Gå til innhold
Arkivverket

[#28438] Erik Henriksen Solberg-eie g 23.08.1798 m Berthe Maria Sørensdtr Sutterud, Eiker


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Trenger litt hjelp til å finne deres foreldre.Erik Henriksen har jeg funnet døpt på Eiker i 1771. han var sønn av Henrik Eriksen og Gunhild Olsdtr, (de får 4 barn på Eiker), men spørsmålet er om hans foreldre var derfra ?. Kan ikke finne dem på Eiker i det hele tatt eller i nærliggende områder. Verken som gifte eller noeHar funnet et par Henrik Eriksen og Gunhild Olsdtr som gifter seg i 1762 i Nord Aurdal, de får et barn der i 1763. Noen som kanskje vet noe om deres skjebne, om de døde der og såntBerthe Maria Sørensdtr er i følge fam.search datter av Søren Olsen og Karen Pedersdtr (noe jeg ikke stoler helt på). Jeg har ikke kunnet finne henne som døpt på Eiker, hun er født ca 1777 +/-. Ikke kan jeg finne noen i nærliggende områder heller. Da hun ble konfirmert bodde hun på Stenset. Det finnes 1 Søren Olsen som passer som far han er født ca 1641, og er 60 år i 1801. Det kan jo tenkes at han er faren..Vis det er noen som kan finne Erik Henriksen og kona i 1801 tellingen, vill ejeg oxo bli veldig glad. Har ikke sett snurten av dem.. Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Jeg har en huspostill fra 1701 som jeg har sporet til Sutterud,det er skrevet en del slektsopplysninger i denne. Det som er mest oversiktlig er; Anno 1734 den 30.September blev jeg Ole Pedersen fød til werden her udi Dynge, Anno 1729 den 19.Augusty er min gode kjerring Anne Kari Aslachsdatter fød til werden, syndelig Bonden på Gaarden Lie udi Flesberg predstegield i Numedal.Dette er relativt ukomplisert,Gunhild og Berte Maria er også kjente navn , men det er et stort men,Den første som er ført inn i denne boka er Johannes Balzer Frise, født 1. januar 1700, og dette er den jeg får grå hår i hodet av. Navnet Frise går også igjen .Det finnes en Søren Frise som er født i Fyresdal i telemark mars 1734, han er etterkommer av Jacob Valentinsøn Friis gift på Eiker i 1691.Søren får barn i Lårdal i Telemark rundt 1780.Problemet mitt er at jeg ikke er sikker på at dette er de rette Friser, for meg. Men Søren Frise kan være ett spor for deg.Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei MagneBerthe Marie Sørensdatter blir nok gift to ganger. Her er skiftet etter hennes ektemann nummer to:Skifteprotokoll Eiker: Skifte 22. juli 1846 Solberg plass Braathen under Grøterud.John Engebretsen er død, enke er Berthe Marie Sørensdatter. Ingen barn i dette ekteskap. John var 1. gang gift med Dorthe Marie Olsdatter. Barn: 1. Ole Johnsen 26 aar Grøsland2. Engebret Johnsen 21 aar3. Anne Dorthea Johnsdatter gift med Erik Larsen Vinneseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei...hadde glemt denne jeg.Takk for skiftet etter Berthe M Sørensdtr 2 mann, du skulle vel ikke evt, ha et skifte etter Berte M eller hennes første mann også ??Jeg har ikke lykkes i å finne hennes 2 ekteskap heller (kun kikket på Eiker, men kan jo ha oversett det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.