Gå til innhold
Arkivverket

[#28511] Gullaug Larsdatter g 1723 Halle Olsen Råmanset Eggedal Søker hennes foreldrer


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor E Fredriksen

Halle Olsen og Gullaug Larsdatter blir nevnt på side 1125 i Andreas Mørchs bygdebok under Råmanset Vesle-Ligarden for Sigdal og Eggedal...Halle d1751 er sønn til Ola Pettersen og Svanaug Jonsdatter se tema 28172 og tema 28509Halle og Gullaug fikk følgende barn 1, Birgit 1723 gift 1747 med Lars Gulliksen Rødningen av Kodalen 2, Ola gift 1752 med Dorte Torsteinsdatter 3, Svanaug 1726 gift 1749 med Narve Larsen Åsandeie 4, Torstein 5, Nils 1730 gift 1771 med Barbru Olsdatter 6, Jon 1732 gift 1757 med Kari Nilsdatter i Øvre Halsteinrud 7, Anne 1735 muligens gift 1774 med Lars Jonsen EllevsrudKjenner noen til foreldrene til Gullaug Larsdatter .. Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Foreldrene til Gullag Larsdatter blir nok vanskelig å finne. Kirkeboka gir i hvert fall ingen hentydninger.Halle Olsen og Gullaug Larsdatter ble jo viet 3.okt.1723 i Eggedal, etter først å ha blitt trolovet 29.aug. (Trolovelsen kan lett tolkes som den har funnet sted 1722, fordi årstallet 1722 er øverst på siden. Dette året gjelder for døpte, mens andre rubrikke som bgr., trolovelse og vielse lett kan bli litt forskjøvet).På den tiden ble ikke forlovere registrert i Sigdals kirkebok, ei heller hvor ekteparet var fra. Faddere ble heller ikke registrert før 1739. Derfor finner du ingen faddere som kan vise til Gullaug's herkomst. Tar du grundig for deg hele etterslekta deres et par ledd fremover, er det jo en liten mulighet for du får noen antydninger.Har sjøl en god del aner fra Sigdal, og vet det kan være litt av en 'jobb'. Ikke alltid jeg har lykkes, i hvert fall ikke nok til å føre dem opp i anesirkler. Men dette er jo litt av sjarmen med denne hobbyen. Kommer man så langt at det bare er å trykke på noen knapper for å finne alt, da blir jo mye av moroa ødelagt. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tor E Fredriksen

Tusen Takk for god og nyttig tilbakemelding Ellef , ja jeg har også en god del aner fra Sigdal , også fra Flå og resten av Hallingdal , Modum , Eiker og Nummedal.. pluss noen innslag fra Danmark og Sverige.. , dette er aner jeg ikke hadde anelse om da jeg begynte å nøste bakover for endel år siden .., men utrolig spennende er det å finne ut av ens eget opphav .. , .. jeg skal forsøke å ta tipset ditt om etterslekta til Gullaug Og Halle ..og kommer til å føre de opp nedenfor.. barn for barn..Håper på hjelp til tolkning etter hvert..Det kan foreløpig slik jeg ser det så er det oppkalling for Ola , Svanaug , Jon ,..Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Birgit 1723 [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100084657285&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke giftet seg med Lars i 1747 Lenke .. De fikk følgende barn1 , Ingebor født i 1748 Lenke2 , Ingebor født i 1749 Lenke3 , Halle født i 1751 Lenke4 , Gullick født 1753 Lenke5 , Taasten født 1754 Lenke6 , Gunild født 1756 Lenke7 , Golloug født 1758 Lenke8 , Helge født 1761 Lenke9 , Mari født 1764 Lenke10 , Barbra født 1766 Lenke11 , Gunder født 1770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Ingebor har jeg ikke funnet i 1801 tellinga , så jeg har ingen spor etter henne ,.. bortsett fra at ei Ingebor Larsdatter giftet seg i 1785 med en Ole Guttormsen [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500219590779&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og at de muligens fikk to barnChristie født i 1785 LenkeBerith født i 1787 Lenke ,.. men jeg finner ikke disse igjen i 1801 tellinga ..Et annet mulig spor kan være ei Ingebor Larsdatter som gifter seg med en Kittil Olsen i 1774 Lenke , .. mulig det er han som er oppført som gift annen gang i 1801 tellinga Lenke , noen felles barn har jeg ikke klart å tolke , . . men disse sporene er ren gjetning...Halle har jeg ikke klart å spore i 1801 tellinga , men har muligens funnet to barnLars født i 1779 Lenke mulig det er han jeg finner her i 1801 tellinga Lenke sammen med sin mor.. , men jeg har ikke funnet noe ekteskap mellom Margit og Halle ,..Berith født i 1782 Lenke ,Gullick har jeg ikke funnet i 1801 tellinga , men jeg har funnet han gift to ganger første gang gift med Goro Bjørnsdatter i 1781 Lenke , .. og andre gang i 1798 med Astri Torgersdatter Lenke , men jeg har ikke funnet noen barn etter Gullick ..Taasten finner jeg gift med Kari Fingarsdatter i 1781 Lenke , og her er de 1801 tellinga i Hurum Lenke , har følgende barn for Tosten og KariLive født i 1787 LenkeBerith født i 1791 LenkeOle født 1794 LenkeIngebor Karine født i 1797 Lenke og her LenkeFingar finner jeg her, men det ser ut til at årstallene ikke stemmer med folketellinga han er ført Født i 1784 LenkeGunild tror jeg at jeg har funnet her i 1801 tellinga Lenke, Gunild og Nils gifter seg i 1785 Lenke , og de er registrert med følgende barnSiver født i 1785 LenkeLars født i 1789 LenkeSiver født i 1791 LenkeIngebor født i 1793 LenkeJon født i 1797 Lenke Golloug finner jeg her gift med Ole Andersen i 1786 Lenke her i 1801 tellinga Lenke, de fikk følgende barnAnne født i 1787 LenkeBerith født i 1789 LenkeAnders født før Ingebor..Ingebor født 1792 LenkeMarit født 1797 Lenke Helge finner jeg ikke i 1801 tellinga , men jeg finner ei Helge Larsdatter gift med Knud Gunnesen i 1787 Lenke , så det er meget mulig at Helge er feil ført som gutt M ,... men jeg finner ingen barn etter Helge og Knut...Mari finner jeg ingen spor etter...Barbra finner jeg som gift med Elling Andersen gift i 1792 Lenke og her i 1801 tellinga Lenke , de er ført med følgende barnEli Ellingsen født i 1792 LenkeAnders født etter Eli ..Gunder finner jeg ikke i 1801 tellinga , det eneste spor etter en Gunder Larsen er som far til Narve født 1796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marilla Schenk

I am also interested to find the ancestors of Gullaug Larsd who married Halle Olsen. I notice that Halle's sister Ragne married Gudbrand Larsen Haugen according to Mørch's book. Sometimes brother and sister married another sister and brother so would it be worth checking to see if there is information about Gudbrand's family under Haugen just in case he might be a relative of the Gullaug Larsd whom we want to trace? I don't have easy access to the bygdebok to check it out. Marilla Schenk, Saskatchewan , Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hi Marilla!Nice to hear from you .. I don`t have the bygdebok at home ,, so maybe someone is willing to check it up ..Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.