Gå til innhold
Arkivverket

[#28610] Christian Askevold Født Askevold NB Finner ikke dåpsattest


Gjest Camilla Askevold Genius
 Del

Recommended Posts

Gjest Camilla Askevold Genius

Hei. Er ganske fersk på dette med slektsforskning. Jeg leter etter foreldre å søsken til Christian Askevold. Født 1852 i Askevold NB. Gift med Hanne Askevold fra Avgvaldsnæs ski. Jeg finner ikke dåpsattest til Christian. Hvordan går jeg frem da? Ei heller finner jeg vielsesattesten deres. I 1900 tellingen bor de i bergen, men jeg finner de ikke registrert i noen av de andre tellingene( fra der de kommer fra) Håper på gode tips til hvordan jeg skal fortsette. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Her er forresten familien du snakker om i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01301&gardpostnr=13392&personpostnr=62620&merk=62620#ovre>LenkeOg her er dei i 1891 i Bergen: Lenke og vidare på neste side.Har ikkje klart å finne dei i Bergen i 1885.Christian i 1875 i Bergen: Lenke og/eller LenkeHanna i 1875?: Lenke Barn:Karl Theodor: LenkeJohan Severin: LenkeHans Konrad: LenkeBernhard Kristoffer: LenkeAgnes: LenkeThomas: LenkeSigurd Kornelius: LenkeAnton Nikolai: LenkeHanne: 1896Kristine: 1898Alle borna levde i 1900! No ser vi namna deira, Christian Kolbe(i)nsen el. Kolbjørnsen og Hanna Torsteinsen. Dei må vere gifte omkring 1878 då første bornet er fødd.Om Christian i 1865 skulle vere i Askvoll så har vi ein kandidat under Næs (Nes) i Askvoll: Lenke, som tjenestekarl, 14 år.Finn ein Christian Colbens. Dørhellen, f. 20.11.1851 (Lenke) som son til Colben Christians. og Johanne Andersd.Om dette er det rette foreldreparet får dei born på Kvammen, Nes, Dørhellen og Tysse. Christian d. 1939: LenkeOg så er det vel kona som dø året etter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Under garden Sauesund i Askvoll Bygdebok finn vi:Kolbein Kristenson Nes, Gaular, f. ikr. 1812, d. 1884 i Bergen - ei tid i Dørhellen, sidan husm. u/jord i Sauesfjeren, g.m. Johanne Andersdtr. Hårklau, f. 1808 i Førde, d. 1884.Born:a) Bertel Andreas (f. i Gaular), f. 1844, g. 1869 m. Johanne Serene Nilsdtr. Egefjord, f. ca. 1840 (far: Nils Andersson). 4 born.b) Kristine, f. 1846, d. 1851 (ho var tvilling, men andre bornet var døfødd).c) Dankert, f. 1849, d. 1849d) Kristian (Dørhellen), f. 1851e) Anne Nikoline (Tysse), f. 1857Johanne d. 1884: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doed1881&gardpostnr=19972&merk=19972#ovre>LenkeKolbein d. 1884:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Askevold Genius

Tusen takk for kjempe god hjelp! Jeg lurer på hvordan man finner den bygdeboken du har funnet dette i? Er det slik at i den boken kan man finner foreldrene til Kolben? Takk igjen for god hjelp. Mvh Camilla Askevold Genius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Foreldrene til Kolbein må du nok i bygdebok for Gaular for å finne opplysningar om. Eg kjenner ikkje desse bøkene noko særlig, men vil tru dei kan skaffast/kjøpast via Gaular kommune - http://www.gaular.kommune.no/ - eller du kan låne på biblioteket...Askvoll-bøkene er iallefall fortsatt tilgjengelige (eg kjøpte mine i fjor), men der finn du berre det eg har referert, samt litt om sonen som busette seg i Sauesund. Om du sender meg ein email - ghersvik@frisurf.no - skal du få alt det som står i Askvoll-bøkene om Kolbein og hans etterkommere.Johanne må du vel til Naustdal/Førde for å finne meir om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Under bruk 1 på Nes, 'Nigarden' heter brukeren fra 1791 til 1823 Kristen Jonsson, født ca. 1761, død 1843 på Nes. Gift 1. i 1789 med Olina Olsdatter, død ca. 1790. Gift 2. med Dorte Jonsdatter, født 1772 på Nes, død 1816 på Nes. Gift 3. med Cecilie Nilsdatter født 1765 på Haugane, død 1838 på Nes. Cecilie var enke etter Mads Sørensson.Blant de 10 barna som er nevnt etter 2. ekt. finner vi også Kolbein, f. 1814, gift 1837 med Johanna Andersdatter Hårklau, utflyttet 1841 til Bergen.Kristen Jonssons far satt med bruket fra 1760 til 1791. Han het Jon Ludvigsson, født ca. 1740, død 1798 på Nes. Gift med Agate Ludvigsdatter født ca. 1736 på Sande, død 1822 på Nes. Her er nevnt 8 barn etter dem.Kilde: Bygdebok for Gaular, Band 4, Viksdalen sokn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Fann gitarmålet til Kolbein og Hanna (24 DEC 1877 Avaldsnes, Rogaland) på FamilySearch (FS) IGI: Lenke,Det gir ein god peikepinn, men bør sjekkast mot 'original', men no veit vi iallefall kvar dei vart gifte.Og så ser vi at far til Hanna er TOSTEN KRISTOFFERSEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Vidare på innlegget til Arne over. Sjå innlegg 8 i denne debatten: Lenke (Jon Ludvigsson og Agate Ludvigsdatter hadde også ei dotter Mari, f. 1774/75, ho har eg i anerekka til ein onkel av meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Risting Kielland

Fra Bygdebok for Gaular bind 4, Viksdalen, s.602. Her er Kolbein Kristenson oppført. Han er 'født i 1814, vigd 1837 med Johanna Andersdotter Hårklau, utfl. 1841 til Bergen.' Han er sønn av : Kristen Jonsson f. omkr. 1761, d. 1843 på Nes. Han var sønn av forige bruker, og han var gift 3 ganger. Andre kona het Dorte Jonsdotter f. 1772 på Nes, d. 1816 på Nes. Hun var mor til Kolbein, og kom fra et av de andre bruka på Nes.Hårklau ligger i Førde.Du vil finne flere forfedre i Bygdeboka for Gaular, og den kan du låne på ditt nærmeste bibliotek. Hvis ikke de har den kan de bestille den for deg fra et bibliotek som har den. Bygdeboka består av 6 bind. Bind 4, 5 og 6A og 6B omhandler garder og folk. De tre første bindene er generell bygdehistorie. Det finnes også ei eldre bygdebok i ett bind, men jeg tror den nye er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Elles så bur jo far til Hanna - Thorsten Kristoffers. Kallevig, f. 1812 og enkemann - sammen med ho i 1891 i Bergen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=berg1891&gardpostnr=3536&personpostnr=3536#nedre>LenkeDå skulle det bety at dette er den rette familien til Hanna i 1865: Lenke. Men ingen Hanna der, finn ingen i 1865-telling for 1147 Avaldsnæs, men kanskje ho heitte Halverine ? (Det stemmer jo med alder, men Hanna kan sjølvsagt vere i tjeneste ein annan stad.)Her ser vi at mor til Hanna heiter Bryndla Halvorsdtr., f. ca. 1814. Finn ikkje noko dåpsinfo eller giftarmål mellom desse på FS IGI...men finn dåpen til eine dottera (Inger Oline, f. 1859, kanskje den same som Ingeborg O. i 1865-teljinga?): LenkeDet finnes ein Halvor Halvorsen på eit anna Kallevig bruk, kanskje ein bror for Bryndla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gisle Hersvik

Då har eg fått det bekrefta via Slektsforum Karmøy (http://www.slektsforumkarmoy.no/) at Hanna = Halvorine.Eg sender deg Camilla ein e-post med opplysningar eg fekk frå Slektsforum Karmøy, så då skulle du ha litt å jobbe vidare med.Ha ei fin påske!M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.