Gå til innhold
Arkivverket

[#28433] Er det noen som kjenner til Julie Larsen?


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Hei.Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Julie Larsen? Hun er født i 1887/88.Hun giftet seg med Sigurd Olsen og bosatte seg i Moss. De fikk 6 barn, deriblant min farmor.Sigurd døde ganske ung. Julie døde i 1963, 75/76 år.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita johansen

Hei.jeg er ikke sikker, men familien mener bestemt at hun ble 75-76 år, og hun døde i1963.Jeg prøver å finne ut mer om den Julie Larsen du tipset meg om.Navn på Julie og Sigurds barn er Helene, Mary, Edith, Martin, Hjørdis og Jul.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Har forhørt meg litt og tror det er riktig Julie.Julie Larsen f 1890 i moss. I 1900 bor hun i Rygge hos Anette Helene Mikelsen, på Røershagen. Her bor hun sammen med sin mor? Ketty Larsen, f 1856 på Eidsvold og er såkalt fattiglem.jeg finner ikke Ketty i FT fra 1865 og 1875, men Kitty kan jo være en forkortelse el et kallenavn.Eldre familiemedlemmer har hørt at Julie opprinnelig er av reisende slekt, men ingen kan si noe sikkert.All hjelp mottas med takk.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Carsten.Ja, dette er nok riktig. Tusen takk!Hun er ugift, så Julie er nok født utenfor ekteskap.Skulle ønske resten av fam også var interessert i sine røtter. Jeg vet absolutt ingenting om Julies far, og han kan bli vanskelig å finne.Noen som vet el finner noe?mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Anita.Det er ikke vanskelig å finne faren om du går på Moss Bibliotek og ser på filmen for fødte på det aktuelle tidsrommet ca 1890. Der finner du faren og fadderne. Så kan du finne han på folketellingen i 1875 som finnes der i et hefte. Videre kan du lete i kirkebøkene ( på film) finne hans fødsel. Du får all den hjelp du trenger på biblioteket. Får du problemer kan du bare ringe meg så skal jeg hjelpe deg.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Jeg har vært på biblioteket og leita i kirkebøkene etter Julie Larsen, f. ca 1890. Jeg finner henne ikke i bøkene for moss og rygge. Jeg kan selvfølgelig ha oversett henne, så jeg må grundigere gjennom.Er det noen som vet noe om henne? Feks. hvor hun er født? I FT står det at hun er født i moss.mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Har da vært på biblioteket idag og fant Julies dåp og konfirmasjon. De bodde i Moss da Julie ble født. Da hun ble konfirmert i 1904, bodde de på Eskelundsbraaten i Rygge. Julie bodde ikke sammen med sine foreldre da.Hun bodde på Røershagen i 1900, som tilhørte indremisjonen.Jeg tror moren døde et sted mellom 1890 og 1900. Jeg fant Julies far i FT 1900 for Rygge. Han mottok da støtte fra Moss kommune og moren sto ikke oppført.Julies far heter Lars Andersen og er født i moss by i 1841. Moren het Anne Helene Simensen, og er født i Rømskog i 1847. (godt voksne)Anne Helene finner jeg ikke igjen i FT. Finner flere Simensen i 1875, men ingen i det aktuelle området. I 1875 finner jeg bare en fra Rømskog som stemmer med årstallet, men hun heter Lina Olsdatter og befinner seg da på tugthuset i Kristiania.Dette er hva jeg har funnet ut så langt.Jeg fikk kjempegod hjelp av en jeg traff på biblioteket idag. Han var av reisende slekt og har drevet med slektsforsning i mange år.Hvis du leser dette, tusen, tusen takk for hjelpen. mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Han er vel den Lars Andersen født i Moss 24-2-1841, foreldre Anders Christiansen 48 år i 1843 og Berthe Olsdtr. 42 1/2 år i samme år. Han er da dagarbeider og bor i Consul Chrysties leiegård, Skovgaten 255c.De har også barna Inger Oline Andersdtr. 16 år, Christian Andersen født 11-12-1833 og Jens Andersen født 2-5-1837.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen Knut.Ja dette er nok riktig Lars.Tusen takk.Jeg har funnet Lars i RHD i 1865. Han er da tjenestekarl på Tverbek i Raade. Husmanden heter Johan Simensen og han har en datter med navn Helene Simensdatter! Men her er det noe galt med fødselsår. Ifølge opplysningene som blir gitt her er datteren et år eldre enn sin far. LenkeJeg sliter med å finne Julies mor i FT. Jeg må finne vielsen mellom Lars og Anne Helene for å komme videre der, tror jeg.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.