Gå til innhold
Arkivverket

[#28589] Hvor ligger - og findes der en lokalitet, der -


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

Anne Ingmondsdatter 'Husmo' levede efter én oplysning i Grøndalen, Nes, Romerike og efter en anden oplysning i Nordre Husmo i Nes. Er det i virkeligheden samme sted, og hvad hedder det/hvor ligger det i dag?Noget andet: Findes der en lokalitet i nærheden af bygden Brandval, Kongsvinger, der kunne tænkes at have givet navn til slægten Molbech. Jeg tænker på en bæk, der kunne hedde Mol-bæk eller lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen
Gjest Odd Brede

Hei!Husmo og Grøndalen er to forskjellige gårder i Nes, Akershus. Oppgir du noen årstall om Anne, kan jeg slå opp i bygdebøkene for å avklare hvor hun bodde.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Det er oplyst at Anne Ingmondsdatter 'Husmo' (1650-1734) gift med Hans Olsen boede i Grøndalen, Nes, Romerike i 1716. Fra en anden kilde har jeg, at hun boede på Nordre Husmo i Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Er det forbindelse til kjøpmann i Christiania, Mogens Igmondsen du søker ( Far til Anders Mogensen Molbeck/Molbech, døpt i Hellig Trefoldighetkirke i Christiania 06.02.1680 ) ? Eller forbindelse til Hans Molbech ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Forbindelse til Hans Molbech ville være en gave af de helt store! Men ellers er det rigtigt: Anne Ingmondsdatter 'Husmo' er datter af Ingemar Mogensen Sæter og søster til købmand i Kristiania Mogens Ingemarsen, der var far til Anders Mogensen Molbeck/Molbech, døpt i Hellig Trefoldighetkirke i Christiania 06.02.1680.For nylig opdagede jeg, at Anders Mogensen Molbech som ganske ung - i 1701, og da var han 21 år, boede på gården Nor i Grue - i dag ved Kongsvinger. Det var meget passende, her blev han gift i 1701 og han forrettede tjeneste på Kongsvinger fæstningen fra 1702. Det helt nye for mig er, at en Anne Molbech, der kommer fra Nor i Grue mister sit 1-årige barn på Fulu saga (i nærheden) i 1701. Kilde: Bygdebok I. Denne Anne Molbech kender jeg ikke. Det ville være spændende om man på Nor i flere familier havde valgt Molbech som slægtsnavn, for jeg mener ikke, at Anne Molbech er i familie med Anders Mogensen Molbech. Men så er hun måske gift med Hans Molbech og mor til Anna Elisabeth Hansdatter Molbech og Susanna Hansdatter Molbech. Anne/a går i hvert fald igen i pigernes navne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Min interesse for Molbech'ene er knyttet til Christiania, altså litt på siden av etterlysningen. Men om du kunne sende en mail til gkb@c2i.net, skulle jeg gjerne sende deg et par Molbech'er ledsaget av like mange spørsmål.Ellers er jeg helt enig at nevnte Anne Molbech du har funnet i Grue i 1701 åpenbart ikke er i familie med Anders Mogensen Molbech - hun er likeledes neppe gift med Hans Molbech såfremt hun er oppført kun som 'Anne Molbech'. Men slekt kan hun være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!I Nes bygdebok bind IV på side 137-38 under Nordre Husmo finner jeg følgende:Hans Olsen fra Folmo 1641-1714 bruker seines 1680-1700 gift med Anne Ingemarsdatter 1650-1734 fra Bakli (slekt på Nedre Seter) i Sør-Odal.Barn:Malene født og død 1691Ingeborg født 1692 gift 1732 med Jon Bjørnsen Fjuk bruker av Rønnål.Gården ble i 1700 delt i to like store bruk. Hans Olsen flyttet til Grøndalen.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Mange tak for hjælp fra Per Håkon Christiansen, Odd Brede og Geir Kamsvaag Berntsen.Jeg tager emailkontakt til Geir Kamsvaag Berntsen, men jeg mangler stadig en udmelding på, om der findes en lokalitet i nærheden af Nor i Grue (i dag bygden Brandval, Kongsvinger), der kan tænkes at have inspireret til navnet Molbech.Mvh Ib Molbech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Det finnes en Mobæk i Brandvold under folketellingen i 1865. Det finnes 2 Mobekk i Kongsvinger området i følge Norgesglasset ( Lenke )Ellers er det er sted som heter Molbekk i nærheten av Moss...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Tusind tak for svaret Per. Nu har jeg noget at arbejde videre med. Og din lenke til Norgesglasset er virkelig god at have, når man vil gå i detaljer med norgesgeografien. Tidligere brugte jeg www.norge.no, men Norgesglasset er langt bedre. Den er bogmærket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Erik Noer

Anders Mogensen Molbech døpt 6.2.1680 var gift med Sara Frantsdatter Cold (ca 1697-ca 1761: Hennes foreldre var Frants Andersen Cold 1646-1720 og Anna Marie Wandal 1660-1736. Et barn er registrert: Anne Margrethe Molbech, født i Vang i Valdres, døpt 9.8.1723 og begravet 19/2 1795. Hun giftet seg 8.9.1745 i Vang i Valdres med prokurator Gregers Pedersen Lundh.Disse er ikke mine slektninger selv om jeg noen generasjoner tilbake kommer fra Nor i Brandval, og mange av mine slektninger bor der fremdeles. Brandval Historielag som utgir bladet Brandvalitten kan muligvis hjelpe med opprinnelsen til navnet Molbech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette stemmer godt med hva jeg har (dog har jeg ingen førstehåndskilde hva angår Saras foreldres fødsels- og dødsår, jeg har sett oppgitte årstall, men uten kildehenvisning).Kan bare føye til at Sara døde helt riktig i 1761, begravet 18.09.1761 (Vinger Mini 3 1751-1772 f.143a) hvor hun står som 'Frue Molbek 64 aar'. Vielsesdagen skal visstnok være 12.02.1707 på samme sted, men for meg er dette også en usikker opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Ib Molbech,Vi mottar feilmelding på e-postadressen din. Vær så vennlig og send en e-post til digitalarkivet@riksarkivaren.dep.no og bekreft e-postadressen din.Kontroller også at vår e-postadresse ikke ligger i et spamfilter og således er stengt ute fra kontakt med deg.Det er viktig at du oppgir korrekt og operativ e-postadresse for da vil du motta meldinger fra serveren vår så snart noen svarer i de debattene du starter. Samtidig vil vi ha mulighet til å komme i kontakt med deg hvis det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.