Gå til innhold
Arkivverket

[#28385] Gustav A.Karlsen f. 1876 Kristiania/Svensk.


Gjest Marianne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hansen

Hei. Trenger litt hjelp til å finne opphavet til denne mannen, og linker til hvor jeg kan lete i Sverige.Dette vet jeg Gustav Adolf Karlsen f. 21 apr.1876 skal i følge vielsesattest (g.Telemark) være f. i Kristiania. Foreldre skal være Karl Gustav Adolf Karlsen (Sverige) og Anne Sørine Abrahamsdtr. Gustav skal ha hatt en søster Gunda som han fant igjen etter hjelp fra frelsesarmeen. Har lett i folketelling 1900 for Kristiania der finner jeg en Gustav A.Karlsen elev støperiarb. f. 1874 i Sverige.Dette stemmer ikke m. de opplysninger jeg har. Finner heller ikke noe ut om hans far. Gustavs mor vet jeg heller ikke hvor er født.men finner ei Anne Sørine Abrahamsdtr. f. 1827 i Lunde(Telemark).Litt gammel til å være hans mor?.Kan noen hjelp? MVH. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Kan det være denne Gustav, til tross for at moren her ikke heter Ambrahamsd. Opplsyninger fra FamilySearch/VRI:Gustav Adolf CARLSEN Sex: M Birth: 21 Apr 1876 Place: Oslo, Akershus, Norway Christening: 25 Jun 1876 Place: Oslo, Akershus, NorwayParents: Father: Carl Gustav CARLSEN Mother: Anna Sorine OLSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Ingen Gunda, men:Anna Caroline CARLSDATTER Sex: F Birth: 27 Mar 1874 Place: Oslo, Akershus, Norway Christening: 26 Apr 1874 Place: Oslo, Akershus, NorwayParents: Father: Carl Gustav CARLSEN Mother: Anne Sorine ABRAHAMSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FamilySearch/VRI finner jeg det som kan være en eldre søster [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29700435&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeHer er Gustav Adolf, f. 21.4.1876, døpt 25.6.1876, LenkeI 1865 finner jeg en Anne Abrahamsdatter, 29 år, fra Flekkefjord, tjenestepike, bosatt i Trefoldighets menighet, hvor det også ser ut til Gustav Adolf og søsteren er døpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Hei HeidiTakker for hjelpen. Stemmer jo m. fødselen og fars navn.Men det står i papirene at moren heter Abrahamsdtr.det var jo litt merkelig da at fornavnet på begge mødrene var det samme. Er det noe mulighet å finne ut hvor foreldrene til Gustav A. Karlsen kom fra og hvor de er gifte?. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Denne søsteren Gunda fant Gustav igjen etter mange års leting. Kan det være sånn at de har vært bortadopterte? Takknemelig hvor all hjelp. MVH. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Hei Grethe.Skrev vist mitt innlegg samtidig som deg. Takk skal du ha for hjelpen. Men det jeg lurer litt på var telling 1865 Anne Abrahamsdtr. 29 år hvor hun kommer inn i bilde?. Stemmer jo ikke med ettenavn.Har du skrevet feil og mener Karlsdtr.? Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Det finnes en CARL GUSTAV ADOLF CARLSSON Birth: 10 SEP 1858 Ostra Vingaker, Sodermanland , men DET er et skudd ut luften.. og han er kanskje litt ung. Vi får prøve å finne de i Oslo først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Syntes det er rart at det noen steder står Anna Sorine Abrahamsdtr., Olsen. Kan dette være 2 forskjellige personer eller er det feilskrevet i kirkeboka?. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kikket i Trefoldighetskirken på de to dåpsbarna hvor opplysningene stemte med hensyn til fødsels- og dåpsdato.Eldstejenta er 'uekte', nestemann er 'ekte'. Ved sistnevntes dåp står det vielse i 1875. En rask kikk gjennom den aktuelle kirkebok for Trefoldighet ga ikke resultat, heller ikke vor Frelsers Kirke som da var den nærliggende å prøve. Foreldrene ser ut til å være født rundt 1850, 1849 på ham ved den ene dåpen (hun 1851), 1849 på henne ved den andre (ikke oppgitt på ham). Slike årstall skal man jo ikke stole på, men er hun født 1849, er datteren til Abraham Olsen og Kari Torgersdatter i Christiania, Anne Sørine nærliggende å se på. (Dette er ren spekulasjon, vielsen må finnes først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Takker for all hjelp så langt. Som nevnt skal Gustav ha hatt en søster Gunda, (kallenavn?)hun skal vistnok ha bodd på Mysen og har iallfall hatt 3 barn. Gustav skal ha funnet henne igjen etter 2 verdenskrig ved hjelp av Frelsesarmeen. MVH. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne I. Hansen

Hei Er det noen som har tilgang til kirkebøker å kan finne denne vielsen for meg?.Eller kan fortelle meg hvor jeg kan lete eller hva jeg må låne av kirkebøker osv.MVH. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.