Gå til innhold
Arkivverket

[#28400] Peder Ohrstrand født 11.02.1877


Gjest Marian hexeberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marian hexeberg

Peder Ohrstrand født 11.02.1877,0g døde i Kristiansund 26.081964.Han var tidlig gift med Gyda Eriksen,som døde i spanskesyken.Giftet seg opp igjen med Ida Gjertine født 02.01.1878 oghenne døde 24.11.1964.Siste bosted begge er Kristiansund.Jeg er ute etter vigsel mellom Gyda og Peder(hvor og når)og evt vigsel mellom Ida og Peder.Jeg har heller aldri klart å finne ut hvor min bestefar Peder er født og konfirmert.Tror han kan ha vært pleiebarn.mulig kan det være Eide i Møre og Romsdal.Hvis det er noen som kan hjelpe meg hadde jeg vært glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vet ikke om du har undersøkt i Frei, nabokommunen til Kristiansund? Der finnes gnr. 18 Or, skrives i eldre kilder oftest Ohr. Matrikkelutkastet 1950 viser dette: Bnr. 2 Stranden nordre, bnr. 3 Stranden søndre, bnr. 7 Ohrstrand Mellem.Det er mulig at Frei og Kristiansund på denne tiden rundt 1900 hadde felles kirkebok, de hadde det i perioder. I så fall kan mye være skadet av brann. Men det er kommet ut en ganske bra gårdshistorie for Frei, så det kan være du finner noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marian hexeberg

Jeg vet han muligens er oppvokst på Or på Frei som pleiebarn.Men at han egenlig kommer fra Eide.Han fikk barn med Gyda eriksen.Når hun døde i trolig spanskesyken flyttet han til Kristiansund hvor han senere ble gift med Ida.Men skulle så gjerne vist hvor min besyemor Gyda er fra og hvor hun er gravlagt.Detver ikke sikkert min bestefar het Ohrstrand når han ble født og konfirmert.Anelse om at han fikk det navnet som pleiebarn senere i livet.Prøvd litt på Eid.men her stopper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har funnet én Gyda Eriksen i Møre og Romsdal i 1900, nemlig i Kristiansund, f. 1885 som datter av Bryggeformand Knud H. Eriksen f. 1860 i Bolsø (Bolsøy, i dag en del av Molde) og hustru Gurin Eriksen f. 1862 i Aure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi skal se på dette, og også sjekke med folk som er oppvokst på Skorpa før krigen om de husker Peder Ohrstrand.Vi ser nå at du har laget mange innlegg om Ohrstrand, men de fleste av dem har vi ikke sett. Noen tips. Velg fylke Møre og Romsdal og ikke Generelt, og legg også inn noen stikkord i Stikkordsfeltet; f.eks. Kristiansund, Frei, Eide osv. Det er lettere for andre å finne fram til innlegget. Slik det ligger nå, forsvinner det fra førstesiden i løpet av et døgn eller så, og og da finner vi det ikke. Et tips til: Kom med flest mulig opplysninger i innlegget ditt, så er det lettere å hjelpe, for da slipper vi å finne ut av det du allerede vet.De opplysningene du har nå, i hvilke kilder har du funnet dem? Når er det født/døpt barnet som Peder Ohrstrand og Gyda Eriksen fikk? Vet du hvor? Har du andre opplysninger som kan gjøre det lettere å finne dem? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marian hexeberg

Jeg kan opplyse at de fikk to-tre barn.Født 1910,1915 og1920.Alle er døde.(med Gyda Eriksen)Snere ble han oppatt gift med Ida.Siste bopel til Peder Ohrstrand var Clausensgt i Kristiansund.Siste adresse har jeg funnet i Statsarkivet i Trondheim.Gravlagt trolig på kirkelandet.vet ikke sikkert her.Han ble kremert men hvor uren er er ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Aldershjemmet lå i Clausensgata på den tida, så han har nok sikkert bodd der. Hvis siste barnet ble født i 1920, har nok Gyda overlevd spanskesyken, for den var i 1918.Hvis barna (eller noen av dem) er født i Kristiansund, kan vi finne dem, for kirkebøkene fram til 1935 er mikrofilmet. Det er egentlig ikke kirkebøker, men innsendte lister til Statistisk Sentralbyrå. Siden kirkebøkene ble brent i 1950 (10 år etter at byen brant), har de blitt gjort til offisielle kirkebøker. Det betyr at det ikke er så mange opplysninger som i kirkebøkene. Bl.a. står ikke faddere nevnt, og for gifte står ikke hverken forloverne eller fedrenes navn oppført.Hvis du vet navnene på de tre barna, og evt. også om noen av dem giftet seg til et annet navn, hadde det vært lettere å lete etter dem. Vet du hvor barna vokste opp? Flyttet de på seg etc. Desto mer du har, som du kan gi oss, desto lettere er det å lete. Hvis du ikke vil legge ut all informasjonen her på internett, kan du sende oss en epost til tore@kristiansen.tc Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marian Hexeberg

Hei Tore/Tor har prøvd å sende mail, håper den kom fram.Legger da ved flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Tor og Tore har sett på denne. Tor har sett i folketellingene og Tore i kirkebøkene. Peder Olaus Johansen Ohrstrand, f. 1877, giftet seg i Kristiansund sogn med Gyda Emilie Eriksen, f. 1885 1/5 1910. Peder Olaus Johansen Ohrstrand giftet seg med Ida Gjertine Jakobsdtr Strømmen i Kristiansund sogn 29/12 1925.Peder kan vi ha funnet i Rennebu i FT1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01635&gardpostnr=285&personpostnr=1591&merk=1591#ovre>Lenke Det ser ikke ut til at Peder Olaus står innført blant de konfirmerte i Kristiansund sogn på 1890-tallet. I forbindelse med begge giftemålene står det at han er født i Frei i 1877.Gyda dør 27/3 1922 av lungetæring. I dødsannonsen i Romsdalsposten tirsdag 28. mars 1922 står det: Min inderlig kjære hustru og vor mor, datter, søster og svigerinde Gyda Emelie født Eriksen døde stille og rolig i dag 36 ½ aar gammel. Peder Orstrand. Anne, Gunvor og Knut.Gyda er nok den som er her i FT1900 Lenke I ETC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi har funnet at Peder ble født 11. desember 1877, ikke 11/2, og ble døpt 3. mars 1878 i Frei sogn. Foreldrene var Pige Johanna Maria Pedersdtr Ohr og ungkar Johan Olsen Bolgen. Vi har ikke sett noen henvisning til Eide ennå, og tror at den opplysninga må være feil. Han ble også konfirmert i Frei i 1892.Kommer tilbake med detaljene rundt dette, og forhåpentligvis med mer. Leter etter foreldrene. Johanna bodde ikke på Ohr i FT1875, og Johan bodde ikke i Bolga i FT1875. I morgen har vi kanskje fått tid til å se litt mer på dette. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.