Gå til innhold
Arkivverket

[#28593] Jørginus Johnsen Berge / Bjugn eller omegn


Gjest Tore M. Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore M. Tyrhaug

Er det noen som har opplysninger om min farfar Jørginus Johnsen Berge, født i Bjugn prestegjeld i 1874...... Det er mulig Jørginus skal være Jørgenius eller lignende..... På forhånd takk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Det finnes en Jørginus Johansen f. 20 des 1871 på Fevågberget 74/9 i Stjørna. Han har jeg registrert som fillehandler, far til Marius f. 1897. Moren var Lovise Hagetrø fra Leksvik, hun og sønnen flyttet senere til Frosta.Jeg har sjekket i Bjugn og Stjørna sogn, men ikke Nes sogn som dengang hørte til Bjugn. Har du kanskje noe mere info om Jørginus?mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore M. Tyrhaug

Hørtes interessant ut. Johnsen og Johansen kan vel lett forveksles, og Berge kan godt være tatt fra Fevågberget....... Eneste info jeg har er fra Kirkeboka i Edøy sogn (Smøla), fra min fars dåp i 1900, hvor hans fars navn er Jørginus Johnsen Berge, født 1874 i Bjugn Prestegjeld........... Et sirlig skrevet 1 tall kan godt forveksles med et enkelt 4 tall, eller omvendt..... Etter sigende skulle han være 'skræpphandler'.... Mange takk Leif, håper dette nøster videre. mvh. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Du skal se at dette er rett person, magefølelsen sier så, men man kan som kjent ikke være skråsikker i denne bransjen!Han er imidlertid den eneste som passer navn og aldersmessig i Bjugn prestegjeld på denne tiden, jeg har også sjekket Nes sogn.Jørginus f. 20.12.1871 på Fevågberget, døpt 28.03.1872 i Hegvik kirke. Foreldrene var Johan Henrik Israelsen Fevåg (15 mar 1850 - 6 nov 1885) og Hedvig Andreasdtr Fevågberget (1 jun 1845 - 3 feb 1918)Johan Henrik ble senere gift med Maren Kristine Johnsdtr f. 1850, de fikk en datter Ida Kaspara i 1882. Jeg vet ikke hvor de ble av da Johan Henrik døde.At Jørginus tidlig ble farløs og at hans mor ikke giftet seg passer jo inn med at han var litt på vandring rundt omkring. Skræpphandler er jo også et sammentreff. Som sagt, mye taler for at dette er rett mann, jeg finner ingen andre kandidater.Jeg er forøvrig fjernt i slekt med Jørginus, har således endel av hans aner. Det kan jeg sende deg på mail.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore M. Tyrhaug

Heisann................. Her må man vel nesten håpe på en innertier, er ihvertfall av stor verdi for meg og spinne videre på disse opplysningene....... Har gitt Digitalverket tillatelse til å gi deg min e.mail adr. Håper vi får kontakt der......Mange takk så lenge, hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.