Gå til innhold
Arkivverket

[#28585] Slekt Storstein, Sunnylven, Nordal ,prestegjeld 1801


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Søker opplysninger om slekten som bodde på garden Storstein i Sunnylven i daværende Nordal prestegjeld. Jfr. FT1801:LenkeHer er omtalt Iver Andersen Storstein f. ca. 1742 og kona Malene Halsteinsdtr. f. ca. 1727.Spørsmålet er om de hadde en sønn ved navn Anders f. 1761. Denne Anders Storstein kom til Veøy prestegjeld i Romsdal ca.1790, ble gift og fikk et eneste barn: Anne Malene f.1794, (Anne etter hennes mors første ektemann, og Malene trolig etter hennes farmor. Er det noen som bekrefte at Anders var sønn av Iver og Malene Storstein. Hvis dette stemmer, er Ivers alder sansynligvis angitt for lavt i FT1801.Jeg har selvfølgelig også stor interesse av slekten bakover. Manntallet i 1701 opplyser at det bodde en Anders på Storstein allerede da.Vennlig hilsen Steinar Eik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Iver Andersen Storstein og kona Malene Halsteinsdtr hadde ein son Anders f. 1762. I følge skiftet etter faren i 1808 budde han då på garden Storvik i Romsdal. Anders i 1801: Lenke. Han står då oppført med 3 barn. Er dette din Anders Iversen, og er dei to eldste barna eigentleg stebarn?Iver Andersen var faktisk fødd i 1743 og vart gift i 1759 med den 10-15 år eldre Malene Halsteinsdtr Hauge (Bakken). Iver var son til Anders Iversen Storstein og kona Anna Pedersdtr frå Fure i Stryn. Dei vart gifte i 1738. Anders Iversen var son til Iver Olsen Storstein frå Sletten (ca 1685-1740) og kona Anne Andersdtr Storstein (ca 1678 - 1743). Anne var dotter til Anders Jonsen Storstein frå Hauge (ca 1636 - 1706) og kona Ragnild Larsdtr. Ragnhild kan ha vore dotter til førre brukaren på Storstein, Lars Haagensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Om du får biblioteket til å skaffa deg Sunnylven og Geiranger II, andre utgåva frå 1993, så finn du noko om desse folka på side 161. Ivar og Malena hadde to søner med namnet Anders. Det står om ein at han budde på Storvik i Ørskog, og den andre på ein gard på Hitra. Så du får låna boka, og sjå kva du finn. Anders Jonsson frå 1701 er av same slekta. Han er oldefar til Ivar Andersson (ifølgje bygdeboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Hjertelig takk til dere begge for svært klargjørende opplysninger. Jeg skal skaffe meg bygdeboka som blir anbefalt. Flott at dere gir dere tid til å hjelpe.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Beklager, Tor, at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt i mitt forrige innlegg. Det er riktig som du antyder at de to eldste jentene i søskenflokken var Anders Iversens stedøtre. Deres far het også Anders, og de er grunn til å tro at Anders Iversen kom til gards som tjenestedreng for deretter å bli gift med enka i 1793.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.