Gå til innhold
Arkivverket

[#28415] Åselene Larsdatter Lindesnes Fyr (ca.1683-1767) - Hegelund?


Gjest per torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest per torgersen

Åselene Larsdatter døde på Lindesnes Fyr ('Fyren') i 1767 - 84 år gammel enke i følge kirkebøkene for Spangereid sogn (Valle A1).Er det noen som kjenner til hennes forfedre eller søsken? Navnet Åselene er mest vanlig vest for Lindesnes, f.eks. i Austad og SpindHans Elisasen Hegelund (Hegelund er slektsnavn og ikke gårdsnavnet Hægeland - Elisa er heller ikke feilskrevet) døde i 1766 og ved begravelsen er han 70 aar og gift, i følge kirkebøkene for Spangereid sogn (Valle A1). Han var bosatt på Fyren i 1756. Jeg har en mistanke om at Hans og Åselene var gift.Jeg har ikke funnet skifte etter noen av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Per Torgersen

Etter tre år prøver jeg å løfte opp dette temaet i tilfelle noen har noen tips...Kjenner noen til noen med fornavnet Åselena født på slutten av 1600 tallet? Og var hun gift med Hans Elisasen Hegelund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det nærmeste jeg kommer er denne innførselen i Jordboka 1617 fra Nedland i Gyland. Her tydeligvis en mann:1575: Nedland 4 h. Ødegrd. 1. Her i eyer Gunner 1 h. 2 1/2 eng Aasel Hegland, med hans medeyere 1 h. 2 1/2 eng. Dirick Homme 1/2 h 2 1/2 engMangler 1 hud. 4 huder i 1647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

I følge bygdeboken for Spangereid var Åselene vel fra Syrdal i Spangereid, men jeg finner ingen Lars der i ft1664. Det finnes ellers mange Lars i Spangereid født 1630-1660 å velge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Ja, i heftet Spangereid - folk i bygda gjennom tidene er Åselene ført opp under Syrdal - fordi Lindesnes fyr er oppført under Syrdal. Men her står ingenting om evt. opphav eller hvem hun var gift med. Han jeg tror er mannen (Hans Elisasen Hegelund) var fyrvokter fra minst 1733 (og kanskje noen år før) og konen er ikke nødvendigvis fra lokalområdet. To av oldebarna til Hans Hegelund er kalt Åselene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg vet ikke om det har noen relevans, men i Mandal fantes det en Hegelund Nilsson, 1655-1719. Han var en av borgerskapet n i Mandal bys historie (Eliassen 1995).En datter, Kirsten Hegelundsdotter, var gift med borger i Kr. sand, Anders Jensson fra Skjærnøsund.Sistnevnte har jeg registret pga oppkjøp av lakserettigheter i utløpet av Mandalselva siste tiåret av 1600-tallet.Det kunne være en ide å kontakte forfatteren ang. andre etterkommere og om noen tok Hegelund som familienavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Tusen takk for tips. Jeg er dog 95% sikker på at Hegelund på Fyren er etterkommer etter Lyngdalspresten. Alt tyder på dette. Mangler bare et siste 'bevis'. Hvis jeg fant ut om denne Åselene var konen og hvem som var hennes slekt, så kunne jeg kanskje finne mer ut om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Linda Wathne

Dette har du kanskje funnet ut av, siden det er 'gammelt' innlegg, men jeg skriver likevel i tilfelle du ikke har.Konen har ikke jeg noe om (ennå),for jeg har gjort lite med den grenen, men Hans Elisasen Hegelund må være sønn av Elisa Kristensen Undal (senere Koddeland),f. ca 1660,død 1735, i Austad, (og han er dattersønn av Hans Jørgensen Gotzow, sogneprest Sør-Audnedal) og Maren Pedersdatter Hegelund skifte 1728, datter til presten Peder Hegelund og første kone Maren Nilsdatter Budding. Maren N. Budding skal være død før 1665.Elisa Kristensen Koddeland og Maren Pedersdatter Hegelund hadde nemlig bl.a. en sønn Hans. Elisa er jo ikke akkurat det mest vanlige mannsnavn.Personopplysningene er fra bygdebøkene Lyngdal II Gard og folk,under Lyngdal prestegård, og Austad II Gard og folk,under gården Nyland (Koddeland), begge bøker av Oddleif Lian. Det er ikke nevnt noe om hvor Hans Elisasen ble av, men siden han tydeligvis må ha giftet seg til Spangereid, så står det kanskje noe i bygdebok om Spangereid,eventuelt for området Å om den dekker Spangereid (jeg sliter litt med disse grensene,- det er mange bygdebøker), og de mangler jeg (har bare boken 'Spangereid vest for Lenesfjorden' av Ådne Fardal Klev, og den er det ikke!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Tusen takk for svar. Du har nok rett i dine antagelser - alt tyder på det er rett, men jeg mangler et siste 'bevis' for å være sikker. Har forøvrig ikke funnet ut noe nytt siden inlegget ble postet (da hadde jeg fulgt det opp med info her, slik at folk ikke skulle hjelpe meg forgjeves).De personopplysningene du sikter til har jeg sjekket i primære kilder. Det står ikke noe i de bygdebøkene du nevner.Forøvrig er bygdebøkene for Spangereid egentlig samlinger av avskrifter og ikke gårds- og slektshistorie. Her er også slektsnavnet Hegelund mistolket til gårdsnavnet Hægeland (på Neset). En del gårder vest for Grønsfjorden og Lenesfjorden lå tidligere i Spangereid sogn i Lindesnes kommune. De ble på 1960-tallet overført til Austad sogn i Lyngdal kommune. Derfor er det Lyngdal kommune som har gitt ut en skikkelig bygdebok for dette området (Spangereid vest for Lenesfjorden). Lindesnes kommune burde gitt ut bygdebok for (resten av) Spangereid.Er det noen som kjenner til forfedre eller søsken av Åselene Larsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.