Gå til innhold
Arkivverket

[#28472] Folketelling 1801, Bergen, Jacob Jonassen, slagter


Gjest Eva Hadeler-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

I telling 1801 Rode 24 nr.82, er Jacob Jonassen sin kone oppført som Anne Marie Olsdtr. 44 år. Jacob og (H)Anna Maria Hansdtr. ble gift 8/2-1789 KK, og deres barn er født mellom 1789 og 1795 med samme navn som i telling 1801. Jonas sin mor het Anna Olsdtr. Er det en feilskriving? Mva EvaHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det kan finnes en mengde eksempler på at kvinner i Bergen på 1790-tallet ble utstyrt med flere ulike farsnavn. Jeg har trodd at det har hatt å gjøre med at man var i ferd med å få et skifte fra farsnavn til familienavn. Anna, datter av Peder Hansen, og gift med Iver Olsen, kan opptre som: Anna Pedersdatter, Anna Hansen og Anna Olsen, og sikkert også som Hansdatter og Olsdatter ved enkelte anledninger.Jeg er derfor usikker på om det er snakk om skrivefeil, men det er rimeligvis samme kvinne som opptrer som Anne Marie Olsdtr. og Anne Marie Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg tror dette er den samme Anna Maria, datter av slagter Hans Magnusen Wiberg, og som giftet seg 2.gang 8 juli 1802 med Bertild Olai Rolfsen, isåfall er hun søster til en av mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei, jeg har og Anna Maria Hansdtr. som datter av Hans Wiberg og Maren Andersdtr. At hun var gift 2 gr. forklarer jo hvorfor Bertel O. Rulfsen (Rolfsen) er huseier av 24-82 i folketelling 1815. Så jeg ser ikke hvor Olsdtr. kommer inn i bildet, men det dukker kansje opp en dag. Jeg har ikke sett så mye på Wiberg fam. ennå, har endel gamle opptegnelser fra Skuteviken, skal se hva jeg kan finne. Hva heter søster til (H)Anna Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Søsteren jeg er etterkommer av er Walborg. Hans Wiberg hadde tilsammen 11 barn, hvorav 5 jenter vokste opp. Han var da også gift iallefall 2 ganger. Hvor navnet Wiberg kommer inn i bildet vet jeg egentlig ikke. Jeg tror det er han som er sønn av Magne Baardsen (han er iallfall fadder for ett av Hans sine barn) og er da f. i 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.