Gå til innhold
Arkivverket

[#28461] Lobensten - Kongsberg ca. 1785-1788.


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Kan noen se etter i kirkeboka for Kongsberg?I 1801-tellingen finner jeg enken Anne Sophie Johannesdtr 48 år, sammen med dattera Karen Hansdatter Lobensten 14 år, og 2 yngre sønner.Står det mer om foreldrene i kirkeboka ved Karen's dåp ca.1788?Trolig Anne Sophie Johannesdtr. giftet seg litt før 1788. (Kan det være med en Hans Davidsen Lobensten?) Er der ved dette ekteskapet notert noe om deres herkomst? Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg finner i FS VRI Karen Hansd. Lobensteen døpt 15.12.1786 med far Hans David Lobensteen. Videre finner jeg viet 8.7.1785 Hans David Hans Henricsen og Anna Sophia Johannesd.I Sølvverkets manntall 1765 finnes Hans Hendrick Lobensteen, Smed, 49,5 år født på Kongsberg, gift med 1 sønn og 2 døtre. De bor i hus på Tislegårds grunn. I 1771 er han oppgitt å være mestersmed, 56 år, gift og har 3 barn.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takker så mye for svaret!Som Ringeriking fattet jeg interesse for disse. Lobensteen var jo et sjeldent navn i Norge etter 1800. De to sønnene nevnt i 1800-tellingen for Kongsberg, hadde begge forbindelser hit. En var garver i Hønefoss. Den annen giftet seg i Norderhov, mens han ennu gikk i garverlære i Kristiania.(Sjøl har jeg et mindre bruk her, som etter at det ble selvstendig i 1818, skiftet eiere en del ganger før min oldefar kjøpte det i 1854. Eieren fra 1830 til 1839 var garver Lars Olsen Lobensten). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hans Hendrick Lobensteen er trolig sønn av smed Hans Valentin Lobensteen som i 1732 er bosatt på Kongsberg Sølvverk, har vært der i 20 år som bergsmed, gift og bor i eget hus og har 3 barn hvorav en arbeider på Sølvverket.Hans Valentin flytter til Moss hvor han i 1733 får datteren Idde Marie og i 1734 sønnen Friderich Hansen Lobensteen. Han dør i Moss 1739.Det bor også 2 Lobensteen til i Moss som trolig er hans søsken, Mølleeier Friderich Danielsen Liebenstein og Jophanne Danielsdtr. Liebenstein.Navnet skriver på flere forskjellige måter.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takker for svar!Ved første øyekast virker det i alla som det var slektskap mellom alle Lobensteener i Norge. Uten at jeg har undersøkt grundig, ser jeg navn som Hans, Henrik og Daniel (David) blir nyttet av slekta også på Ringerike i første halvdel av 1800-tallet. I dag er det 3, 2, 1 eller 0 med dette etternavnet her til lands. Mvh Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Fra Kongsberg KB.Viede 8juli1785: Hans David Hans Henrichsen Lobensteen og Anna Sophia Johannesd. EggertDøpte 15desember1786: Hans David Lobensteens tvillingdøttre,1) Karen faddere: Malene Stampe, Christiana pige for Krigsraad Sthyr, Johannes Eggart, Niels Sørensen, Niels Thoresen2) Elen Maria faddere: Maria Elisabeth Eggert og Maria Former, John Just Eggert, Christopher Gertsen, Ola Simonsen Dokka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.