Gå til innhold
Arkivverket

[#28491] Karolina Karlsd. Berge, Gjerde 1, Sande M&R


Gjest Olav Elsebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Elsebø

I Sandesoga, for Sande i Møre og Romsdal, Utg 3, bind 1, side 89, står det at Ole Hansson Gjerde på Gjerde bnr 1, f. 3/5 1834 var gift med Karolina Karlsdotter Berge, Herøy. Hun er oppgitt til å være født 5/1 1853. Jeg har prøvd å finne Karolina i Herøyboka, men uten resultat. Er det noen som kjenner opphavet hennes?Er klar over at det kan være flere grunner til at hun skrev seg med navnet Berge, f. eks. at hun var i tjeneste der inntil hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Takk for tipset Carsten. Det stemmer bra med alderen. Verken Karoline eller hennes mor Anna Petersdotter er nevnt i Herøyboka. Mor Anna er i følge folketellingen født i Vanylven, er det noen som vet hvor i Vanylven hun kom fra, og hvem hun hadde vært gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei igjen Olav!Ved giftemålet til Karoline Rasmine Karlsdtr. og Ole Hansen den 4-6-1876 i Sande er hennes far oppført som Karl Johnsen. Dette er opplysninger som kommer fra Fam.search så du må sjekke det. Håper det hjelper deg å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Takk nok en gang Carsten. Siden det var oppgitt i Folketellingen 1865 for Herøy at hennes mor, Anne Pettersd. var født i Vanylven, har jeg lett etter en Petter med datter Anne i Ættesoge for Vanylven innenfor det aktuelle tidsrom, men har ikke funnet noen. Jeg har tidligere funnet feil fødested i disse tellingene så det kan kanskje være en forklaring i dette tilfelle også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

FT1865 gjev vel fødestad som prestegjeld. Har du sett etter i Syvde, som også hørde til Vanylven prg.? Og fødestad Herøy (prg.) kunne også vere Sande eller Rovde sokner.Eg finn ikkje Karolina f. 1852-54 i Herøy sokn eller i Rovde sokn (kyrkjebok, mikrofilm). Film for kb. Sande sokn har eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På Fam.search/VRI er det ei Ane Birthe Petersdtr. døpt 19-5-1817 i Vanylven med foreldre Peter Andersen og Guni Andersdtr. Ane Birthe giftet seg 2-8-1845 i Herøy med Carl Martines Johnsen. Kanskje dette hjelper deg å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

ja.. Originalen fortel at datoen 2.8.1845 stemmer: Ungk. Tjener Carl Martines Jonsen Runde, f./ophst. Runde, 21 3/3 år, Jon Johannesen Runde. Pige Ane Birthe Pettersd. Sannæs., f. Sannes i Vandelvens Prestegjeld, 28 år, Petter Andersen Sannæs Forl.: Petter Anderssen Sannæs. Ola Rasmusen KvalsundKarl og faren Jon finn vi att i Herøysoga bd.1 s.257 (Runde bnr.24), og Karl også busett på Petterholmen (bd.2 s.475). Karl Andreas f.1823, g.1845 Anne Berte Sandnes, Syvde, f.1817. Born: Jetanna (busett Myklebust 1), Petter Kornelius 1847-1874, Johan Rafael (Kvalsvik Ø 3), Gina Berte Marie (Gjertnes 2), Karoline 1853-1897, g. 1876 Ola Hansson Gjerde, busett Sande. Paktarkontrakt på Petterholmen 1846. 'Karl Andreas flytte til Hareid med huslyden. ...tok hyre på ein båt...omkom. Kona m. borna utanom Johan ..... flytta attende. ..i 1865 huskone på BergeN'.I kyrkjeboka for Hareid er familien ført innflytta 8.10.1854, med dei fire eldste borna. Karoline ikkje nemnd. Utflytting 1854-65 (jf. Ft1865) er ikkje ført.I kyrkjeboka for Herøy finn eg Gina Berthe Maria f. 4.jun.1852, foreldre Karl Jonsen pg Ane Pettersd. Petterholm. Då kan iallfall ikkje Karoline vere f. 5.jan.1853.Attende til Hareid: I januar 1855 er mikrofilmen min uklar, men her finn eg Karolina Rasmina (barn nr. 3, 1855). Fødselsdatoen les eg til 12. januar (men siste sifferet er litt uklart). Foreldre: Pladsmnd Carl Jonsen og Anne Pettersd. Hareyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Tusen takk til både Carsten og Ivar!Nå sitter jeg her med Bygdebok for Syvde Sokn og ser på garden Sandnes. Petter Andersson 1791-1875 g.1.g. 1816 m Guri Andersd. Vik (14) 1791-1835. De hadde flere barn, og ett av dem var Anne 1817, g 1845 m. Karl Jonsson Ruud? 1/11 1833. Barn: -Jetanna 28/6 1845, g. på Myklebust (11), Herøy. -Petter 22/12 1847. -Johan, g. i Kvalsvik (3), Herøy. -Gina, g. på Bjerknes? (2), Herøy. -Karoline 1853, g. 1876 m. Ole Hansson Gjerde, Sande.Det ser ut som om brikkene faller på plass. Ingen av disse er direkte i min egen linje, men på en 'sidegren' og dere vet hvordan det er når en kommer fram på 'løse ender'. Forresten, Guri Andersd. Vik er under Vik gitt navnet Gun f. 1797. Hundre år senere kommer for øvrig min Oldefar, Peter Peterson Eikrem til samme bruket, Vik 14 og gifter seg til gården.Mange takk for hjelpen. Ivar har jeg fått hjelp av tidligere også.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Når ein tenkjer at desse namna har vore notert for hand ein eller fleire gongar før dei kom i den trykte boka, ligg det nær å tru at 'Ruud' er feilskriving/-lesing av 'Runde', at 'Guri' er lett å lese som 'Gun', og at 'Gjertnes' lett vert til 'Bjerknes' -eller motsett (eg fann ikkje Gina på Gjertnes, sjølv om ho ifl. innførsla under Petterholmen skulle bu der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

No har eg funne Gina på Myklebust 2, Herøy. Ho var gift med Frans Nilsson Gjertnes og det er vel grunnen til at ho og er nemnd under Gjertnes. Hennar syster Jetanne er gift på Myklebust 1. Begge har mange born så etterkomarar skulle det ikkje mangle i denne slekta.Takk igjen Ivar, vi snakkast nok seinare. Eg er for øvrig litt med i oppdatering av Herøyboka.Helsing Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.