Gå til innhold
Arkivverket

[#28412] Ole Krestiansen Lervik f 1878, Flatanger i Trøndelag


Gjest Tone Arseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Arseth

Jeg trenger hjelp til å finne Ole Krestiansen Lervik, født 11.04.1878 - død 10.11.1971 og hans kone nr 2. Anna Lovise Myhre Lervik, født 18.07.1896. Han ble først gift med Indiane Pedersd, senere gift med Anna Lovise. Se Lenke Jeg vet at Ole bodde i Trøndelag, og at han hadde flere barn med kone nr 1, og at han flyttet til Ålesund rundt 1920. Er det noen som kan hjelpe meg å finne noe mer om Ole og Anna?På forhånd takkMed vennlig hilsen Tone Arseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Er det noen som kan gjøre et oppslag i bygdeboka for Flatanger for å sjekke om disse er nevnt der?Mvh Tone Arseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ole Kristiansen står nevnt under Kvaløsæter med familien(far og mor etc). Han står deretter nevnt på side 513 i B II Fastlandsfolket i Flatanger, nord for Jøssundfjorden under Leirvik. Ole Kristiansen Leirvik f 11. april 1878 på Kvaløsæter, gift 2. desember 1900 med Indianna Pedersdtr Halsvik f 16. februar 1876 i Bjørnør død 19. desember 1966 (foreldre Peder Andreassen Halsvik og Gunhild Pedersdtr Halsvik).Barn: Eline Ivara Leirvik f 22. juni 1901 på kvaløsæter. Peder Kristian Leirvik f 1. juli 1903 på Høstlandet, til Amerika i 1923. Gyda Julie Leirvik f 29. mai 1905 i Leirvika, gift 23. juli 1926 med Arne Holmen f 13. juni 1886 på Sandøya(foreldre Hansine og Albert Holmen, se Nøstholmen) Se Kvaløsæter. Olga Marie Leirvik f 30. september 1908 i Leirvika bosted Møre Elen Oline Lervik f 30. september 1910 i Leirvika, gift 4, januar 1928 med Alfred Holmen f 24. januar 1898 på Nørstholmen(foreldre Albert og Hansine Holmen.Indianna var søster til Anton Halsvik på Stamnes bnr 3. Ekteskapet mellom Ole og Indianna ble oppløst og Ole flyttet til Kristiansund, mens Indianna ble boende i Leirvika.Alfred Holmen f 24, januar 1908 på Vikholmen død 2. april 1988 gift 4, jauar 1928 med Ellen Leirvik f 30. september 1910 i leirvika, død 7. mai 1997.Deres barn: [redaktøren har fjernet tekst om nålevende personer] Gyda Leirvik f 29. mai 1905 i Leirvika g 23. juli 1926 med Arne Holmen(han hadde tidligere vørt gift med Dina Høstland) og hadde 3 barn med henne.Barn: [redaktøren har fjernet tekst om nålevende personer] Noen uoverenstemmelser med fødselsdata, boken oppgir dessuten fødselsdato for banra nevnt, skal du ha det må du oppgi email adresse jeg kan sende det til.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Kjempefint! Tusen takk for hjelpen, Anne, nå skjønner jeg litt mer om historien. Nå gjelder det bare å finne Anna Lovise.Hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Til Anne: Står det noe mer om Oles foreldre/besteforeldre etc? Vi vet dessverre så lite om denne delen av slekta, hvor de bodde, om det var der de opprinnlig var fra og så videre, så alt mottas med stor takk:)Hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Far til Ole var: Kristian Olaussen Kvaløsæter f 17. oktober 1845 i Bjørnør, død 25. februar 1925 på Kvaløsæter.(Foreldre Olaus Andreassen Sæter og Elen Pedersdtr Sæter) Gift 9. juli 1874 Jonette Jacobsdtr Kiltvik f 9.mai 1854 i Kiltvika, død 16. desember 1845 på Kvaløsæter. De hadde 8 barn. Kristian var opprinnelig fra Bjørnør(Sør-Trøndelag) og han drev plassen til han ble temmelig gammel.På sine eldre år ble han en smule åreforkalket, og på grunn av dette tok etterkommerne hans og solgte båten og sjøredskapene til Kristian, for de var redde for at han skulle fare på sjøen og omkomme. Ikke lang tid etterpå kom de å skulle ta et fotografi av Kristian, så de ropte til han 'Nå må du snu dø hit kristian, så skal vi ta et bilede tå dæ'. Da svarte Kristian: 'Nei, ska dokk ta det tå mæ å', og tenkte vel på båten og all redskapen hans de hadde solgt, og så ble bildet tatt. Han er avbildet i boken, men jeg har pt ingen scanner så jeg kan ikke få scannet det inn. Det er også bilde av Jonetta.Foreldrene til Jonetta var Jacob Eilertsen Kiltvik f 4. oktober 1821 i Kiltvika døde 30. desember 1896 i Vemundvik(på sykehuset) og gravlagt i Vemundvik. Gift 14. juli 1843 med Bergitte Jonsdtr f 18. juni 1820 i Østvike, døde 20. februar 1881 i Kiltvika. De hadde 9 barn.Foreldrene til Jacob Eilert jacobsen Kiltvik f 1796 på Kvaløsæter døde 16. mai 1874 i Kiltvika. gift 24. juni 1821 med Brynhild Ingebrigtsdtr f 1793 i Orkdalen, døde 23. oktober 1872 i Kiltvika. de hadde bare denne ene sønnen.far til Eilert: Jacob Enersen Kiltvik f abt 1761 døde 1. april 1826 i Kiltvika, gift med Ellen Olsdtr f 1752 på Innvorda døde 16. januar 1827 i Kiltvika(foreldre Ole Pedersen Innvorda) De hadde 2 barn.Elen Olsdtr Innvordas far Ole Pedersen Innvorda f 1715 døde 1765 på Innvorda. Han hadde 4 barn. han var bruker av Innvorda Gnr 2 fra ca 1750 til 1765.Bergitte Jonsdtr Østviks foreldre: John Olsen Østvik f 1790 i Østvika døde 18. januar 1869 i østvika. Gift 31. januar 1813 med Dorthea Karlsdtr Uran f 1791 på Jøssund, døde 26. februar i Kiltvika(foreldre Carl Taraldsen Løkvik og Beret Olsdtr Løkvik. De hadde 5 barn. Foreldrene til John Olsen Østvik: Ole Johnsen Østvik f 1749 døde 2. januar 1819 i Østvika(mor Gunhild Pedersdtr) gift 1777 med Risen Gabrielsdtr Hilstad f 1748 døde 1817 i østvika. De hadde 4 barn. Skiftet etter Risen Gabrielsdtr Østvik viser en inntekt på 39 spd, og en utgift på 60 spd. Ole Johnsen Østvik var bror til Stephen Johnsen Villa. Deres mor Gunhild Pedersdtr var søster til Alette Pedersdtr Hasvaag og Maren Pedersdtr Strøn som var gift med Sander Strøm.Dorthea Carlsdtr Urans foreldre Carl Taraldsen Løgvik f abt 1763 døde 8. januar 1823 på Dvernur gift med Beret Olsdtr f ca 1763 døde 8. januar 1841 på Oplandsaunet. De hadde 3 barn.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Hei Anne! Tusen, tusen takk for hjelpen! Dette var virkelig flott, tusen takk atter en gang. Om du noen gang får mulighet til å scanne bildene, så hadde det vært kjempeflott. Min mail adresse er tonea@xi.no -Hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har lagt deg inn i adresseboken min, med kommentar, så når jeg får scanner igjen skal jeg prøve å huske å kopiere de og sende dem til deg. Blir neppe før til høsten.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.