Gå til innhold
Arkivverket

[#28457] Qværnerud i Rollag


Gjest Tore Ringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Ringdal

Holge Larsson døpt 27.12.1745, konfirmert i 1762 i Oppdal sogn, forlovet 25.06.1764 og gift 18.10.1764,også i Oppdal. Alle ganger er bostedet oppgitt til Qværnerud. Jeg har lånt Rollag Bygdebok (5 bind), men klarer ikke å finne garden. Jeg finner Kvennerud, en husmannsplass under Kjemhus, men ingenting som går så langt tilbake. Heller ikke Kvennehøle under Bjørge ser ut til å passe. Kan noen hjelpe med opplysninger om denne garden. Holge giftet seg forøvrig med Turi Halvorsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg har Holge Larsen Kvernerud døpt 27.12.1745 fra Søndre Kvernerud i Uvdal. Foreldrene var Lars Andersson Kvernerud (1713-1748) og Guri Holgesdtr. Presterud (ca. 1718-1763). Holge ble gift 29.9.1779 med Kari Olsdtr. Fønnebø (1746-1839)fra Søre Fønnebø i Uvdal. Min kone er i slekt med Kari Olsdtr., så det er derfra jeg har disse opplysningene. Du vil nok finne disse folkene på side 2969 i Gards- og Ættesoge for Uvdal. Jeg har hatt disse bøkene på lån, men har de desverre ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Tusen takk for svar, også så raskt! Men nå må jeg si at jeg har fått litt å tenke på. Jeg har tidligere i dag sett på mikrofilm av kirkeboken for Rollag og fant der at den Holge jeg leitet etter forlovet seg og giftet seg med Turi Halvorsdatter (se mitt første innlegg). Jeg sjekket da konfirmasjonene og fant at både Holge og Turi ble konfirmert i 1762. Hun er da oppgitt å være 17 og han 16 år. Ettersom både den Holge Larsen som ble konfirmert og den som giftet seg i 1764 hadde Qværnerud etter navnet trodde jeg dette var samme person. De opplysningene dere kommer med tyder på at det må dreie seg om to forskjellige personer. Det virker sannsynlig at 'deres' Holge er han som ble konfirmert. Jeg gjorde et søk på 'FamilySearch' hvor jeg finner følgende tilleggsopplysning om ekteskapet mellom Holge og Turi: 'Husband previously married...'. Denne Holge er nok eldre enn jeg trodde. Men fortsatt står han oppført i kirkeboken som bosatt på Kvernerud i 1764. Var det flere der med samme navn? Uansett må jeg vel få tak i noen nye bygdebøker. Hvis jeg har rett så flyttet Holge og Turi til Vestfold Kort tid etter at den første sønnen Lars blir døpt i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Tusen takk Berit. Det ser ut til å stemme veldig bra med alder på begge. Problemet mitt er at da faller min forbindelse med dem bort. Jeg fikk dette sporet etter denne posten Lenke Når jeg ser godt etter så ser jeg at Turis alder når hun døde ikke stemmer med Turi Halvorsdtr. fra Rollag. Jeg må nok sjekke kirkebøkene for Andebu og Stokke for årene rundt 1738 for å se om jeg finner henne der. Dette var det første sporet jeg hadde av aner utenfor Vestfold. Det ser ut til at jeg også nå må innse at også disse er her fra distriktet. Vel det kunne vel vært værre? Uansett, tusen takk for hjelpen til dere begge. Jeg hadde nok brukt lang tid på å finne ut av dette uten deres hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.