sønn Krisjer født i 1748. Det er derfor trolig en feilinnføring av presten.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Nei, bildene du refererer til lar seg ikke åpne.Jeg er enig med Arild i at andre bokstav i ordet jeg tolket som Grevsland ikke er identisk med r-en i f.eks. drengebarn. R-en i Christjer ser imidlertid ut som nevnte bokstav. Dersom det er korrekt at barnets mor het Kari så er det nok en indikasjon på at skriveren ikke alltid har vært konsekvent. Hva står forresten foran foreldrenes navn ? Jeg tolker det som 'Par'.De to første fadderes etternavn eller gårdsnavn ser utvilsomt ut til å starte med samme bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Hos meg fungerer det bra. Bildet er på 400 kB. Kanskje det tar litt tid å laste ned?Etternavnet på fadder nr.2 klarer jeg ikke å tolke.2. bokstav i drengebarn synes veldig lik 3. og 4. bokstav i Gunnu's etternavn.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tror fadderne nå begynner å nærme seg Evje og Hornes samt Åseral. Har du finlest Åseral I og II samt Hornesboken?Er ikke fadder nr. 2's etternavn Gunnison og siste er Løyning i Hægeland. ('tampen brenner').Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Petter: Disse bildene er umulig å få frem for andre enn fra den PC som har lastet dem opp.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Med H som utgangspunkt vil jeg foreslå fadderne som: Gunu Horrsland, Niels Huuse, Boru Lolland, Aase Huuste (fristende med Huuse også her, men det ser ut til å være -st(e) til slutt), Anne Forland, Tone Løyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til siste innlegg: Enig at det kan se ut som Lolland (men må da være Loland i Øvrebø men Kalland i Åseral kan det og være - prestens elegante raskhet). Huuse er nok Huset.Kjenner du disse Petter?LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Knut, som jeg skrev i (13)er nok Aslak Christensen feil. Han heter Gunnusen til etternavn. Søsknene Aslak og Anne Gunnusen giftet seg med søsknene Anders og Kari Kristensen fra Føreland.Så langt jeg kan se synes det som fadderene til barna til Aslak/Kari og Anders/Anne kommer fra nabogårdene i Øvrebø/Hægeland.Ellers tror jeg det må bli mye finlesing fremover: Bygdebøkene for Hægeland, Øvrebø, Iveland, Hornnes og Evje, Finsland, Åseral og kanskje Valle...Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.