Gå til innhold
Arkivverket

[#28582] Jakob Nilsen, f. 1832 Røraas


Gjest Knut Henning Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Henning Eriksen

Min tippoldefar Jakob Nilsen finner jeg i f.t. 1865 og 1875 å være bosatt i Skjervøy samtidig som han opplyses å være født på Røraas i 1832. Videre finner jeg i Family Search en J.N. født 01.04.1832 på Røraas av foreldre Niels Jacobsen og Elen Jochumsdatter. Er det noen som kan bekrefte en sammenheng her og i så fall ha videre opplysninger om J.N.'s aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Jeg kan ikke bekrefte at denne Jacob Nilsen er sønn av Niels Jacobsen og Elen Jochumsdatter, men hvis han er det så er vel dette foreldrene i 1865: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet familien i Rørosboka b. IV side 617 i hus 393 på Øra. Her står det listet opp sju barn, blant dem Jacob f. 1831. Det står imidlertid ingenting om hvor barna ble av.Dermed er ingenting bekreftet. Du må vel til kirkeboka i Skjervøy (?) hvor Jacob ble gift for å finne navnet på faren (foreldrene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På FS VRI finner jeg at Jacob Nielsen 30 (far: Niels Jacobsen) ble gift 19/10 - 1862 i Skjervøy med Bergithe Marie Arild 26 (far: Thomas Arild). Kunne denne være din Jacob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Henning Eriksen

Jeg takker så mye for svarene, spesielt til deg Astrid. Dine opplysninger om bl.a. giftemålet i Skjervøy passer utmerket i forhold til øvrige opplysninger jeg har. Er det andre som måtte ha noe å meddele herom, hjertelig velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant ut tidligere i dag at Nils Jacobsen Østhus og Elen Jochumsdatter (1801 - 1894) før 1850 bodde i hus 85 i Kirkegata på Røros, det hus som tilhørte hans svigerforeldre Jochum Ellendsen (Belgmaker) og Sophia Amundsdatter Prytz. Før Jochum bodde tre generasjoner Belgmaker i dette huset.Jochum Ellendsen (i 1801 kalt Ellingsen) var født 1779, og er å finne her med søsken og foreldre i 1801 LenkeSophia Amundsdatter_prydz 36, ugift og med en seksårig sønn er å finne som nr. 534 i samme gate.Hvis du er interessert, kunne jeg referere mer av det som står under hus 85. Kjenner en del til disse folkene lenger bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Henning Eriksen

Atter takk til deg Astrid! Det er alltid intressant å sitte inne med viten om samfunnet rundt de enkelte personene. Dersom du har mer på 'lager', er jeg selvsagt glad for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jochum Ellendsens (1779 - 1830) foreldre var Ellend Olsen Belgmager (1744 - 1827) og Marit Olsdatter Korssjøen (1748 - 1813)- se lenken til 1801 i innlegg 7.Ellend Olsen var sønn av Ole Ellendsen (1713 - 1787) og Siren Iversdatter Kurås (1720 - 1769), datter av Iver Olsen Kurås, 18 år i manntallet 1701, og Cornelia Jacobsdatter Prytz. (Hennes far stiger Jacob Prytz finnes i manntallet).Ole Ellendsen var sønn av Ellend (Svendsen) Belgmaker (1682 - 1749) og Ane Sophia Olsdatter. Ellend Belgmaker finnes ikke på Røros i 1701, og jeg vet ikke hvor han kom fra.Ane Sophia Olsdatter var 29 år ved skiftet etter sin far Ole Poulsen Kullbrender i 1713, og var på det tidspunkt gift med Ellend B. Ole P. er å finne her i 1701: LenkeOle Poulsen var gift med Ingeborg Tørresdatter (død 1732 83 år). De bodde i hus 80 a (Rørosboka bind 4, side 67). Ingeborgs far Tørres Olsen er død før 1701, men hans enke Ingeborg (farsnavn kjenner jeg ikke), Tørres' enke, er nevnt i 1701 (se lenken over).Ellend Belgmaker og tre - fire generasjoner etter ham bodde altså i hus 85 (RB bind 4, side 76). En belgmaker laget blåsebelger (av tre) som - drevet med vasshjul - ble brukt til å skaffe luft inn i smelteovnene. Modeller av belger og vasshjul (og mye mer) kan du se i Rørosmuseet i Smelthytta.Astrid R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Stifjeld

Jacob Nilsen, f. 1832 Røros. Til Knut Henning Olsen. Jeg har mesteparten av anene til Jacob og til hans kone Birgithe Marie Arild. Ta kontakt hvis du er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Jeg ser at det står 'mesteparten av anene' i mitt forrige inlegg. Det var vel å ta munnen for full, men jeg har altså en god del, særlig av Birgithe Marie Arilds aner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Henning Eriksen

Til Per Stifjeld: Dette var da overveldende - først et vell av opplysninger fra Astrid Ryen, og så enda mer i sikte fra deg. Selvfølgelig sier jeg ja takk til anedataene som du måtte ha. Dersom de er i en form som ikke er umiddelbart egnet for dette nettstedet, kan jeg opplyse at min e-postadresse er: knu-h-e@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Til Astrid Ryen: Ja, Niels Jacobsen Østhuus var fra Sognedalen i Støren. . Jeg tror jeg har funnet foreldrene, men så har det stoppet der. Til Knut Henning: Jeg sender det jeg har til din e-postadresse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.