Gå til innhold
Arkivverket

[#28384] Ole Andreas Hauge, født i Nordre Odalen 23. desember 1843


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Jeg har funnet dåpen hans 14. jan 1844 og foreldre Conrad Vilhelm Houge og Sigri Evensdatter Semb. Det står også at han var uekte, men jeg klarer ikke å tyde hva som står om hans foreldre i kirkeboken. Jeg har lest på microfilmrull HF1320. Det står noe om Opstad og Nordberg, men jeg finner ingen gårder med disse navn, heller ikke Semb. Er det noen snille der ute som kanskje har en forståelig avskrift av dette og som vet noe om familien. Giftet foreldrene seg senere? Hvor bodde de? Hvem var foreldrene til Conrad og Sigri?Ole Andreas utdannet seg til maskiningeniør og ble Maskinmester ved Græsvig Dampsag & Høvleri i OnsøVeldig takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Conrad Wilhelm Hauge var født på gården Seim i Sør-Odal i 1810 og døde ugift i Kristiania i 1852. Dette står omtalt i Sør-Odal bygdebok bind 8 side 570. Far til Conrad var landkremmer Ole Hauge fra fra Vilberg i Søndre Land 1759-1815 som overtok Seim etter testamente i 1800. Mor til Conrad var Ole Hauges andre kone Adelheide Birgitta Beata Torkelsdatter Bergh fra gården Søndre Berg i Nord-Odal f 1785, død på Øyestad i Søndre Land (dit hennes datter var gift). Denne familien finner du omtalt i bygdeboka for Nord-Odal på side 259 m.fl.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Og, om du fortsatt lurer. Seimb er det samme som garden Seim (i Oppstad sogn, Sør-Odal). Tror ikke vi har noen gard som heter Nordberg, men derimot har vi hhv. Nordre og Søndre Berg her i Nord-Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Tusen takk for masse nyttig informasjon og veldig interessant lesing. Ole Andreas var min oldefar og jeg kjente ikke til noe av dette, kun fra tiden etterat han kom til Fredrikstad etter 1865.Men hvor vokste han opp? Hos sin mor Sigri eller hos farens familie? Han fikk i alle fall farens navn, og flere av hans barn er oppkalt etter Haugene.Ole Andreas giftet seg med Mathea Gundersen i Kristiania. Hennes mor er fra Solør, Oline Olsdatter født ca 1815. Kjenner noen til hvor hun er født og hennes foreldre?LenkeBenedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.