Gå til innhold
Arkivverket

[#28524] Fra Sømna til Rødøy?


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg lurer på om noen kjenner til denne familien i Rødøy i 1900: Lenke Marie Johannesdtr. er født i Brønnøy i 1858. Er hun datter til Johannes Ingebr. Moen på Sømna? Er det noen som kjenner til etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Sømna bygdebok har dette om Marie: Marie Margrete f.1858. Til Selsøyvik, Rødøy, deretter til Hitra ST. Foreldrene Johannes Ingebrigtsen (1824-1895) og Marit Jonsdtr. (1829-1914) kom til Sømna i 1853. Etterkommere etter Marie er ikke nevnt. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Johannes Ingebrigtsen f. 1824 d. 1895, sonn av ungkar Ingebrigt Larsen og pike Berit Bessdtr. Dalamoen, Meraaker NT (de giftet seg seinere) g. 1848 Stjordal NT, Marit Jonsdtr. f. 1829 d. 1914, dtr. av hsm. og stiger Jon Mikkelsen og Anne Pedersdtr. Tjernmoen Stjordal. De kom til Somna i 1853 fra Stordalen Meraaker.....jeg skriver slektsh. for Somna og naa Bronnoy bygdeboker. Vi vil gjerne ha flere inform. om Marie Margrete! Jeg ser at hun ble gift med Peder Pedersen. Er det noe mer du kan si oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har mottatt et notat om henne, der det står at hun døde på Hitra i Sør-Trøndelag i 1911. Dødsårsaken skulle være at hun hadde kommet til å drikke 'ammoniakkspiritus'. Jeg ville sjekke det, og la inn et spørsmål på etterlysningssida til DIS. Da viste det seg at den personen som døde av dette, ikke kunne være den samme som Marie Margrete Johannesdtr., siden 'vår' Marie var gift med Peder i 1900, og hun som døde av 'ammoniakkspiritus' var gift med Sares Kristoffersen i 1900.I Sømnaboka står det at hun flyttet til Hitra. Om det stemmer, og hvordan det gikk videre med henne, har jeg foreløpig ikke funnet ut.Maries far, Johannes Ingebrigtsen fra Meråker, var halvbror til min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jeg har registrert tre barn f. i Rødøy. I tillegg til de to som nevnes i folketellingen for 1900 er det datteren Pauline Marie Pedersdatter, f. 1 sep. 1883 på Hestøya i Rødøy.Maries mann, Peder Olai Dass Pedersen, er f. 30. aug. 1857 i Rangsund, Rødøy. Hans røtter på farsiden går bl.a. tilbake til Sperstad og Sjåvika.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I Sømna-boka står det at Marie reiste til Hitra i Sør-Trøndelag (innlegg 3). Ble hun enke? Flyttet hele familien? Eller er dette feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Sømnaboka har ingen flere opplysninger om Marie, ikke navn på ektefelle eller barn, kun det som er sitert ovenfor. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.