Gå til innhold
Arkivverket

[#28507] Erik Nilsson i Sedalen , Bruvik ,Vaksdal


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Kan noen hjelpe meg med anene til Erik Nilsson død 1798 i Sedalen. Han bygsla bruk nr. 1 fra 1742-1784. Han var 1 gang gift med Martha Thomasdtr.Sæterdal 1714-1769 datter av Tomas Nilsson Langeland fra Samnanger og Anna Bessesdtr. Skreien. De bodde på Langeland i Samnanger før de flyttet til Sædalen. Erik Nilsson giftet seg 2 gang 1770 med Gjertrud Andersdtr. Toskedal. Jeg stammer fra 1 ekteskapet og datteren Barbro Eriksdtr. f. 1756. Jeg kan ikke finne noen herkomst fra Erik Nilsson eller når han er født, og lurer på om noen andre leser boken bedre enn meg, da jeg snart må ha sett i hver side i boken Vaksdal Bygdebok, Bruvik Sokn. I 1784 blir bruket skøtet over til Nils Tomasson Sæterdal. Skiftet etter Erik Nilsson ble holdt 1798 og bruttosummen i boet var 38 daler, men gjelda var like stor, så det ble ikke noe arv til barna. Så derfor spør jeg Dere om noen vet hvor og når Erik Nilsson i Sedalen bruk 1 er født eller kom fra før han slo seg ned i Sedalen/Sædalen. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Erik Nilsen Øye, f. ca 1715 på Øye i Bergsdalen, Evanger (hører idag til Vaksdal) av foreldre Nils Eriksen Øye 1677-1760 gift 1710 på Voss med Marita Pedersdatter 1686-1774 som er datter av Peder Sæbjørnsen Fosse (i Bergsdalen) 1661-172?Vet ikke hvor Nils Eriksen var født, men ved vielsen er han nevnt Brekke (i Bergsdalen).Erik ble gift 1. 24.05.1741 i Samnanger, Os i Hordaland med Marta Thomasdatter Sedalen.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Takker så mye for svaret. Jeg burde ha visst dette da jeg tidligere hadde et spørsmål om broren hans, men bare med et annet etternavn, så jeg klarte ikke koble sammenhengen deres. Så tusen takk for hjelpen. Nå gjelder det bare å finne en bok om Brekke i Bergsdalen. Vet noen hvilken bok jeg finner Brekke og Fosse i Bergsdalen ? Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bygdebok for Evanger, bind 2 er den bok du trenger. Det finnes også en bok som omhandler kun gårdene i Bergsdalen, jeg er ikke sikker på tittelen, men Bergsdalen er i allefall med i tittelen.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Tusen takk for hjelpen. Akkurat den trengte jeg. Med vennlig hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.