Gå til innhold
Arkivverket

[#28556] Mathea Hansen Glad , Sande i Vestfold


Gjest Bodil Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Strand

Hans Jørgen Hansen døpes i Sande i Vestfold 6.jan.1834. Ifølge kirkebok her på arkivet heter foreldrene Anders Hansen og Mathea Glad. Ved vielsen, 28.nov.1822 sies etternavnet hennes å være Hansen Glad. Vet noen hvor hun kommer ifra? Selvig i Sande opplyses ved vielsen, men finner henne ikke i FT 1801. Jeg undres også over at sønnen i dette tilfelle har samme etternavn som faren. Hans Jørgen gifter seg i 1858 med Ellen Kirstine (Stina) Hansdatter Fra Foss i Botne. Ifølge Botne bygdebok kommer Hans Jørgen fra S.Vee i Sande. Er jeg kanskje på feil spor mtp. foreldrene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan dette være hennes familie og at hun her står oppført som Marthine LenkeFS VRI Marthea f. 5/2 1798 Grefsen, Aker, foreldre Fredrik Huus Glad og Johanne M.E. Dallas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand3

Til HanneTusen takk, denne tellingen har jeg oversett i letingen.Til BeritJeg har notert at Mathea er født i 1800. Dette er iflg. FT 1865, men dette må jo være samme dame, for hun flyttet inn til Sande sammen med Andrine Glad (søster?) og hennes mann John Wilson. Andrine er jo en av barneflokken. Dette stemmer nok, tusen takk.Mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

RETTELSEBeklager men det var feil i mitt siste innlegg. Matheas ektefelle, Anders Hansen er enkemann i FT 1865. Han bor da på S. Wee i Sande. Andrine Glad bor på samme gård, også hun er enke.Da kan ikke Mathea være død i 1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ok, men så kan man heller ikke stole helt på FS og det sto også ca. Og det behøver ikke bety noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Sande Bygdebok, s- 219,- -'- denne selger igjen i 1795 til Hans Hansen Selvik.Hans Selvik var g.m. Helle Andersdtr., f. 1765.Det var skifte etter Hans og Helle i 1837. - -- -og i 1836 gir Hans Hansen sønnen Anders Hansen skjøte på hele gården for 1600 spd.Anders Hansen(kalt proprietær) var gift med Marthina, f. Glad. Barn: Hans Jørgen Hansen, som fikk gården og Johanne Helene Margrethe, g. m. skipskaptein Apenes, Oslo.'Det står litt mer i bygdeboken.På side 639 vil du finne mer om Wilson og kone under Selvik Øvre. Her ser det også ut til at du finner Hans Hansen.På side 646 under Selvik nedre står det at Anders Hansen var gift med Matea Glad. Til dette er det kommet rettelser som sier: Mathilde f. 1798 på Grefsen gård, så her er nok et stykke arbeid å gjøre.Lykke tilmvhPaul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Hei PaulTakk skal du ha. Da må jeg bare se å komme meg til biblioteket og få lånt Sandeboka.Mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Alf B. Glad

Kan bekrefte følgende: Mathia Marthine Glad var født 1798 på Grefsen, døpt 5.2.1799, konf. 5.4.1812. Hun var, som nevnt, datter av proprietær Fredrik Glad på Grefsen i Aker og Johanne Marie Elisabeth Dallas, danserinne fra Hamburg. (Deres gravstener kan sees på gamle Aker kirkegård.) Hun var ganske riktig gift med proprietær Anders Hansen på Søndre Ve i Sande. De hadde to barn, Hans Jørgen og Johanne Helene Margrethe, gift Apeness (som allerede nevnt). Hun døde 19.10.1846. Mvh Alf B. Glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.