Gå til innhold
Arkivverket

[#28600] Gjertrud Maria Nilsdatter/ Sogndal (En stridig nøtt)


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

I Brukerforumet under innlegg 28418 tar Jon Sætrehaug opp denne kvinnen. Jeg har i et par år prøvd å finne ut hvor det ble av henne, men har ikke fått klaff. Gjertrud Maria Nilsdatter er fødd 16.12.1891, hun er ekte datter av Nils Nilss. Espesæt Hofslundsengen, og Kristina Nikolaisdatter. Kristina er forøvrig fødd 2.mai 1871 i Søndre Land og døpt Christine, av Nikolai Olsen Skee-Eie og hustru Mathea Kristiansdatter. Ved f.t i 1900 finner jeg Maria som hun da kalles hos sine besteforeldre, foreldrene nevnes ikke. Jeg har ikke klart å finne ut om foreldrene er døde, lenge trodde jeg kansje de hadde dradd til Amerika, men ei der heller. Jeg er virkelig interesert i skjebnen til denne jenta og hennes foreldre. Lenge hadde jeg mistanke om at de var dradd til Bergen, som de fleste andre i familien gjorde, men jeg kan ikke klare å lokalisere de her heller. Er derfor glad for alle gode tips, ja de er en litten nøtt. Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for et virkelig gått tips Carsten, det er nok den rette Kristine, hun er fødd i 1871.Men jeg dveler litt ved kopien av kirkeboken for Sogndal, fra Fylkesarkivet i S.F. der står denne Gjertrud Maria som ekte ved dåpen, men faren Nils Nilsen nevnes som ungkarl og tjener. Jeg har fått en liten ledetråd. Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

FT1912 for Bergen syner denne huslyden busett i Birkebeinergaten 6a, 5. etasje:~~~~~~~~~~Gerhard Hanssen Huse, fødd 23.8.1878 på Huse i Kvinnherad, steinarbeider, innflytt 25.8.1894Kristine Nikolaisen Huse, fødd 2.5.1871 på Skeseie i Søndre Land, kone, innflytt 4.5.1892Harald Sigvard Huse, fødd 23.9.1900 i Bergen, sonAnne Magrete Huse, fødd 16.6.1903 i Bergen, dotterGudrun Konstanse Huse, fødd 13.7.1905 i Bergen, dotterGeorg Johan Huse, fødd 3.6.1907 i Bergen, sonMarie Huse, fødd 26.11.1908 i Bergen, dotter~~~~~~~~~~Eg vonar at dette kan ha intereße!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk til Dere begge for god informasjon, nå mangler jeg bare hovedpersonen Gjertrud Maria, og hva som skjedde med henne etter 1900. Kan hun ha blitt boende i Sogndal tro? hun nevnes ikke hos familien i Bergen. Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torleif Odland

Er forsatt på leiting etter Gjertrud Maria Nilsdatter og hennes liv. Skulle noen finne noe, mottas det med stor takk.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Har du prøvd dødsmeldingane frå Bergen?Kristine Huse døydde i Bergen 9.3.1922Gerhard Johan Huse døydde i Bergen 6.5.1952Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk Lars, ja jeg har saumfart hver mulig krok. Alternativet blir å gi seg i kast med evt.kirkebøker for Sogndal etter 1900. Hun burde jo vært konfimert rundt 1906-08 bl.a. Hun bor hos sine besteforeldre ved folketellingen i 1900.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Gjertrud Maria Nilsdatter Hofslund, tjenestepike, tok utflytting til Bergen 24.03.1910. (Kilde: Lensmannsprotokoll over inn- og utflytte Sogndal 1901-1943).Mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg takker deg Ottar, da vet jeg hvor jeg kan lete.Jeg tror denne kvinnen bare brukte sitt andre pikenavn Maria. Det er dermed meget muligt at du har knekkt nøtten Ottar.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Folketeljingi for Bergen 1912 syner at:Marie Nilsen, fødd i Sogndal 16.12.1891, innflytt til Bergen i 1908, budde både 1910 og 1912 i Magnus Barfodsgate 37 i Bergen. Ho budde hjå:Johan Lanesskog, snikkarsvein, fødd i Dverberg 29.9.1874, og kona:Karen Lanesskog, fødd i Sogndal 10.10.1879, og fem born!I fødselsregisteret for Bergen kjem Karen Lanesskog fram som Karen Andrine Nikolaisen eller Karen Hofslund!Sogndalsbasen syner at Karen Andrine Nikolaisdotter var fødd 13.10.1879 av foreldri skomakar og innerst Nikolai Olson og Matea Christensdotter på Hofslund!Eg vonar noko av dette kan vera til hjelp?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja dette var til stor nytte Lars, hun har bodd hos sin tante og onkel i Bergen. Nå skal jeg bare få konstantert at hun er den Maria i familien som jeg tror. Takk for hjelpen. Kan du foresten gi meg en pekepinn på hvem som kan være far til Jenny Torkildsdatter f.6.11.1899 i Sogndal, mor Anna Nikolaisdatter. Jeg har noen med navnet Torkild eller Torkell, med jeg klarer ikke å lokalisere disse herrene helt.Mvh. Torleif Odland nettadr:torl-o krøllalfa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.