Gå til innhold
Arkivverket

[#28437] Frantz Didrich Grung f.ca 1692


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Jeg har endel slekt som heter Grung til etternavn, og i den forbindelse skulle jeg så gjerne vite litt om slektens 'far'. Han heter Frantz Didrich Grung og ble født ca.1692 og døde 1744. Han var gift med Giedche Hansdatter Bildøe.Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne ut av hans opphav. Ble han født i Bergen/norsk eller kan være utenlandsk?Jeg setter pris på all hjelp jeg kan få.....Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hege Kvale

Hei Karina!Ut i fra dette ser det ut til at han er født i Bergen.Husband Frantz Didrich Grung Pedigree Birth: About 1692 Of, Bergen, Hordaland, Norway Christening: Marriage: 25 OCT 1724 Bergen, Hordaland, Norway Death: Burial: 09 OCT 1744 Bergen, Hordaland, Norway--------------------------------------------------------------------------------Wife Gierche Hansen Bildoe Pedigree Birth: 1696 Of, Bergen, Hordaland, Norway Christening: Marriage: 25 OCT 1724 Bergen, Hordaland, Norway Death: Burial: 04 NOV 1744 Bergen, Hordaland, Norway--------------------------------------------------------------------------------Children--------------------------------------------------------------------------------1. Ernst Grung Pedigree Male Birth: Christening: 30 MAY 1725 Bergen, Hordaland, Norway Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------2. Anna Grung Pedigree Female Birth: Christening: 21 DEC 1726 Bergen, Hordaland, Norway Death: 23 JUL 1773 Burial:--------------------------------------------------------------------------------3. Hans Grung Pedigree Male Birth: Christening: 11 JUL 1728 Bergen, Hordaland, Norway Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------4. Gierche Catharina Grung Pedigree Female Birth: Christening: 21 JUL 1730 Bergen, Hordaland, Norway Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------5. Frantz Didrich Grung Pedigree Male Birth: Christening: 27 OCT 1733 Bergen, Hordaland, Norway Death: 08 NOV 1777 Burial:--------------------------------------------------------------------------------6. Jens Grung Pedigree Male Birth: Christening: 13 APR 1736 Bergen, Hordaland, Norway Death: Burial: Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja,dette er flott info Hege!Jeg regner med at det blir vanskelig å finne ut hans foreldre.Har ikke kunne finne ut noe av kirkebøkene i allefall.Jeg hadde håpet at noen tilhørte/kjenner til slekten, kunne vite noe!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For å bekrefte opplysningene i FS:Ernst, 1725 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=41531&merk=41531#ovre>Lenke Fadderne: LenkeHans, 1728 Lenke Fadderne: LenkeGiertie Catrina, 1730 Lenke Fadderne: LenkePeter Andreas, 1732 LenkeFrans Diderich, 1733 LenkeGierkte Christine, 1735 LenkeJens, 1736 LenkeCatharine Elisabeth, 1737 LenkeEkteskapet ble inngått i Nykirken i 1724 Lenke, den menigheten hvor også de eldste barna ble døpt.Dette er vel dødsfallet til Frans Didrik Grung (her: Grundt) i 1744, alder: 43 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Flott,flott Grethe!Jeg har jo vært innom tanken på at Frantz hadde et annet farnavn ved dåpen!Den førstefødte het jo Ernst,kanskje er det noe oppkalling? Nr 2. i rekken het Hans,og Giedche`s far het Hans Andersen Bildøe- så jeg regner med at det er oppkalling..I og med at han skal være født rundt 1692 i Bergen,så ville det jo vært rart om han ikke skulle stå i kirkebøkene....Frantz Didrich Grung er jo et navn i seg selv som ikke høres så norskt ut..Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har 'vandret' litt rundt i de basene som ligger i DA for Bergen, men fremdeles ikke klart å finne mer opphavet til Frantz Didrich. Hvis vi tar utgangspunkt i hans alder ved dødsfallet i 1744, er han f.ca. 1701, men alder kan selvsagt være +/-. Selv om det kanskje ikke er til så stor hjelp mht 'fedrene og mødrene opphav', kanskje du skulle prøve å legge inn en forespørsel i Arkivforumet om det finnes noe skifte etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis ikke slektsnavnet finnes i Bergen i tiårene før 1724 (slik det ser ut til nå), så bør en trekke den konklusjon at Frantz Grung var innflytter/innvandrer til Bergen (og ikke født der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja,det er godt mulig at man må regne med det.Jeg ser at han er navn under Bergen bys befolkning. Men,kan ikke finne noen ved dette navn under innflyttet/borgerbrev osv. i Bergen.På Family Search ser jeg flere ved dette etternavn spesielt i Tyskland. Det finnes jo også flere varianter av etternavnet. Ser bl.a: at det har blitt skrevet som Bryng...Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bryng: det kan av og til være vanskelig i skille B og G i store forbokstaver (i skrift fra 1600- og 1700-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore S. Falch

Jeg har et eksemplar av ''Slektsregister for Familien GRUNG - Efterkommere av Frantz Diderich Grung og Gierche Bildøe'', utarbeidet av Reidar Grung, datert Oslo 1965.I innledningen skriver han at han i kirkebøkene for Bergen fant ''forholdsvis lett frem i rett oppstigende linje til stamfarens ekteskap i 1724, dog uten at der var nevnt noe om hans fødested eller foreldres navn''.Reidar Grung siterer også fra Wilhelmine Brandts notater om familien (i Riksarkivet): ''Familien anse sin Slegt som tydsk, hvorfor her vil fastholdes dens Ønske om at alle Døbenavn faar beholde sin tydske Skrivemaade, uagtet min Mening skulde være at Slegten var norsk. Bergen 1865 W.B.''.Han skriver også at ''Tross omfattende undersøkelser i Nordtyskland er det dog ikke lykkes meg å oppspore familienavnet Grung noe sted''.En oversikt over navn og titler til Frans Diderich Grungs barns faddere mener Reidar Grung ''skulle være tilstrekkelig til å vise at stamfaren hadde tilknytning til en kosmopolitisk krets og at han må være kommet til Bergen over Nordsjøen og ikke fra noe landdistrikt i Norge''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Georg Lavik

Til Tore S. FalchDette var interessant. Jeg har en tipp,tipp oldemor som giftet seg med Jens Frantz Grung og i den anledning har jeg undersøkt litt om slekten, men jeg visste ikke at R. Grung har utarbeidet en slektsbok. Kan den muligens skaffes via antikvariater, tro? Skrivemåten varier tidvis og jeg er selv ikke kommer over Gryng, men dette kan ha sammenheng med en 'fornorskning' av den tyske u (med to tødler) over.Min egen oppfatning - foreløpig - er at slekten var av tysk, muligens dansk avstamning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (12): Jeg har lest raskt gjennom slektsoversikten, men ikke funnet noen Jens Frantz Grung nevnt der, og navnet står heller ikke i heftets navneregister. Hvis du gir meg noen flere detaljer (årstall, din formoders navn e.l.), kan jeg se om hun står nevnt.Det er umulig for meg å si noe om hvorvidt heftet kan skaffes via antikvariater. Selv har jeg en gang kjøpt det antikvarisk, så det kan jo kanskje dukke opp andre steder også. Det står intet om heftets opplag, og det kan se ut som det er laget for distribusjon innen slekten, så det finnes nok ikke så veldig mange eksemplarer av heftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Til Georg.Jeg visste heller ikke noe om dette heftet,og ble kjempeglad da Tore skrev at det eksisterte noe slikt.Jeg tror også at man må holde øynene åpne hvis man er innom steder hvor det blir solgt brukte bøker.Eller vil jeg henvise til et annet tema hvor det kommer frem at nasjonalbibloteket kan trykke opp gamle bøker til deg. Jeg har søkt på dette heftet skrevet av Reidar Grung, og det skal være blandt de mange bøker som nasjonalbibloteket har, å det kan jo være noe å tenke på for både deg og meg : )Lenke Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.