Gå til innhold
Arkivverket

[#28394] Marit Israelsdatter Kinderkeis


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Marit må være født i tidsrommet 1715-20 og er nevnt i et skifte i 1743 på gården Kinderkeis i Rana etter Israel Olsen. Men hvem var hun gift med, og hvor bodde hun? Eller var hun i det hele tatt gift? På gården Villen bodde Hans Jonsen, og han var gift (1738) med ei Marit Israelsdatter, men det nevnes ikke hvor hun kom fra. Og i et skifte fra 1777 på gården Skonseng i Rana etter Lars Iversen, fremgår det at han var gift med ei Marit Israelsdatter. Og kanskje finnes det flere muligheter, men hvem er den 'rette' Marit Israelsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! Kanskje det er den famlien som fl. til Rundhaugen fra Gåstj.lia ? - Om du gir meg et navn på et barn du leter etter, kanskje jeg kan tipse.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Marit Israelsdatter her var gift med Anders Andersen Tapperskar, jfr. Mo prestegeld gardshistorie, s. 150. Denne opplysningen har jeg fått fra Svein Edvardsen. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen.- Jo jeg finner disse navnene. Anders Andersen Skar (Tapperskar), var en tid på Rundhaugen / Kinderkeis. Men jeg klarer ikke å se at den Israel som fl. til Rundhaugen fra Gåstjønnli hadde noe dr. Marit.- Så da må det vel være en annen Israel (?).-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei! Jeg har feilaktig kalt Israel for 'Olsen' men det skal være 'Jonsen'. Skiftet i 1743 på Kinderkeis ble altså holdt etter Israel Jonsen. Nå har jeg ikke skiftene foran meg, men Marit er vel i dette skiftet nevnt som datter av Israel Jonsen? At hun ikke er nevnt i Mo Prestegjeld Gardshistorie, må vel bero på en feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Israel Jonsa, d. 1743, g.m. Maren Israelsdr., f.c. 1676, d. 1749.-De bodde på Gåstjønnli til ca. 1717. Fl. til Rundhaugen.- Barn: Jon, f. 1704,- Lars, f. 1705,- Henrik, f. 1708,- Elias, f. 1709,- Ola, f. 1711,- Beret, f. 1717. Deres sønn Jon Rundhaugen, g.1.m. Elen Eriksdr., f. ca. 1721. Deres barn: Israel Jonsa, f. 1746, til Toftlia,- Pernille, f. 1747, Erik.- Holger, f. 1751, Johannes, f. 1753, Ola, Jon, f. 1758, d. 84, Maren, f. 1761, d. 83, Marit, f. 1764, til Innerstua, g.m. Amund Abrahamsen.- Jon Israelsa g.2.m. Marit Nilsdr.- barn: Nils og Jon.- Kanskje noe av dette passer ? - Alv.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

I skiftet etter Israel Joensen i Kinderkeis i 1743 er også datteren Dorthe nevnt, og jeg har en teori om at hun kan være mor til min ane Berthe Haagensdatter som ble døpt 3 p.epiphan(22.01)1736. Far til Berthe var Haagen Haagensen Selfors, og Dorthe eller Dordi og Haagen var ikke gift da. Det som gjør at jeg tror at denne Dorthe var fra Kinderkis er at Marit Israelsdatter Kinderkis er blant fadderne til Berthe. Denne fadderen kan være enten mor eller søster til Dorthe. Ut fra arverekkefølgen i skiftet er Dorthe eldre enn Berithe(født 1717) og Marithe. Før eller senere må jeg fjernlåne kirkeboka på mikrofilm igjen, men jeg må få lånt bygdeboka for Rana først(har stått på venting i ca 2 måneder på grunn av at den har vært til utlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Etter 'saumafaring' i kirkeboka angående både Marit Isralsdatter og søsteren og min ane Dorthe Isralesdatter fant jeg en Marit Israelsdatter som ble døpt 5.søndag etter trinit. 1720 i Hemnes kirke, og far var Israel Joensen Fagerlia. Det er ingen andre Marit Israelsdatter som døpes i tiden rundt 1720, og det er vel ikke usannsynlig at Israel Joensen med familie har bodd en stund i Fagerlia før de flyttet til Kinderkeis? Min ane Dorthe Israelsdatter ble antageligvis født før kirkebøkene ble skrevet, og kanskje ca 1702.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.