Gå til innhold
Arkivverket

[#28545] Einar Ingvar Marius Isaksen,f.1883 i Oslo,foreldre?


Gjest Kari Aabelvik Sahlin
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Jeg leter etter foreldre til Einar Ingvar Marius Isaksen,f.1883,antagelig i Oslo. Finner han ikke i FT 1900,kan han muligens ha bodd i den del av Bærum som er borte fra tellinga? Noen som kan hjelpe?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Opplysninger som kan lette på en eventuell leting etter hans dåp;Har du noen adresser på et senere tidspunkt enn 1900 (helst fra Oslo/Kristiania, eventuelt Aker) ? Kjenner du yrket hans ? Vet du noe om et eventuelt ekteskap (tidspunkt, sted og navn/fødselsår/fødested/adresse på ektefelle? - mest mulig). Vet du når/hvor han døde ?Dette kan faktisk hjelpe mye for å finne ham i 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Det er ikke så mye mer jeg vet om han,men skal prøve å sjekke opp. Det jeg vet er: Han er sønn av Ingebreth/Engebreth Isaksen,født i Gjerpen(han jeg etterlyste i tema 27979). Einar fikk en datter,Bergljot Marie Ingeborg Isaksen,f.26.05.1908 i Oslo 0301.(henne etterlyste jeg oppl.om i tema 28143,men dessverre med feil far). Jeg vet at Einar var politi i Oslo en stund,senere jobbet han antagelig hos skattemyndighetene.Han bosatte seg på Kolbotn utenfor Oslo,men når vet jeg ikke. Er hovedsakelig interessert i farens navn og fødselsår for å finne om jeg har kommet fram til rett fam.i Gjerpen.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Jeg hadde sett denne,men utelukket den fordi jeg oppfattet at her var Ernst Carlsen far (men hvorfor het da sønnen Engebrethsen?). Far til den Einar jeg leter etter heter Ingebreth Isaksen,er født i Gjerpen.Einar bruker Isaksen som fam.navn senere,men det kan godt hende han står som Engebrethsen(Ingebrethsen) ved FT 1900.Men jeg finner ikke hans far heller i FT 1900,og han vet jeg ikke døde før i 1944,nesten 90 år gml. Jeh har funnet Ingebreth Isaksen både født og døpt i Gjerpen,men jeg trenger linken til Einar for å få bekreftet at det er rett.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

He fikk jeg nok opplysninger til å komme videre. Og det er nok riktig som Berit skriver.Gjennom adresseboken for Christiania 1884, fant jeg adressen Grue Gaden No. 15 og ved folketellingen i byen 31.12.1883 står flg. familie oppført her;Engebret Isaksen, skomaker, født 1854 - Marie Isaksen, hustru, født 1852 - Ragna Isaksen, datter, født 1880 - Einar Isaksen, sønn, født 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå er det ingen som er så snille at de 'står stille' mens man leter etter dem. Tidligere på året bodde (1883) bodde familien i Trondhjems Veien 59 (og derved i en annen menighet).Dåp: 'Einar Ingvald Marius' 20.05.1883, født 24.02.1883 i Petrus menighet (menigheten hadde ikke kirke i 1883). Foreldre skomakersvend Engebret Isaksen og hustru Johanne Maria Paulsen, han født 1854, hun 1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fant søsteren også, Ragna Marie, moren her skrevet Johanne Marie - ellers identiske opplysninger. Ragna Marie var født 10.10.1880 og døpt i Petrus menighet 30.01.1881. (Kilder: Petrus Mini 1 f.10 no.8 (Ragna Marie) og Petrus Mini 1 f.55 no.55 (Einar Ingvald Marius).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielsen er i Grønland Kirke 11.01.1880, ungkar, slagter (!) Ingebret Isaksen, født 1854 Gjerpen, bosatt Skipperg. 40 og pike Johanne Marie Paulsen, født 1852 'Ø Tothen'(!), bosatt Norbyg. 39. Fedre hhv. Isak Jensen og Johannes Paulsen. (Grønland Mini 6 f.73 no.4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Men det er fremdeles ikke sikkert at det er riktig Marie og Einar i 1900. Da bør man vel først finne hennes vielse med Ernst og se hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det har du helt rett i, men nå er i alle fall foreldrene til Einar Ingvald Marius funnet som hun etterlyste samt deres vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Dette var flott,tusen takk til dere gode hjelpere! Nå har jeg fått bekreftet at det var riktig familie jeg har jobbet med i Gjerpen.Ingebreth Isaksen var født 1854,og hans far het Isak Jensen,så lenka ble funnet. Vet ikke om mor til Einar ble enke tidlig og giftet seg igjen med Ernst,men er det noen som finner ut av det,er jeg veldig takknemlig.Igjen,stor takk! :-)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Så ble det litt krøll for meg da! Foreldrene til Einar må i så fall ha skilt seg,for Ingebreth Isaksen døde 1944,nesten 90 år gammel.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Er ikke helt sikker hvor Ingebreth Isaksen døde,men tror det var på Kolbotn.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.