Gå til innhold
Arkivverket

[#28452] Iver Christian (Annaniasen) Harberg i 1801


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Hei,er det noen som kan finne ovennevnte i 1801 tellingen, jeg gjør det ikke.Iver er født 1742 på Bjordal i Vik (Kyrkjebø) i Sogn og Fjordane 1742. Han var godseier på Fresvik i daværende Leikanger, og døde der i 1803, bosted oppgis ikke.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet du hva kona eller barna til Iver het ?Den personen Astrid har funnet ble iflg. FS gift 24/11 1780 Gaular SF. Kanskje verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Hei,Jeg vet ikke om Iver ble gift i det hele tatt. Jeg finner intet giftemål, eller barn (muligens med unntak av en uekte sønn Johannes f. 1772), ei heller noe skifte. Jeg har fra en bok om Fresvikgodset (Jacob Bøthun, 1924) at han skal ha overført en part av eiendommene sine (Simlenes ytre) til sin sønn Johannes i dåpsgave i 1772. Jeg får ikke dette til å stemme.Jeg skal sjekke litt med forslagene som er kommet, hvem som var fadder til barna etc.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Det må vera han du finn død her i 1803, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogngrav&gardpostnr=52523&merk=52523#ovre>Lenke Og då er det trulig han og søstera Anna Sophia født i 1755, som bur i prestegarden i 1801. Med ein skrivefeil i etternamnet, og alder. Etternamn til bror og søster er også stava ulikt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Til Marit,Jeg tror denne Anne Sophie er datter av Gerhard Christensen Heiberg og Mette C. Leganger, f. 1757 i Sogndal (derfor navnet Leganger Heiberg). Anders Daae er født i Lindås. Men, jeg kan ikke finne at Gerhard og Mette hadde en sønn Iver, men det finnes et skifte for Iver Leganger (Heiberg bryggen) som kan stemme. Det er 'min' Iver du har lenket til.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.