Gå til innhold
Arkivverket

[#28596] Ole Jonssen Hjortaas f.1742 Kvinnherad, fra 1780 tollkasserar i Moss


Gjest Ingvard Skarvatun
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvard Skarvatun

Han var kansellisekretær i København til 1780, deretter tollkasserar i Moss til over FT1801. Skal være død på Ringerike ca1820, kan noen hjelpe med nærare data fra distriktene Ringerike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Følgende opplysninger finnes i boken O. Melbye: tollere gjennom 300 år: Ole Hjortaas f.1729 i Kvinnherad. Inspektør på Fyn. Tollbetjent og kontrollør i Moss 3.august 1780, tollkasserer i Moss 24.oktober 1792, muligens 1.januar 1793. Avskjed 3.februar 1802. Død 7.desember 1815 på Bjerke i Norderhov, 86 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Tusen takk Rolf K.! Hvor pålitelig antas dataene i O.Melbyes bok? Fødselsåret til min Ole er uomtvistelig 1742 og 3.2.1802 var han bare 60 år ved avskjed? Er det i boka nevnt ektefelle Anne Margrete Jørgensdatter f.Gad 1754? Ingvard S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Jeg har ingen formening om pålitligheten til opplysningene i boken, bortsett fra at det oppgis en mengde kilder. Jeg har avskrevet alt det som omhandler Hjortaas i boken. En skrivefeil er vel kanskje mulig, hvis fødselsdatoen 1742 er bevist, at han gikk av 60 år gammel er mer sansynlig enn 73 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Ole Hjortaas står omtalt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrif nr.3, her er han oppført som sønnesønn av John Lauritzen Hjortaas, født 1742 i Kvinnherad og død 1820 på Ringerike. Hans hustru var Anne Margrethe Gad, død 1818 på Kubberud ved Moss. Hun skulle etter sigende være datter av en prost i Danmark. Det er og litt omtale om Hjortaasfamilien i NST nr.1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Takk igjen Rolf K. for interessen. Jeg har aktuelle data om hustruens presteslekt bakover i Danmark. Det finnes bl.a. egen bok om Gad-familien. Ole var nok ikke sønnesønn av John Lauritzen Hjortaas, men sønnesønn av Ingemar Johnsen Hjortaas som igjen var sønn av John Lawrensen Hjortland som var sønn av Lawrence Davidson Lawson fra Skottland.(Dataene i NST er altfor omtrentlige dessverre.) Mvh Ingvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.