Gå til innhold
Arkivverket

[#28428] Nils Olsen Or Grytten og Catrine Clausen Or Bjornoy 1728


Gjest Roy Lindquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Lindquist

Har noen kjennskap til dette ekteparet, som var foreldrene til Ole Nilsen f.1758 med aner til Molvær i dag ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Hei Nils Olsen Grytten er sønn av Ole Andersen Grytten og hustru Ingeborg. Catrines foreldre het Ingeborg Gamelsdtr. Øye og ble gift i 1721 med Claus Johansen f. 1694 - 1764. Har mer opplysninger om Claus`familie. Disse er hentet fra et slektshefte om Janecken ætta.Mvh Tone Arseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vil bare for ordens skyld peke på at når det i FamilySearch står f.eks. Nils Olsen Or Grytten, så menes det Nils Olsen ELLER Nils Grytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Tone Årseth, kan du hjelpe meg med disse informasjonene dine, det ville jeg sette stor pris på ! ang : 'slektshefte om Janecken ætta.' hilsen ro-lin online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Tone.Dette hefte om 'Janecken-ætta', er det tilgjengelig noe sted??Har selv Nils Olsen, 1724 - 1802 og Katrine Klausdtr. 1728 - 1820 som 3-tipp, og har via arvede opplysninger kommet 3 ledd bakover på begge med sumariske opplysninger.Finnes det mere til 'kjøtt på beina'?thode krøllalfa online dot no.mvhPaul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Hei PaulDette heftet har jeg fått fra min svigerfar, og det må være ca 30 år. Det er på ca 100 sider. Det starter med Corfitz Janecken f 1570, og videre til hans sønn Claus Janecken f 1610-1674 og så videre. Tror ikke at etterkommere til Catrine og Nils står oppført, jeg rakk bare å skumlese i går kveld. Skal sette meg ned og lese mer nå:)Hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Nå har jeg lest gjennom. Heftet følger Catrine og Nils datter: Johanne Nilsdatter Grytten f 1769-1820 og Rasmus Arnesen Slyngstad f 1769-1822 og deres etterkommere. Jeg finner ikke noe om Ole Nilsen Gryttens etterkommere dessverre.Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Heftet heiter Janeckenætta og kom ut 1960, forfattar: Magnar Kruse Bjørge.Barna til Nils Olson Gryta er lette å finne som døypte i Borgund (vel M & R og så Sula kommune, søk etter rolle: far, bustad: bryjar på Gr, vidar rolle: far, fars førenamn: byrjar på Ni). Det er ikkje mulig å legge inn lenke til sida med søkeresultatet, som ser slik ut: Rolle FørenamnEtternamnBustad7768 Far Niels Ols. Gryten8157 Far Niels Ols. Gryten8699 Far Niels Ols. Gryten9369 Far Niels Ols. Gryten9815 Far Niels Ols. Gryte10450 Far Nils Ols. Grytten10972 Far Niels Ols. Grytten11508 Far Nils Ols. Grytten Claus Janecken budde på Bjørnøya i Borgund og var borgar av Bergen: LenkeKona til Claus Janecken var Trine, datter av den rike borgaren Johan Willumsen i Hansund, også i Borgund. I heftet om Janeckenætta er Johan Wilumsen utstyrt med slektsnamnet Wind, men dette namnet brukte han ikkje. Mest trulig var Johan Willumsen son av ein Willum Willumsen som var fut på Sunnmøre 1586-87 (initialane W W eller VVV er i Johan Willumsen sitt seglmerke), rimeligvis også ein borgar av Bergen som budde og handla på Sunnmøre.Heftet om Janeckenætta blei svært populært, men sidan det var ein hefta stensil må det vel no for dei fleste eksemplara sin del vere lest i filler. Det kan likevel hende at Fylkesbiblioteket i Ålesund kan skaffe ein kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Det heftet jeg har, er skrevet av en O. R. Slyngstad, og han skriver følgende på s. 1: Janecken - ætta fra 1570, Oppe-gårdsætta på Slyngstad fra 1614. Dette slektshefte startet jeg med 1911-1912. Sitat slutt.Hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen.Takk for tips. Får se om jeg kan få fatt i heftet på en eller annen måte.Det er Elen, dbt 22.10.1760 som er min formor, og linjen mot i dag har jeg greitt.mvhPaul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Hei Paul Jeg kan sende deg på mail det jeg har, tar litt tid å skrive, men skal prøve å få gjort det i helga:)Hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Niels Or Grytten !? Jeg er litt forvirret, var for sen til å spørre Dahle...skulle så gjerne hatt hjelp til vidre etterforkning. Hva med henne Catrine Clausen Or Bjornoy? Har du e-mailen Til Dahle Tone ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Arseth

Hei Roy! Prøvde å sende deg mail på onsdag, men fikk den ikke gjennom. Så jeg tok kopi og sendte det i posten i går, så du har det nok i dag eller i morgen.... Der er alt jeg har. Jeg har ikke mail til Dahle.Hilsen Tone tonea@xi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ragnar Øvrelid: Gardssoga for Borgund & Giske og Magnar Kruse Bjørge: Janeckenætta inneheld utfyllande opplysningar om denne slekta. Skriftene er tilgjengelige på biblioteket i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Tusen takk Mr Dale, det går mange røter til Sula, spennende...ps : du er flink, det vet jeg fra før og takk til Tone Årseth også for opplysninger pr post..... h. Roy på Molvær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Paul Thode

Hei alle sammen. Takker for gode tips.Har nå mottatt heftene fra Ålesund, og de så veldig interessante ut.Når det gjelder min del, så er den i heftene ikke vidreført etter Katrine Clausdtr, f. 1728. Men, alt foran der ser jo meget interessant og lærerikt ut.Noen etterkommere av disse slektene(Bang, 4 generasjoner senere) finner vi i dag spredt ut over store deler av verden. Skal bruke påsken til å studere heftene nærmere.Igjen mange takk.mvhPaul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Når det gjeld Magnar Kruse Bjørge: Janeckenætta, så er dette eit svært godt arbeid og stordelen av opplysningane held seg enno.Etterslekta til Claus Janecken og Trine Johansdt er heilt greitt framstilt, men visse greiner manglar, som t.d Katrine Clausdt (1728-1820) si grein (sjå nedafor).Det er ikkje heilt visst kven faren til Trine Johansdt var, men svært sannsynlig var det borgaren Johan Willumsen i Hansund (Hamnsund) i Borgund. Kruse Bjørge har kalt denne mannen 'Wind', men dette er grepe ut av lause lufta, likeeins at faren skal ha vore ein 'Willum Wind' i Bergen, ein slektning av Sigbrit Willums og Dyveke..Johan Willumsen i Hansund tok borgarskap i Bergen 1595, og han kan ha vore son av den Willum Willumsen som var Johan Urne sin fut på Sunnmøre 1592. Denne Willum Willumsen var mest trulig borgar, og bare fut i ein vakanseperiode. Ettersom Johan Willumsen eigde jordegods på Sunnmøre 1603 og utetter, er det rimelig at mora eller kona var av sunnmørsætt.Eg er sjølv ein etterkommar til Katrine Clausdt, som var gift med Nils Olson (1724-1802), første sjølveigaren på Gryta. Disse budde på Holmeset då datra Ingeborg Oline Nilsdt kom til verda 1753. Ho ekta Arent Olson (1755-) på Skjong (Valderøya), på morssida av borgarætta Høgh, og dei var foreldre til m.a Katrine Arentsdt (1788-1868), gift med Johan Larssen Skarbøvik (1794-1823), foreldre til m.a tippoldemora mi, Kristiane Johansdt (1824-), gift med Rasmus Carlsen Leite (1825-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei BjørnDa kommer jeg inn på samme punkt som deg.Min forbindelse her er datter av Nils Olsen, f. 1725 og Katrine Clausdtr, f. 1728, Ellen Nilsdtr, f. 1760. Hun ble, hvis jeg har rett, gift med Ingebrigt Knudsen, Neder Gota. Ingebrigt var gift 3(?) ganger.Ellen og Ingebrigt hadde blandt annet sønnen Ingebrigt Ingebrigtsen, f. 1802, som flyttet til Molde, og ble gift der.Nils og Katrine er da mine 3 tip.Siden det ser ut som om dette har vært diskutert før ang. Trine Johansdtr. forfedre, så er vel skifter undersøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Trines far ??? Kruse Bjørge har kalt denne mannen 'Wind', men dette er grepe ut av lause lufta, likeeins at faren skal ha vore ein 'Willum Wind' i Bergen, ein slektning av Sigbrit Willums og Dyveke..Dersom det skulle vise seg at dette likevell er rett, så er det en morrsom historie ' Dyveke' er jo godt kjent!Men det finnes ikke noen Willum Wind i Windfamilien i Danmark på denne tiden ( adelsfamilien Wind ) men en Erik Wind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det skal ha vært en Willum Lind som tar borgerbrev i Bergen ca. 1570. Kom trolig fra Orkenøyene. Kan det være at Lind er blitt til Wind.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Lindquist

Willum Lind = Willum Wind , det hørtes spennede ut ??? Vet du mer om denne Lind ??? Hva skal man med påskekrim , når ma har slektsforskning ...... Ligger Bergenske Borgerbrev ut lagt på digitalarkivet eller lignede fra denne tiden ? Takk og God Påske Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

'Willum Wind' er ein konstruksjon. Namnet er ikkje kildebelagt, og sjølv om det skulle ha funnest ein 'Willum Wind' i Bergen på 1500-tallet, korfor skulle nettopp han - av alle den tids Willum'ar - vere far til Johan Willumsen i Hansund på Sunnmøre?Finn heller ein påskekrim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.