Gå til innhold
Arkivverket

[#28570] Registrering av dødsfall


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg holder på med å registrere dødsfall for Inderøy, men spørsmålene er vel mer generelle enn stedsspesifikke.1) Når kirkebøker en kirkebok avsluttes, og en ny tas i bruk, ser jeg at presten(e) ofte har registrert samme person to ganger; en i den eldste, en i den nyeste kirkeboka.Jeg regner med at begge skal føres, men skal man lage en egen kommentar (EK) til slike hendelser?2) Dødsårsak. Etterhvert som jeg har beveget meg over til litt nyere tid, er det en del dødsårsaker som jeg lurer på skal være med. F.eks. 'Død af venerisk sygdom'? En kan jo risikere, at folk som i dag lever, får dødsårsaken til foreldrene utbrettet på dette viset. Skal alle former for dødsårsak registreres, også etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1) I slike tilfeller skal man normalt kunne regne med at presten skriver at de siste innførslene i kirkeboken skal regnes som slettet. Da ville jeg godta slettingen, og bare registrere fra den nye kirkeboken.2) Dødsårsakene bør nok registreres bokstavrett, men vil bli 'sensurert' før utlegging på nett (slik at man har en fullstendig versjon, og den friserte versjonen ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.