Gå til innhold
Arkivverket

[#28403] Helmund/Hellemon


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Hei. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Helmund/Hellemon Hansen og hans fam.? Jeg fant fam i kirkebøker og folket. for Hobøl. Helmund skal være født i Vestby i 1815. han er gift? med Anne Marie Christiansdatter f.1820. De har 5 barn, Hans, Torval, Julie, Laurits og Henrik. Min tippoldemor Helene Johansdatter var gift med en av sønnene. De fikk 6 døtre, en av dem er min oldemor Julie Helmonsen. Hun giftet seg siden med Sigurd Olsen. Blir veldig glad for opplysninger. mvh anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Anita.Hellemon er født i Garder i Vestby 4-3-1816 av foreldrene Hans Haagensen og Christine Jensdtr. Hale. Han erdret navnet senere til Helmind. Hans stammer fra gården Hollebøl i Hobøl.Julie Helmindsen er min oldemor men er ikke gift med Sigurd Olsen men med Johan Bernard Johansen 9--9-1883 i Moss. Johan Bernard var fyrbøter på M. Peterson & Søn. De bodde på Verket.Om det er den Sigurd Olsen (sønn av Martinius Olsen) så er han gift med Julie Larsen. De hadde barna Helene, Mary, Edith, Martin, Hjørdis og Jul.Sigurd søsken Ingeborg og Edle er mine tanter. Jeg vet ikke hvem Julie Larsen er men det burde ikke være vanskelig å finne ut av.Prøver gjerne å hjelpe deg om dette er riktige personer. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Knut.Tusen tusen takk. Jeg har helt klart tatt for meg feil Julie. Sigurd Olsen er min oldefar og var gift med Julie. Jeg vet at Sigurd døde ganske ung, men barna var ganske små. Julie døde i 1963 og ble 75-76 år. Jeg har leita litt i arkiver, men vet ikke om jeg har funnet riktig Julie ennå. All hjelp og opplysninger mottas med takk.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita johansen

Hei igjen.Når det gjelder Hellemon/Helmund Hansen, så har han tilknytning til flere gårder i Hobøl. Både Laasken, Nygaard og Saugbakken er nevnt. Helmind var nytt for meg. 1900-tellinga for Moss viser Helene Helmonsen m/barn, deriblant Julie.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Bare til orientering: De nevnte gårder i Hobøl, Nygård, Låska og Sagbakken er nabobruk (Sagbakken egentlig plass under Nygård), alle på grensa mot Garder. Hale ligger på Gardersiden av grensa - i samme område.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.