Gå til innhold
Arkivverket

[#28567] Tippetue orginal ifra Bergen Anders Olsen Drager & Sagemand Kjældersmauet 7


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Tippetue var byoriginal i Bergen i siste halvdel av 1800-tallet. Han het egentlig Anders Olsen og bodde i Kjeldersmauet 7. Tippetue jobbet som sagemann og drager og hadde fast stasjon på Nyalmenning, forteller Jo Gjerstad . Han har skrevet om Tippetue, blant annet i bøkene «Bergenske bilder» og «Æn om vi klædde fjeldet. Bergens Skog- og Træplantningsselskap 1868-1993» .Dette er et utdrag fra følgende nettside:http://www.home.no/sofurre/hannemann.htmlJeg har prøvet å finne ham i folketellinhgene i Bergen uten å lykkes. Jeg vet nemlig ikke Rodenr på Kjeldersmuget 7.Jeg kan heller ikke finne ham under yrke 'Drager' eller'Sagemand'.Kan noen hjelpe meg å finne Anders Olsen i Bergen som gikk under navnet 'Tippetue' ?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at forrige lenke ikke virker lenger. Det var lenke til Terje E. Skrolsviks: overgang rode-gatenavn i Bergen. Du finner den u/Databasevelger: Hordaland-Bergen og Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tippetue, slik kunstmaler Julius Holck i 1899 husket ham fra sin barndom. Med topphue, skjegg, tresko og med dragertauet (til handvognen) over skulderen. Julius Holck ble født 1845 i Bergen. Fra 1900 folketelling for Askøen: Jakob Albrigt Julius Holck Landskabsmaler 1845 Bergen .Dersom han husket tippetue fra sin barndom må en ihvertfall gå utifra at Julius Holck da var ihvertfall 4-5 år gammel. Da er vi rundt 1850. Dermed er det utelukket at det er de 2 dragerene fra undersøkelseskommisjonen 1805. De var over 50 år gamle og ville da vært nesten 100 år! Så når kunstmaler Julius Holck husket ham fra sin tidlige barndom må nok tippetue være en annen Anders Olsen enn de to fra undersøkelseskommisjonen 1805.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Heisann! Det har gått meg hus forbi at konen til Tippetue het Lisebeth.Kanskje en eller annen variant av Elisabeth? Da burde vi kunne finne ut hvem han er! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Skrolsvig er det Rode 10 (Domkrk.sogn), men gatenr. 7 finnes ikke. Men dette gjelder overgangen fra rode til gatenavn etter 1900 så jeg vet ikke om samme rodenr. ble brukt før 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Presten/prost? Joh. Balthazar Flottmann er jo nevnt i historia. Iflg. 1865 er Flottmann fremdeles stiftsprost i Bergen og bodde i Domkrk.sogn, men gammel. Om du kan finne når Flottmann ble prest/prost i Bergen får du i hvertfall et tidsom hvor Anders helt sikkert levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som har bøkene av Jo Gjerstad «Bergenske bilder»og «Æn om vi klædde fjeldet. Bergens Skog- og Træplantningsselskap 1868-1993» . Der står det endel om tippetue. Kan du gjøre et oppslag for å se om vi finner en ledetråd? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breitein

Jeg har ikke de to bøkene du etterlyser,men jeg siterer fra Bergen Byleksikon:( Tippetueveien) ' det ble også oppnavn på en av byens originaler på midten av 1800 tallet. Han het egentlig Anders Olsen,var drager,og opptrer i Amalie Skrams' To Venner'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ved å bruke kartet som dekker rode 10, så kan man lokalisere Kjeldersmuget nr. 7 (157). Kjeldersmuget går omtrent parallelt med Vestre Muralmenning. (Litt sør-øst for, eller 'ovenfor' denne.) Håper lenken virker nå da: http://www.ub.uib.no/elkart/Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Fremdeles i følge Bergen Byleksikon: Kjellersmuget går parallelt med Vestre Muralmenning fra Halvkannebakken til Jonsvollgaten. Navnet ble vedtatt i 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kan klengenavnet 'tippetue' si oss noe om sted,gård,etternavn etc? Håper på innspill. Det hadde vært moro å løse denne gåten! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg skal snakke med Lokalhistoriker Jo Gjerstad ikveld. Dersom det dukker opp noe interessant lar jeg høre fra meg.I mellom tiden ring meg gjerne dersom du vet noe om tippetue Mob.97020562 eller e-mail: jafjohan@start.nomvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nå snakket med Jo Gjerstad. Han kunne opplyse at det står mye om tippetue i Bergen Historis Forenings skrifter. Assessor Herman Reimers hadde i sin tid en beretning fra sin barndom.Han var født i Bergen i 1843 og har skrevet om tippetue.Ellers opplyste han meg om at det finnes en mengde skrifter hvor det står om tippetue.Konen het Lisebet eller Lisbeth kunne han opplyse.Ellers henviste han til Amalie Skram's 'To venner'. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner kun 1 vielse i Bergen med navn Anders Olsen og Lis...: Anders Olsen Henjum (musketer) gift. 6/9 1812 KK med pike Lisabeth Ingebrichtsdt. Haaeim. (ikke funnet noen barn i Bergen).Funnet 3 mulige døde Anders Olsen. Gikk ut fra død i tiden etter 1850 siden Reimers husket ham som barn. Almisselem fra arb.anstalten A.O. Brække, bosted 18-6, død 19/11 1856 DK, 88 år.---Daglønner A.O. Lie, bosted 10-169, død 3/7 1859 DK, 58 år.-----Almis. daglønner A.O. Henne, bosted 19-55, død 5/3 1860, 80 år, f. NKs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei! Her finner jeg en mulig kandidat, han er født i 1803, faren heter Ole Andersen Tue. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=17687&merk=17687#ovre>Lenke Finner også et mulig ekteskap her: Lenke. Dette er vel de samme som det er henvist til i innlegg nr 4. Og da er det nok disses dødsfall vi finner her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.