Gå til innhold
Arkivverket

[#28609] Skifte etter Fogd Andreas Tønder, Vang.


Gjest Maria Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maria Jørgensen

I skifte etter fogden er det nevnt en del ting med initialer. Kan noen hjelpe meg med disse,(Mr):H:A:T:Mad:H:E:P:1713,C:L:H?A:C:D:R?A:C:S?A:H:T?Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Maria. Vet ikke hva du har funnet og hva du vet om Andreas Tønder. Hans kone var Hedvig Elisabeth Peters født på Eldøen, Stord.Hennes foreldre var Christian Hendrich Peters og Anna Sophia Danielsdatter Pfeiff. Kan her ta med en notis jeg fant i Lødingen kirkebok. Dom III trinit 1691. Ingeborg Nielsdat barnefød i Mandal og 'besoved'? den 2 sept 1690 af H Robbert Pheiff i Bergen,kom hid til landet, og blef af her Gert Estensen i Lødingen kirke an..? til alter sacramente Dom X trinit anno 1691. (muligens en slektning av Andreas Tønders kone ??) Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Hei Terje! Takk for opplysningen, skal prøve å sjekke litt rundt dem. Vet en del om Andreas Tønder og hans kone Hedvig Elisabeth. Det som er problemet er jo Andreas opphav. Tenkte det kanskje kunne hjelpe å få tydet noen av hans eiendeler nevnt i skiftet. Noe av dette burde han vel ha fått i gjennom arv. I den første linjen med initialer står det Mr. H:A:T, de to siste står vel for Andreas Tønder, men hva står da H for? Videre står det H:E:P, som vel blir Hedvig Elisabeth Peters. Årstallet 1713, kan jo være at det er gitt i gave til dem da de flyttet til Vang dette året? Og kan de siste initialene tilhøre den som har skjenket dem denne gaven, som står beskrevet i skifte som '1 slet bæger'? (Dette er bare gjettning fra min side)Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kanskje ACS kan stå for Andreas ChristofferSØnn (Tønder) (Ca. 1618-96), magistratspresidenten i Trondheim? Kan han ha vært Andreas' far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Hei Christian! Ja, det har jeg også tenkt at det kan stå for. om Andreas Tønder var sønn av Anders/Andreas Christophersen Tønder har jeg enda ikke kunne finne ut av. I notatene til E.T.C har jeg funnet at sønnen til Anders/Andreas var født 1665, og forvalter til Bakke klostergods. Så tidsmessig, hvis fogd Andreas var yrkesaktiv i 1690 årene, så kan han jo være denne.Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.