Gå til innhold
Arkivverket

[#28425] Øvere Skreia, Rønningsby


Gjest Roy Lindquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Lindquist

Jeg er på jakt etter slekt på Toten; ANNE MARIE NIELSDATTER,f. 6.- august 1847. Ble gift på Lena,husmannsplassen Pløibakken med Poul Andersen fra Pløyen i Starum.... Jeg søker i blinde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FamilySearch/IGI opplyser (må sjekkes!!) at en Anne Maria Nielsdatter blir gift med Poul Andersen 24.6.1872, Østre Toten. Ifølge samme IGI har de to døtre, Mathilde, døpt 28.7.1872 og Antonette, døpt 25.12.1875, begge Østre Toten. Kan dette da være ”din” Anne Marie? ANNE MARIE NILSEN Female Event(s):Birth: 06 AUG 1847 Christening: 26 SEP 1847 Ostre Toten, Oppland, Norway Parents: Father: NIELS OLSEN Family Mother: GUNILD HANSDR Nils og Gunhild skal ha giftet seg i Østre Toten 7.3.1842, og foruten Anne Marie, skal de ha en sønn, Olaus, f. 24.5.1844, døpt 30.6.1844, Østre Toten. Det er mulig at det er denne Olaus vi finner som tjenestekarl på Nygårdseter nordre, Østre Toten, 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60528.wc2&gardpostnr=1193&personpostnr=7354&merk=7354#ovre>Lenke. I 1865 finner jeg en Anne Marie Nilsdatter, ugift, bosatt på Grythe Lysgaard, Østre Toten, sammen med moren, som er enke og som heter Gunild til fornavn, men farsnavnet i f.t. er OLSdatter. Vet derfor ikke om dette er riktige Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Grethe du er en flink 'sporhund' ( unnskyld - godt ment) jeg er like usikker som du , men du har virkelig lett for meg ...tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Det er riktig familie Grethe Flood har sporet opp. Paul Andersen Slagsvold (ungkar og tjener) og Anne Maria Nilsdatter ibd. (altså Slagsvold - pige) blir viet i Hoff kirke 24. juni 1872. I 1872 er familien bosatt på Slasvold, og fra 1875 nevnes de på Krabyeie. 1884-1893 nevnes de på Hveemseie (plassen Starum i 1893), og fra 1896 på Gihleeie (=Pløibakken).Paul og Anne Maria fikk åtte barn; Mathilde f. 31. mai 1872 g.m. Martin Elvebakken, Antonette f. 29. oktober 1875, Klara f. 20. januar 1879 g.m. Ole Bakke på Lillehammer, Gusta f. 10. januar 1882 g.m. Gustav Byveien, Nils f. 28. desember 1884, Martin f. 8. juli 1887 g.m. Antonette Marie Martinsen, Petra Amalie f. 21. mars 1890 g.m. Olaf Rasmussen i Oslo og Anders f. 15. august 1892.Paul var født i 1847 på Ø. Toten, sønn av Anders Paulsen og Marie Kristiansdatter. Han døde 14. september 1926 - bosatt på Pløibakken. Han omtales som husmann t.o.m. 1909, senere som tømmermann. Ved ft. 1900 også som slakter.Anne Maria døde i 1933 (30. mai?) - bosatt på Pløibakken. Hun var født 6. august 1847 på Gryteeie i Ø. Toten, datter av Nils Olsen og Gunnhild Hansdatter.Nils Olsen Rødningsby og Gunnhild Hansdatter Nygårdsæter ble gift 7. mars 1842. Foruten Anne Maria hadde de sønnen Olaus f. 24. mai 1844 på Rødningsberg, der de var sjøleiere på det tidspunkt. På Gryteeie var de husmannsfolk. Nils var f. 1809, sønn av Ole Jensen og Mari Halvorsdatter. Gunnhild var f. ca. 1815, datter av Hans Olsen.Videre har jeg ikke fulgt familien. Opplysningene er hentet fra Toten økomuseums slektsarkiv i dokumentasjonssenteret på Kapp Melkefabrikk, og bygger på kirkebøker, folketellinger m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Mirakler - engler finnes de ??? Rune Hårstadsveen, TUSEN TAKK !!!jeg hadde aldri trodd jeg skulle få , finne slik mengde opplysninger! Dette var dyrebare opplysninger for meg! Jeg kjenner igjen navn som ble omtalt i min barndom...helt uttrolig ! Martin, Lise og Brede Grinvoll er mine tremenninger på Lena! Min mormor Petra Amalie var tjenestejente på en av gårdene på Toten, skulle det dukke opp i dine vandringer i Totenslektene, så ville det være 'stas ' med vennlig hilsen Roy Lindquist ro-lin@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.