Gå til innhold
Arkivverket

[#28495] Gamle aviser fra Bergen-er det å få tak i ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Bibliotekene og arkiver har aviser.Jeg kunne tenke meg å bygge opp et eget orginalarkiv. Finnes det noen son har tips om hvordan jeg kan få tak i gamle aviser fra Bergen ? Finnes det lagret gamle aviser som 'råtner' bort noen steder? Jeg vet at BT for noen år siden lagret store mengder på Minde/ fjøsanger og visstnok var disse i dårlig forfatning for en stor del.Jeg vet ikke om det er noe igjen av dette. Tar gjerne mot tips. e-post: jafjohan@start.no Mob. 97020562mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Alle utgåver av norske aviser er avlevert (og blir det framleis kontinuerlig i medhald av lov om pliktavlevering - og den blir nøye følgd opp, skal eg love deg) til Nasjonalbiblioteket (tidlegare Universitetsbiblioteket i Oslo) og lagra forsvarleg i fjellhallene i Mo i Rana.Dei fleste utgåver er mikrofilma, men ikkje alle. Dersom du ynskjer mikrofilm av ei avis, kan du få denne utlånt gjennom ditt lokale bibliotek. Dersom det du ber om ikkje er filma, blir det filma i løpet av eit par veker. Så enkelt er det.I tillegg er det mange aviser, bibliotek og arkiv som har 'komplettar' tilgjengeleg på papir, men det varierar frå stad til stad. Dei fleste bibliotek har i alle høve kjøpt inn lokalavisene frå sitt distrikt på film.Dersom du skulle byggje opp eit 'originalarkiv' med papirutgåver av gamle aviser, bør du minst har ei stor gamaldags låve til rådvelde - om du i det heile fekk tak i dei. For akkurat det med å take vare på trykt skrift, har vore ei systematisk 'øving' heilt frå dei fyrste trykkeria kom i virke her i landet.I Bergen har biblioteket t.d. 'komplettar' i papir av Bergens Adressecontoirs Efterretninger heilt frå 1700-tallet, og ditto for samtlege aviser som er kome ut sidan. Så du treng ikkje ottast. Etter kvart vil desse avisene òg bli tilgjengeleg på internett. Nasjonalbiblioteket har alt lagt ut nokre av dei på sine heimesider. Så her trengs det neppe noko privat initiativ. Dette høyrer under nasjonal kulturpolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er inneforstått med at dette. Likevel-jeg er overbevist om at det ligger mye gammelt stoff rundt omkring og jeg synes det er trist at det blir stuet bort i fuktige kjellere og på loft.Dersom noen har aviser liggende fra tiden opp til ca. 1975 fra Bergen kunne jeg tenke meg på binde dem inn og sette dem i system. For meg er ikke microfilm så intressant.Jeg liker mye bedre orginalen.(Selv om de kan være både slitt og revet her og der......) Det finnes mange såkalte samlere rundt omkring. Kanskje noen ikke lenger fatter intresse for dem? Kanskje noen finner noe på loft og kjeller? Jeg tar gjerne imot tips. Kanskje noen av leserne vet om noen som har aviser som ligger til ingen nytte? Det er fullt lovlig å ha gamle aviser i privat eie.Håper på respons! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.