Gå til innhold
Arkivverket

[#28555] Hjelp til å tyde vielse i Lardal, Vestfold 17/1 1779


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiEr det noen med tilgang til kirkebøkene for Lardal som kan hjelpe meg å tyde hva som står ved følgende vielse?Vielsen står på side 71 og det er par nummer 8Dette er hva jeg har klart å lese: ' 17/1 1779 Copuleret for? ....? ....? ....? Dop i Semb Ungkarl Even Tostensen Rosbek og pigen Maren Evensdatter'Det står ingen forlovere der. Jeg tror kanskje de egentlig ble viet en annen plass enn i Lardal. Min første tanke var Sem i Vestfold, men jeg finner ingen vielse for dem på Vestfoldslekt sine sider. Jeg har ikke sett i originalen fra kirkeboken for Sem.Jeg har også lett litt bakover i k.b. for Lardal for å se en eventuell trolovelse, men fant ikke noe.Jeg hadde håp om at vielsen deres kunne si noen om hvor Maren Evensdatter kom fra.På forhånd takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei.Jeg lurer på om Even Tostensen Rosbek og Even Tollefsen, f. 1755 på Røsbak i Lardal, død 1808 i Dammen u/ Vestre Hotvedt, Andebu, er samme person.’Min’ Even Tollefsen var også gift (1. gang) med Mari (Maren) Evensdatter. Har dessverre ikke funnet vielsen deres. De bodde muligens i Lindsverk-eie og Gavelstad (begge Lardal) før de ca. 1790 kom til Plassen u/Vierød, Hvarnes (Hedrum).Her dør Mari (Maren) i 1797 (Skifte?) og Even gifter seg andre gang 1798 med Mari (Maren) Larsdtr. Ø. Hvarnes.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei SolveigTakk for innspillet.Jeg mener bestemt at det dreier seg om de samme personene som du nevner i ditt innlegg. At Even er skrevet inn som Tostensen i stedet for Tollefsen mener jeg er feilskrevet av presten. I og med at hans fornavn, bosted og hustruens navn stemmer.Jeg har sjekket dåpsinnførslene til deres barn som er født i Lardal. Else f. 1779 er født på Røsbek, Maren i 1782 er født på Gavelstad, Tolle i 1788 og Karen i 1790 er født på Lindsverks-eie. Har ikke fått sjekket kirkebøkene for Hedrum ennå.Maren(Mari) Evensdatter ble introdusert i Lardal 5/12 1790, så familien må antagelig ha flyttet til Hedrum etter dette.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg har i dag fått hjelp til å tyde vielsen av Statsarkivet på Kongsberg. Dette er hva som står:'Copuleret som vare Fæsteviede af Hr Dop i Semb Ungkarl Even Tostensen Rosbek og pigen Maren Evensdatter'Jeg antar Hr Dop er den Sognepresten som var i Lardal fram til ca 1777, og som senere kom til Sem. Da kan det være en mulighet å finne noe i kirkebøkene fra Sem, kanskje en trolovelse med vitner.Men jeg må spørre: Hva betyr Fæsteviede? Er det trolovelse?Har kikket på ordlisten her på forumet uten å finne det. Har også sett i en bok om slektsforskning jeg har.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det må være forlovelse/trolovelse, ja. Å bli festet bort, er vel også et begrep.Når et par ble viet uten å ha blitt trolovet i samme prestegjeld, måtte de nok vise fram attest (i dette tilfelle fra sogneprest Dop i Sem) på at de var trolovet. Det var trolovelsen som var det konstituerende, ettersom kausjonistene der gikk god for at ingenting forhindret paret fra å gifte seg (så som innbyrdes slektskap, at en eller begge var gift på annen kant etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTakk til deg Kristian for informasjonen. Du bekreftet det jeg trodde, men var usikker på.Da er det kirkeboken for Sem neste. Rart jeg ikke finner dem på Vestfoldslekts innføringer fra Sem. Håper ikke det betyr at jeg ikke finner dem der.Igjen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.