Gå til innhold
Arkivverket

[#28525] Bo-Sørensen, Arendal. Hvem var han?


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette var flott, Jarl! Et meget interessant kultur- og lokalhistorisk dokument. Flere av tekstene er jo også dedisert til navngitte personer ved spesielle anledninger.Jeg er nå ikke lenger i tvil om at forfatteren må være Gjert Sørensens sønn Børre Olaus (=BO). Jeg er dessuten overbevist om at det må være hans far, læreren og kirkesangeren i Barbu, som har vært ansvarlig for de siste sidene. De er skrevet med litt ustø 'gammelmannsskrift', og jeg mener bestemt at han på s. 88 presenterer seg som forhenværende kirkesanger i Barbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jo, det er artig jo mer man vet om dette.Synes det står på en av sidene at den gamle Gjert nevner hva som skal synges i hans begravelse...? Da blir det jo ganske personlig.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Nå faller brikkene på plass!I 'Hvad jeg har oplevet' - Gjert Sørensens bok fra omkring 1890, står det på side 61 (i forbindelse med omtalen av konas død) '... Mine to gjenlevende Sønner vare tagne ud, den ene tilsøs, den anden havde etableret sig i Arendal som Boghandler.'- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke huske om det har vært nevnt noe om det før, men hvor i Arendal/Barbu bodde BO Sørensen? Og hvilken adresse hadde bokhandelen/forlaget hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ugift Boghandler B. Olaus Sørensen døde i Arendal 25/3 1893 (dvs. 5 år før faren): Lenke (se 'Ud. No.', mellom nr. 9 og 10).Det forklarer selvsagt hvorfor jeg ikke har greid å finne ham i ft. 1900. Men det skulle vært interessant å vite hvor bokhandelen hans lå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk!Nyttig å vite både fødselsår og at han var ugift.Jeg har fotografert noen annonser fra Bo-Sørensen, men finner dem ikke akkurat nå. Er ikke sikker på om han oppgir adresse.Ellers kan det vel spøke for om gamle Gjert fikk etterslekt. Hvor ble det av datteren?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

PM Danielsen (en analogi til BO Sørensen?) startet sin bokhandel ved Torvet i Arendal 1/2 1895. Kan det ha vært en form for fortsettelse av BO Sørensens virksomhet?Ellers hadde det vært artig å finne ut mer om Gjert Sørensens etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det er vel ting som tyder på at PMD drev mer business enn BOS? Men Bo-sørensens liv rommet mer enn bare kampen for det daglige brød! Han var utmeldt av DNK, var rimsmed, skrev kjærlighetsdikt men var ugift, han var aktiv i kretsen omkring 'Spidskuglen' (linjer til starten av DNA??).Spennende!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er spennende! Vi får jakte på gamle Arendals-fotografier i håp om at et butikkskilt med BO-Sørensen skal dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Bo-Sørensens vart gravlagd i Barbu. Hans død er ført inn både i Arendal kb og Barbu kb, fyrste stad med Delerium som dødsårsak, i den andre med Alkolismus eller noko slikt.Men sidan han må ha vore ein kjend mann på byen, er der sikkert eit minneord eller omtale av hans død i ei eller båe avisene i Arendal på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Bjørn. Du har helt rett mht. bokført dødsårsak: 'Delerium'/'Alkoholismus'. I kirkeboka for Barbu er ellers navnet 'Bo-Sørensen' satt i parentes etter døpenavnet Børre Olaus Sørensen, så identifikasjonen skulle nå være klinkende klar: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Han var altså ikke bare bokhandler og forlegger, den godeste Bo-Sørenssen. Han var også en mangfoldig litterat: Franske selskapsdanser, andaktsbok, avholdssanger og lystspill! Se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken til BIBSYS virket ikke som den skulle. Her er oversikten:Bibliotekbasen: 4Resultat av søket: BoSørenssen Viser: 1 - 4 Totalt antall: 4 Tittel Forfatter År Materiale Francaise og lanciers : Anvisning til at udføre disse i Selskabslivet meget yndede Danse Bo-Sørenssen 1892 Effata : et Bibelsprog til hver Dag i Ugen / udvalgte og forsynede med tilsvarende Vers af Bo-Sørenssen Bo-Sørenssen 1885 Tag skridtet ud! : Sange for Goodtemplars og andre Afholdsmænd : Anhang til Et bibelsprog til hver dag i uken Bo-Sørenssen 1885 Intet forlis i tallet : lystspil i 3 akter Bo-Sørenssen 1882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk Bjørn, for opplysning fra Barbu. Da holder ikke min tanke om at han var utmeldt av DNK. Han ble ikke telt med i byen fordi han ble telt i Barbu. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

BO-Sørenssens eldste bror, skipsfører Peder Sørensen, døde av influensa 31/3 1898 (begravet i Barbu) - bare noen dager etter at faren Gjert hadde avgått ved døden av alderdomssvakhet (8/3 1898).Peder Sørensen er kalt enkemann, dermed er jo muligheten til stede for at han også hadde barn (og at Gjert Sørensen altså hadde etterkommere her).Lenke (se øverst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Peder var ikke eldst. Han var jo tre år yngre enn Børre Olaus. Jeg ser ellers at både Gjert Sørensen og Peder Sørensen bodde i Løgebergskåret da de døde i 1898. Jeg finner imidlertid ingen der i ft. 1900 som kan passe til å være hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ungkar og styrmann Peder Thomesius Sørensen giftet seg i Arendal 12/11 1877 med jomfru Juliane Petronelle Holthe, f. i Barbo 13/1 1843. Hennes far: Jens Holthe.Død 6/11 1887 og begravet 11/11 i Barbu: Kone Juliane Petronelle Sørensen g.m. skipsfører Peder Tomesius Sørensen. Dødsårsak: Kreft. Bopel: Barbo, Kirkeveien.Så gjenstår det å finne eventuelle barn (som antakelig er døpt i Barbu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takker & bukker!På Famsearch finner jeg Peder Thomesius og fruen, men der nevnes at de ikke har barn. Det kan vi vel ikke være bombesikre på, men det kan kanskje være en hypotese? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå rukket å lete blant døpte i Barbu og Arendal i perioden 1877-1882. Ingen barn så langt. Dersom Peder Thomesius og Juliane Petronelle var barnløse, lurer jeg på hvor Gjert Sørensens etterslekt i Arendal kom fra (jf. avisartikkel-referansen i innlegg 34).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå rukket å lete blant døpte i Barbu og Arendal i perioden 1877-1882. Ingen barn så langt. Dersom Peder Thomesius og Juliane Petronelle var barnløse, lurer jeg på hvor Gjert Sørensens etterslekt i Arendal kom fra (jf. avisartikkel-referansen i innlegg 34).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Så får også jeg hive meg innpå letingen etter Gjert Sørensens etterslekt. – Mulig jeg er noe spekulativ, men jeg ser en rar ting i kirkeboka for Arendal metodistkirke: MARIE f.13/11-1881 (Nr.439 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=36&uid=2623&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke ) . Far: Skipsfører Peder Jakob SØRENSEN . Mor: Inger Jørgensen.Denne MARIE er åpenbart identisk med ei Marie Sørensen vi finner i FT 1900. (NB: som er butikfrøken i BOKHANDEL !!). Hun bor sammen med sin mor (NB: om er født i GJERSTAD !!) i Torvgaden i Arendal. ( Nr. 1358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.