Gå til innhold
Arkivverket

[#28533] Slekten Schaar -- fra Kongsberg til Dombu i Meldal


Gjest Odd Roar Aalborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (125): Er helt enig i at det blir litt mye å lese (og skrive) her, men det er nødvendig for at alt skal være skikkelig begrunnet og redegjort for. Det bør være spennende for de som har tid og anledning til å skaffe seg oversikten over dette personmiljøet, men det krever jo at en har mer interesse for dette enn for mange andre aktuelle temaer.Opplysningene ovenfor er meget nyttige, da de utfyller det bildet som ellers har dannet seg, så takk for informasjonen. Det dreier seg nok her om familien til hyttemester 1715/ Niels H.J. Schaar på Kongsberg, og navnene er helt typiske. Det virker for øvrig som om denne kretsen kan ha noen forbindelser til Øyestad. Der oppgis faktisk også 1671/ Jørgen J. Schaar Dombus svoger, Fredrik Jacobsen Tostrup fra Meldal, d. 1736, å være klokker. ('Slægten Benkestok' s. 40.)Tar med en korr. til (117): 'Filleonkel / fillenevø' skal selvsagt være filleonkel / filleniese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv  Skjerve

Til (110-111)Volker Serisses bok angir side 88:45)Prydtz, Anders Joensøn (Røros) (1644 - ?)e)Sannsynlig sønn av Prytz/Prydser, 1640 hauer ved Fossum Jernverk, 1636 i Kvikne, 1648-52 seigerstiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk. Så slipper jeg å bruke tid på leting etter den boken, siden dette er kjent fra før. (Skal vel stå '1630 -- ved Fossum'.)Anbefaler for øvrig at du leser siste halvdel av (124) der jeg prøver å fornye perspektivet på Schaar / Zietsler-miljøet. (Det er ikke dermed sagt at alt er riktig, det får tiden vise.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Innlegg 117På 1600-tallet førte leiermål mellem søskenbarn og tettere slektskap til anklagelse for blodskam som medførte dødsstraff ved halshugging.Leiermål i forbudne ledd - tremenninger - førte til foevisning eller bøter.Ved 'Ønske om å holde eiendommer og øvrige formue samlet' kunde leiermål mellem tremenninger i øvre lag av bondestanden bli godkjent etter søknad.I et notat 'Personer ved Kvikneverket 1630-1675' finner jeg:'Brattbost, Iver Helgesa, leiermål 1675 slektning Dorte, tjenestejente på Totlund, Iver 2 år på Kvikne, Dorte 2 år på Røros''Kvikne 2001' side 327, finnes denne anerekke under gården BrattbostHelge Iversen (I)Iver Helgesen (I) f 1570Helge Iversen (II)f 1610 antattIver Helgesen (II)f 1650 antatt, leiermål 1675Jørgen Iversen f 1691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det ble nok godkjent. Det finnes før i tiden nok av eksempler på giftermål mellom søskenbarn (til og med dobbelte søskenbarn, som jo har alt sitt opphav felles!).Slike løyver er en hjelp til å påvise slektskap der utfyllende persondata mangler, og kan sikkert være til nytte også i bergverksmiljøene, hvis de ikke er godt nok kartlagte.(At Iver H. Brattbost er i slekt med en Dorthe er for øvrig interessant. Dette navnet finnes vel i Kvikne / Tynset på denne tid kun hos sokneprest Hans Olsens ætlinger, så det kan jo tyde på at hans slekt er spredt i strøket på samme vis som etterfølgernes, hvis det ikke er Rasmus Madsens etterslekt det dreier seg om da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Egil H Thomassen

Jeg har fra RA mottat kopier vedrørende Schaar i Lassens samlinger. Det er relativt mye data, som er innført 'hulter til bulter' når det gjelder kronologi. Skriften er liten og delvis vanskelig å tyde.Det er ikke informasjon før 1700, og innføringene gir dessverre ikke svar på hvem 1683/Hans Jørgen Schaar var sønn av.Jeg har etter beste evne laget en avskrift, og de av dere som har deltatt i denne debatten og ønsker en kopi, kan kontakte meg på egil.lxx@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Med takk til Egil H. Thomassen for hans oversendte avskrifter av kopier av Lassens samlinger ang. familien Schaar, vil jeg presentere et utdrag av opplysninger som finnes der for å utdype temaet litt mer:Hans Jørgen Schaars barn er listet opp tidligere, så her følger tilsvarende for broren Johan:Johan Schaar (1688-1728) g. 1711 m. Anna Margrethe Sørensd. ( -1728) har følgende barn:A. 1711: Johan Henrik -- d. 1715B. 1715: Søren -- ant. d. 1722.C. 1717: Johan -- Smed? G. 1740 m. Olea Olsd. Hvid, Kongsberg.D. 1719: Hans -- helst d. 1725.E. 1721: AndersF. 1723: MargretheG. 1725: Søren -- helst d. 1725H. 1726: Hans JørgenI. 1728: Johan Caspar? -- D. 1799. Borger i Tønsberg. G.m. Pernille Jonasd. Juul, Tønsberg. (Kan evt. være sønn av J.D. Schaar.)Litt logikk: I tillegg til A. i 1715 dør fire til av 1688/ Johan Schaars barn i hhv. 1722, 1725 (2X, 1 sønn) og 1730. En av disse er ant. 1715/ Søren (i 1722), siden dette navnet brukes på nytt før to barn dør i 1725. Mest sannsynlig er Søren nr. 2 en av de døde det året. Forutsatt at 1726/ Hans Jørgen hører til her, dør sannsynligvis også 1719/ Hans i 1725. I så fall lever vel to av Anders, Margrethe og Hans Jørgen opp, mens en av dem dør i 1730. Det er mulig at andre tilgjengelige data kan klargjøre dette.Av 1683/ Hans Jørgen Schaars barn dør fem i hhv. 1708, 1715 (sønn), 1721, 1722 og 1729. En av dem er helst 1712/ Hans Jørgen, siden navnet gjenbrukes i 1721. Den første må være 1704/ Lisbet eller 1707/ Kirstine Marie, siden 1708/ Christian lever opp. Det gjør også 1705/ Johan Daniel, 1715/ Niels og 1724/ Fredrik, og flere kan vel finnes i kildene.En oversiktsliste over Johan Schaars faddere:A. Edler, Paulus Ziner, Anna Cathrine Maalertz(?), Margrete Baus. Hentet fra (75).B. Michael, Hendrich Hendrichsen, Johan Andersen, Geertrud Schaar, Lucretia Lorensdatter(?). Hentet fra (75).C. 1. fadder Hans Jørgen Schaar.D. Jørgen Stabel, Christian Lippert, Peder Jørgensen, Margrethe Schaar, Anna Sinclair? (feillest for Schaar?).E. Myntmester M?, ? Jørgens, M. H?, Madame Kongsberg, Lisbeth Schaar.F. Mdame Wildhagen, M.selle Heberg, Johs. Ziener, Jørgen Glasmester, Jørgen Daniel Schaar (det siste navnet er interessant!).G. Johs. Bragnes, Peder Michelssøn, Hans Jørgen Schaar, Marie Vogt--, Karen Mathisen Skomagers.H. Margrethe Schaar, Johannes Hackelmanns?, Jørgen Lasson, Ole ?, Hans Jørgen ? (helst Schaar). I. Hans Jørgen Schaar, Melchior Wulf, Peer Michaelssen, Maria Baus, Lisbet Sophia Schaar.En ser her at Hans Jørgen Schaar. Lisbeth Sophia Schaar og Peder Michelsen går igjen som faddere. Sistnevnte og Peder Jørgensen (D,E?) er kanskje sønner av faddere Michael og Jørgen (B,D,F,H)? Gjertrud Schaar er fadder både hos Hans Jørgen og Johan. Hun er gjerne en tante til disse? (Hun kalles ikke opp, og er nok derfor ikke deres mor.) 'Anna Sinclair' er også interessant. Kan dette være en ukjent Anna Schaar?Av uidentifiserte medlemmer av Schaar-familien finnes i tillegg til fadderen Sophie Schaar, også fadderne Iver og altså Gjertrud Schaar, som dør hhv. i 1720 og 1719. Siden de ikke lever lenger, kan de være en onkel og inngiftet tante til brødrene. Fadderen Jørgen Daniel Schaar, kan hvis han faktisk heter det, både være en bror eller onkel til brødrene. Navnet Daniel kan her peke mot bestemte slekter (Bautz og Barth). Kanskje Sophie Schaar er Jørgen Daniels kone?En foreløpig konklusjon: Ut fra forekomsten av navnene Johan og Hans i brødrene 1683/ Hans Jørgen og 1688/ Johan Schaar sine barneflokker og dertil navnene til brødrene selv, synes det ganske opplagt at opphavet bærer navnene Johan / Hans i tillegg til Jørgen. Helst er faren en Hans, Hans Jørgen eller Johan Jørgensen Schaar (i følge (75) ant. Johan!), helst født på 1650-tallet, og moren muligens en Johan- eller Hansd. De er neppe sønner av en Petter Schaar på Svorkmo, da dette navnet i det hele tatt ikke brukes i familien. Mest sannsynlig er brødrenes far 165-/ Johan? en bror av 1671/ Jørgen J. Schaar Dombus far Jørgen Schaar, som jeg vil tro er født på Kongsberg på slutten av 1640-tallet som sønn av 1625/ Jørgen Jørgensen Schaar (og er første mann til 1647/ Lisbet, som kan være fra Kongsberg, men like gjerne er fra verksmiljøet i Meldal). Disse to er da sønnesønner av vannhjulsbyggmesteren. Spørsmålet blir i så fall: Hvem er 1625/ Jørgen J. Schaars kone på Kongsberg? (Muligens en Johansd.) Og finnes det der forbindelser til f. eks. Bautz eller Barth? Kfr. mitt innlegg (124).Er det noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

En Schaar-etterkommer ved navn Hans Jørgen Hansen, bergverksarbeider ved Klodeborg i Øyestad, dukket plutselig opp i denne debatten (se innl. 199-200 + noen av de tidl. innl.): Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En interessant registrering er det at både Hans Jørgen Hansen og forloveren hans, Christian Kruse, var tilknyttet Schaar-slekten. Hans Jørgen Hansen var altså sønn til Margrethe Hans Jørgensdtr. Schaar, mens Christian Kruse (jf. innlegg 125 her i tråden) var sønn til Georgina Margaretha Nielsdtr. Schaar. Begge havnet i Øyestad. Og som det framgår av den tillenkede Bartz-debatten, fikk i hvert fall Hans Jørgen Hansen en god del etterkommere i Øyestad-/Arendals-distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hyggelig å se at denne debatten ikke er helt glemt. Ang. de to siste innleggene kan jeg nevne at mitt flerdobbelte opphav i Schaar-slekten går via den Jørgen Schaar som er svigersønn til kaptein Jakob Tostrup i Meldal. Merkelig nok finnes blant sistnevntes sønner også en som nevnes som klokker -- nettopp i Øyestad! Kanskje det finnes flere krysninger mellom disse to slektene? Det ser for øvrig ut som om bergverk er en viktig faktor i alle de tre miljøene, som jo ligger et stykke fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har deltatt litt på sidelinjen i denne Schaar-debatten, først og fremst fordi jeg ikke har hatt særlig mye å tilføre den. I det siste har jeg imidlertid fått fornyet interesse for den - siden jeg nylig oppdaget Johan Johansen Schwanner og Barbro Pettersdtr. Franck blant min kones (og dermed også mine barns) aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå er der vel ingen 'direkte' link mellom Schwanner/Francke og Schaar, men om jeg har forstått denne debatten rett, er Mille Hansdtr. Voll - g.m. Rasmus Jacobsen (Schaar) - antakelig en Schwanner/Francke-etterkommer.Andre av min kones aner i dette 'beitet' er Erik Larsen Mærk og Johanna Larsdtr. Voll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det siste interesserer meg absolutt, da jeg også ætter fra disse to slektene med opprinnelse i Kvikne (i dette tilfelle fra et overveiende sannsynlig oldebarn av Johan J. Schwanner gift med en sønnesønn av Jørgen J. Schaar i Meldal, dvs. de to personene du nevner i (138), bosatt på Dombu, en variant som vel ikke er av de vanligste). Vi har hatt en debatt om disse to vidspredte slektene på tema 37440, uten at de ennå er ferdig kartlagt. Du må gjerne delta i denne hvis den blir aktiv igjen senere, evt. i nye slike, men det spørs vel om ferietiden er beste tidspunktet, da en del skribenter nå gjerne er bortreist eller vel gjerne ikke synes de har anledning til slikt, som jo svekker debatten.For øvrig interesser også Merk (lensmenn) og Voll her, så vi kan gjerne diskutere emnet litt sporadisk, men foreløpig har jeg en del annet å gjøre. Vil mene at tema 37440 kanskje passer bedre enn herværende pga. geografien og utbredelsen av slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg er enig med deg (både i det ene og det andre). Dette er en debatt som blir mer spennende når flere deltar, og fellesferien er neppe det rette tidspunktet. Jeg har dessuten vært innom tema nr. 37440, og ser klart at det er bedre egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.