Gå til innhold
Arkivverket

[#28573] Emmigranter fra Vestre Toten


Gjest Johan Erland
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Erland

Jeg leter etter 2 brødre som emmigrerte fra Vestre Toten. Den ene, Ole Mikkelsen (Gamme), han var født på Evensbaken under Gamme gård, 2-3-1852. Han skal ha flyttet fra Vestre Toten etter attest av 15-5-1877. 25-5-1877 emmigrerte en Ole Mikkelsen via Oslo, født Vestre Toten, yrke 'Skovform', og oppga at han skulle til Decorah, Iowa, men det var ikke ualminnelig at en ombestemte seg og og dro andre steder. jeg har funnet en Ole N. Gammia, 28 år i Bloomfield, Filimore, MN etter FT 1880. Det kan være ham, alderen stemmer, men navnene kan være feile eller unøyaktig skrevet. Den andre, Anton Mikkelsen (Gamme), født på Gamsveen, 25-4-1861. Det er en Anton M. Gamme som emmigrer fra Toten via Oslo, 27-4-1883, og oppgir at han skal til Beltrami,MN. Biletten var Ppd, forhåndsbetalt, og det skulle tyde på at har hadde slektninger der borte. Minnesota var en jordbruksstat, og hadde arbeidet som jordbruker hjemme på Toten. Jeg har funnet en Anton M. Gamme død i Polk, MN, 3-12-1935, jeg vet ikke om det er ham, men jeg har valgt å tro det. Foreldrene var Johannes Mikkelsen, f. på Storhougen, jan. 1814, død 29-3-1867, Gamsveen, Vestre Toten, og Agnethe Christiansdatter, f. på Gamme, 3-6-1818, død 5-6-1898, Hexumeie, Vestre Toten. Det jeg håper på, er om noen kan finne noe om dem i Minnesota, jeg antar at det er der har bodd, om de hadde familie, var ugifte, eller hva de levet av. På Minnesota Death Certificates finnes det flere Gamme, døde i Polk, men jeg vet ikke om de tilhører mine. Mvh Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Joda, Anton M. Gamme i Reis township, Polk county i Minnesota er nok 'din'. I census 1900 sies det at han er født i Norge i april 1861 - og innvandret 1883. Han er gift farmer, 39 år. Vært gift i 9 år. Kona har også vært gift i 9 år - men 23 år er overstrøket - mulig det er antall ar siden hun ble gift første gang, eller hannes alder for første vielse. Kona heter Caroline 43 år - født i Norge av norske foreldre i juni 1856 - innvandret 1869- har født 8 barn - sju er i live. Fire av Antons barn og to stebarn er bosatt hos dem i 1900: Sønnen Joseph f. feb 1892- f. i Minn. sønn Elmar f. feb 1892 i Minn (altså tvillinger) - datter Jessie f. mars 1893 i Minnesota, sønn Orlay(?) f. i Minnesota nov. 1898 - stedatter Amelia Shefloe f. i Iowa mars 1881, stedatter Florence Shefloe f. i Minnesota mars 1883 - stebarna har norsk-født far. Anton er naturalisert i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Erland

Dette var jamen raskt levert. Jeg har funnet noen av disse navnene på Minnesota Death Certificates, så dette var kjempeflott. Kan du klare å følge noen av disse vidre? Mvh Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1920 bor de fortsatt i Polk - da består husholdniningen av Anon, kona Caroline, datteren Jessie og Antons søster Andrea på 64 år. Tror sistnevnte innvandret 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1910 bor Anton i Polk county, i samme township som 10 år før. Anton Gamme 49 år - gift første gang som 19-åring - 49 år - innvandret 1883. Er naturalisert. Kona er Barolina (Ja, med B) - hun er 54 år - gift første gang som 19-åring - det står at det er begges første ekteskap (neppe korrekt hva kona angår). Hun innvandret 1869. Begge er født i Norge av norske foreldre. Det står at hun har født 5 barn og at 4 er i live. (Dette stemmer ikke så bra mht. stebarna i 1900). Barna som er hos dem er: Joseph M. 18 år, Elmer B. 18 år, Jessie A. 16 år, Orlie M. 11 år - alle født i Minnesota. I tillegg bor Antons søster Andrine der, hun er ugift og 54 år - innvandringsår er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Database: Minnesota Land RecordsName: ANTON M GAMMELand Office: CROOKSTONDocument Number: 4759Total Acres: 80Signature: YesCanceled Document: NoIssue Date: December 2, 1889Mineral Rights Reserved: NoMetes and Bounds: NoStatutory Reference: 3 Stat. 566Multiple Warantee Names: NoAct or Treaty: April 24, 1820Multiple Patentee Names: NoEntry Classification: Sale-Cash EntriesLand Description: 1 E½SW 5TH PM No 148 N 44 W 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957Name: Anton Mikkelsen GammeCounty: PolkReel: 2Code: 3Volume: CPage: 569Document Type: Declaration of IntentionYears: 1882 -1884Numbers: 1-599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: ANTON M. GAMMEDeath Date: 03/12/1935 00:00:00Death Place: POLKState File Number: 012229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Minnesota Land RecordsName: ANTON M GAMMELand Office: CROOKSTONDocument Number: 9502Total Acres: 157.45Misc. Doc. Nr.: 14385Signature: YesCanceled Document: NoIssue Date: January 3, 1899Mineral Rights Reserved: NoMetes and Bounds: NoStatutory Reference: 12 Stat. 392Multiple Warantee Names: NoAct or Treaty: May 20, 1862Multiple Patentee Names: NoEntry Classification: Homestead Entry OriginalLand Description:1 S½NW 5TH PM No 147 N 46 W 22 3 5TH PM No 147 N 46 W 23 4 5TH PM No 147 N 46 W 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957Name: Anton M. GammeCounty: PolkReel: 10Code: 24Volume: HPage: 237Document Type: Final PapersYears: 1897 -1898Numbers: 1-584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1930 bor ekteparet Anton og Lena Gamme i Crookston i Polk - søsteren Andrina bor også der - ingen barn hos dem i 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her en nok Anton Gammes sønn: Name: GAMME, ORLEYSS#: 475-40-2734Issue State : MN Birth:21 Nov 1898 Death:Jun 1966Death State : MNLast Known Residence: Fertile, Minnesota 56540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Minnesota Death Index:Name: JOSEPH MELVIN GAMMEBirth Date: 02/19/1892 00:00:00Death Date: 01/16/1978 00:00:00Death Place: POLKState File Number: 001369Mother's Maiden Name: UNKNOWN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1930 er Joseph M.Gamme bosatt i Reis township i Crookston county Minnesota, Han er 38 - gift når han var 24 - han er f. i Minn. av norske foreldre. Kone er Lena O. 30 år - gift når hun var 18 - født i Norge av norske foreldre innvandret i 1903 - De har en sønn hos seg: Armand B. Gamme - 8 år. Joseph eier eiendom verd 2200 dollar - de bor ikke på en gård - de har radio Han er 'Button Maker'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er Antons sønnesønn død:Minnesota Death Index, Name: ARMAND BENNETH GAMMEDeath Date: 06/05/1946 00:00:00Death Place: OLMSTEDState File Number: 010712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1920 bor det i Reis i Polk:Joseph Gamme 27 år - gift med Lena 20 år - ingen barn.naboer:Elmer B. Gamme 27 år - gift med Mildred 20 år - hun født i Minnesota - far fra Wisconsin, mor fra Norge, Elmer og Mildred har ikke barn, men de bor med Orley M. Gamme - bror - 21 år - ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Du ser litt om Elmer Gamme her: LenkeAnton Gammes sønn, Elmer Gamme - bor på samme sted i 1930 - han er gift fortsatt - to døtre. Senere får han en datter til. Jeg vet om 14 barnebarn, og 3 oldebarn. Et av barnebarna er i dag 57 år - i 2005 bor hun i Bismarck i North Dakota. Jeg har adresse og telefonnummer.Vil du vite mer om dette kan du sende meg en mail på : jon punktum torp krøllalfa c2i punktum net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Erland

Dette var mere enn hva jeg hadde håpet på. Nå skal jeg sette meg ned å lese gjennom en gang til, og virkelig kose meg. Takker for rask og god hjelp. Mvh Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.